گروه بین‌الملل: درگیری‌های شدید نیروهای ارتش و طالبان و آوارگی هزاران نفر از غیرنظامیان، ارتش پاکستان را وارد جنگ تمام‌عیاری کرد.

تشدید درگیری‌ها در پاکستان سبب شده است صدها هزار غیرنظامی پاکستانی از مناطق درگیری (دره سوات) بگریزند.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی، در مهم‌ترین فاز این جنگ از ابتدا تاکنون، نخست‌وزیر پاکستان دیروز دستور حذف طالبان و تروریست‌ها را صادر کرد. این دستور به مفهوم تصمیم دولت برای نادیده گرفتن پیمان‌های پیشین دولت با طالبان است.

یوسف رضا گیلانی این موضوع را در یک بیانیه که از کانال‌های تلویزیونی‌ سراسری پخش شد، اعلام کرد. در روزهای اخیر، نبردها در دره سوات و سایر بخش‌های شمال غرب تشدید شده است و هزاران غیرنظامی منطقه جنگی را ترک کرده‌اند.

گیلانی گفت: تلاش‌های طالبان برای مختل کردن صلح و امنیت به جایی رسیده که دولت مجبور است گام‌های قاطعانه بردارد.وی افزود: به‌منظور بازگرداندن حیثیت و اعتبار کشورمان و حفاظت از مردم، از نیروهای مسلح خواسته شده پیکارجویان و تروریست‌ها را حذف کنند.

گیلانی ادامه داد: وقت آن رسیده است که کل کشور در کنار دولت و نیروهای مسلح و علیه کسانی که می‌خواهند تمام کشور را اسیر کنند و با نشانه رفتن تفنگ، آینده را تیره سازند، بایستد.

وی همچنین از جامعه بین‌المللی خواست برای نگهداری از کسانی که در اثر نبردها آواره شده‌اند، به پاکستان کمک کند. آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان نیز وعده داد که عملیات نظامی تا بازگشت وضعیت عادی به دره ناآرام سوات، ادامه خواهد یافت.

با تشدید محاصره شهر ماینگورا در سوات پاکستان از سوی ارتش این کشور، درگیری نیروهای دولتی با شبه نظامیان طالبان وارد مرحله جدیدی شده است.

ارتش پاکستان نیز عصر پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگنده‌های نیروی هوایی و بالگردهای توپدار ارتش مواضع شبه نظامیان طالبان درمحدوده شهر ماینگورا را بمباران کردند.

این بیانیه افزوده است که نیروهای پیاده ارتش عملیات زمینی علیه مخفیگاه‌های طالبان را آغاز کرده و به‌زودی این شهر را در اختیار می‌گیرند. ارتش به ساکنان ماینگورا هشدار داده تا منازل خود را تخلیه و به بیرون شهر بروند.

از سوی دیگر،  منابع خبری در ایالت سرحد گفته‌اند طالبان برای مقابله با عملیات ارتش خود را آماده کرده و با حفرسنگر، ایجاد موانع در مسیر راه‌های ورودی و کارگذاشتن مین‌های ضد‌نفردر نقاط مختلف ماینگورا در انتظار نیروهای دولتی هستند.

ژنرال اشفق پرویز کیانی، فرمانده ارتش پاکستان نیز در بیانیه‌ای متعهد شد که پیروزی قاطعی در مبارزه با شبه نظامیان طالبان به‌دست خواهد آمد.

وی در این بیانیه افزود: ارتش پاکستان منابعی ضروری برای دستیابی به پیروزی قاطع علیه شبه نظامیان را به کار خواهد گرفت.

کیانی تاکید کرده که ارتش پاکستان از وخامت و بزرگی این تهدید داخلی آگاه است.
مسلم‌خان، سخنگوی طالبان محلی سوات عصر پنجشنبه در واکنش به عملیات نظامی ارتش در این منطقه تاکید کرد: توافقنامه صلح از بین رفته و 90درصد از سوات همچنان در کنترل طالبان قرار دارد.

از سوی دیگر، منابع خبری پاکستان اعلام کردند که آیت‌ فرزند صوفی محمد، نماینده طالبان محلی سوات در مذاکرات اخیر صلح با دولت ایالتی پاکستان، طی عملیات ارتش در دیر سفلی کشته شد. مسلم خان کشته شدن پسر صوفی محمد را تایید کرد.

هشدار نسبت به وضع غیرنظامیان

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درباره تشدید بحران انسانی در سوات هشدار داد. این کمیته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بحران انسانی در منطقه سوات پاکستان تشدید شده و درحال حاضر امکان دسترسی به بسیاری از مناطق درگیری وجود ندارد.

این بیانیه افزود: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر پاکستان در حال جمع‌آوری کمک‌ها و اقلام لازم از جمله مواد غذایی برای 120 هزار بی‌خانمان هستند.

کد خبر 80862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز