سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کماندوهای پاکستانی به وسیله‌های هلیکوپترهای ارتش این کشور در پشت یکی از مواضع مهم طالبان در دره سوات فرود آمدند

به گزارش ایسنا، ارتش پاکستان با این عملیات جبهه جدیدی در مناطق کوهستانی شمال دره سوات به وجود آوردند. این مناطق مواضع مولانا فضل الله، فرمانده طالبان و معاون اصلی‌اش محسوب می‌شود.

مقام‌های ارتش پاکستان اظهار داشتند: سربازان "هلی بورن" در منطقه پئوچار واقع در 65 کیلومتری شمال غرب مینگورا، شهر اصلی سوات فرود آمده‌اند.

یکی از مقام‌های ارتش پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفت: عملیات هم اکنون در حال پیشروی است.

یکی دیگر از مقام‌های ارتش عنوان داشت: هلی‌کوپترهای جنگی هم‌چنین به مواضع طالبان در "مالام جابا" یورش برده‌اند.

نیروهای زمینی و هوایی پاکستان 16 روز است که به مواضع طالبان در شمال غرب پاکستان حمله می‌کنند و اسلام‌آباد اعلام کرده این حملات با هدف حذف شبه نظامیان صورت می‌گیرد. واشنگتن فعالیت‌های شبه نظامی افراطی در پاکستان را بزرگترین تهدید غرب می‌داند.

مقام‌های ارتش پاکستان آمار تلفات شبه نظامیان طالبان را بالغ بر 780 تن اعلام کرده‌اند اما ارزیابی مستقل از شمار کشته شدگان میسر نیست.

در همین حال گروه‌های حقوق بشر از ارتش پاکستان خواسته‌اند تا از کشته شدن غیر نظامیان در مناطق درگیری جلوگیری به عمل آورد. از زمان آغاز درگیری‌ها تا به حال نزدیک به 360 هزار تن از غیر نظامیان از دره سوات فرار کرده‌اند.

از سوی دیگر به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های امنیتی پاکستان اعلام کردند در حمله موشکی ارتش آمریکا به روستای "سارا خورا" در منطقه قبایلی وزیرستان یک خانه تخریب شد و هشت تن کشته شدند، اما هنوز هویت افراد کشته شده، مشخص نشده است.

خبرگزاری شینهوا نیز گزارش داد: طالبان مسئولیت عملیات انتحاری که روز دوشنبه در شمال غرب پاکستان روی داد را پذیرفته است.

در این گزارش آمده است: "تحریک طالبان" در منطقه "دره آدم خل" مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

در این عملیات، عامل انتحاری اتومبیل حاوی مواد منفجره خود را در نزدیکی یک ایستگاه بازرسی منفجر کرد و در اثر آن شش تن از جمله یک سرباز کشته شدند. دو تن از نیروهای امنیتی نیز مجروح شدند. نیروهای امنیتی پاکستان در روزهای اخیر عملیات‌هایی علیه شبه نظامیان در برخی نقاط استان سرحد شمال غربی انجام داده‌اند و از طرفی یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان قول داد تا شبه‌نظامیان را مجبور به زمین گذاشتن اسلحه‌هایشان کند.

کد خبر 81215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز