سید محمد موسوی، کارآفرین محصولات بهداشتی و حامی معلولان، هنوز ۲ سال بیشتر نداشت که به دلیل تب و تشنج، پاهایش از توان افتاد و ویلچرنشین شد.

موسوی فیروز

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: اما مادرش با پارچه‌های ساتن موجود در خانه، شنلی دوخت و لباسی شبیه لباس اشراف تن سید محمد کرد و او را روی صندلی در کوچه نشاند و گفت: «سهم تو دویدن و راه رفتن نیست، سهم تو فرمان دادن به بچه‌هاست. تو به آنها بگو چگونه بازی کنند.» و این رفتار و کلام مادر همه‌چیز را تغییر داد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

همین نگرش بود که اکنون از او کارآفرینی ساخته که در کارخانه تولید محصولات بهداشتی‌اش بیش از هزار و ۲۰۰ پرسنل فعالیت می‌کنند؛ مجموعه‌ای که نزدیک به ۹۲ درصد آنها مانند سید محمد، معلولند. این کارخانه بهداشتی با هدف تولید محصولات بهداشتی مادران و کودکان در شرایطی در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد که نیمی از سهام آن متعلق به یکی از برندهای آمریکایی بود. این کارخانه در سال ۱۳۷۹ توسط بنیاد مستضعفان به مزایده گذاشته شد و مالکیت آن به سید محمد موسوی، معلول کارآفرین، رسید.

یک جمله جادویی؛ همین و تمام! | برترین کارآفرین در اشتغال معلولان کیست؟

او اعتقاد دارد این کارخانه سودمحور نیست، برکت‌محور است. سید محمد موسوی می‌گوید: «ما در این شرکت، انسانی فکر می‌کنیم و تعصب ملی داریم و مطابق با شرایط اجتماع خودمان کار و تولید می‌کنیم. بنابراین، شرایط جامعه ما اجازه نمی‌دهد که از معلولان استفاده نکنیم، چون می‌خواهیم آنها بیکار نمانند، چرا که بیکاری باعث هزار درد است. اکنون این کارخانه بهداشتی متعلق به موسوی نیست، این کارخانه یک برند ملی است.»

در ایامی که پیدا کردن شغل دغدغه و مشکل اصلی بیشتر خانواده‌ها و جوانانی است که از تحصیلات عالی و سلامت جسمانی برخوردارند، شنیدن این جمله که بیش از ۹۰ درصد پرسنل یک واحد تولیدی معلول هستند و در اوج مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، این واحد تولیدی نیرو جذب می‌کند، به اندازه کافی عجیب اما شیرین است.

به زعم خانواده‌های معلولان، سید محمد موسوی حتی اگر اشتغال‌زایی هم نمی‌کرد همین که معلولان را به متن جامعه آورده و آنها را از منزوی بودن نجات داده و تبدیل به افرادی توانا کرده کافی است که همیشه در دعای خانواده‌ها جایگاه ویژه داشته باشد. او از آنجا که همیشه دغدغه مسائل اجتماعی به‌ویژه در حوزه معلولان را داشته است، کانون معلولان توانا را در سال ۱۳۷۴ تاسیس کرد تا برای حفظ کرامت انسانی و حقوق آنها بکوشد.

موسوی همچنین رئیس شبکه ملی تشکل‌های غیردولتی معلولان جسمی حرکتی ایران است و برترین کارآفرین کشور در زمینه ایجاد اشتغال برای معلولان شناخته می‌شود. او تاکنون چندین دوره به عنوان کارآفرین برتر ایران انتخاب و توسط رئیس‌جمهور وقت تجلیل شده و هم اکنون دارنده‌ مقام مشورتی سازمان ملل است و به عنوان چهره ماندگار شناخته می‌شود.

یک جمله جادویی؛ همین و تمام! | برترین کارآفرین در اشتغال معلولان کیست؟

کد خبر 812286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha