سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

راه‌اندازی موسسه تاکسیرانی شهر تهران، اولین کارخانه روغن نباتی، پخش قند و شکر و تاسیس شرکت قند حبه فادا و تولید اولین قند حبه در ایران، اخذ نمایندگی کارخانه‌های سیمان و پخش سیمان در کشور، ‌راه‌اندازی موسسه حمل و نقل برای توزیع سیمان فقط بخشی از فعالیت‌های‌حاج کاظم ترخانی است.

ترخانی روغن

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: حاج کاظم ترخانی، کارآفرین تهرانی، است که با تحقق بخشیدن به هرکدام از ایده‌هایش، برای ده‌ها جوان فرصت شغلی ایجاد کرد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

نصرالله حدادی، تهران‌شناس، درباره او می‌گوید: «کاظم حاجی‌ترخانی، فرزند مرحوم حاج رضا حاجی‌ترخانی، (شاپوری) بود. هر سه پسر حاج رضا (کاظم، علی و محمدتقی) که کسب و کار را از مغازه عطاری در کنار پدر آغاز کرده بودند، فعالیت‌های اقتصادی خود را که عمدتاً در زمینه پخش کالای کشور به‌ویژه روغن، سیمان و صنایع قند و شکر بود با مشارکت و در کنار هم ادامه دادند.

کارآفرینی با اولین‌ها

تلاش و پشتکار، تدین، رفتار نیکو، مردمداری، صداقت و امانتداری آنها باعث جلب اعتماد مردم به این برادران شد. قناعت به سود کمتر با گردش کار بیشتر، سیاستی بود که کسب و کارشان را رونق بخشید. آنچه امروزه «مشتری‌مداری» نامیده می‌شود، خط مشی مورد عمل آنان بود. همین موضوع باعث شد تا آنها و به‌ویژه حاج کاظم را به عنوان کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشور بنامند.»

حدادی اضافه می‌کند: «کاظم حاجی‌ترخانی بعد از گرفتن دیپلم، در کنار پدر به کسب و کار پرداخت و در مدت کوتاهی توانست موسسه تاکسیرانی شهر تهران را با مشارکت عبدالله مقدم راه‌اندازی کند. این اتفاق باعث شد تا حاج کاظم در عرصه دیگری هم اولین باشد.» او اولین روغن نباتی ایران را در کارخانه‌های صنعتی تهران تولید و با گرفتن نمایندگی، آن را در کشور پخش و توزیع کرد.

در سال ۱۳۳۷ با همکاری مهندس بازرگان، آیت‌الله مطهری، دکتر یدالله سحابی و مهندس کتیرایی، نهاد اجتماعی اسلامی موسوم به «متاع» را تأسیس کردند. نام متاع برگرفته از حروف اول «مکتب تربیتی اجتماعی علمی» و هدف آن فعالیت‌های اجتماعی بود. شکل سیاسی نداشت، ولی مذهبی بود. حاصل این فعالیت‌های بی‌سر و صدا، تأسیس چندین موسسه و نهاد دینی اجتماعی مستقل بود که به عنوان نمونه می‌توان از شرکت سهامی انتشار و شرکت نشر قلم نام برد.

کارآفرینی با اولین‌ها

نام کارآفرین: کاظم حاجی‌ترخانی

محصول: روغن نباتی

موقعیت: خیابان جشنواره، روبه‌روی فرهنگسرای اشراق

کد خبر 812318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha