سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

علی شاکری: با گذشت 20 سال از شروع لیگ جهانی والیبال، مسئولان والیبال ایران درصدد برآمده‌اند تا به هر شکلی که شده والیبالیست‌های کشورمان به این رویداد بزرگ بین‌المللی راه پیدا کنند.

رئیس فدراسیون والیبال این مسئله را یکی از اهداف مهم و استراتژیک فدراسیون می‌داند و می‌گوید: «تمامی تلاشمان را به‌کار می‌بندیم تا زمینه حضور تیم ملی بزرگسالان را در این رویداد بزرگ فراهم کنیم.»

در ابتدا حضور در لیگ جهانی با آن شرایط سنگین و به خصوص ودیعه یک میلیون دلاری تا حدودی به مثابه شوخی تلقی می‌شد اما ارسال درخواست حضور در لیگ جهانی به اجلاس جهانی دبی در سال 2008 و معرفی دو شهر تهران و ارومیه به عنوان میزبانان این بازی‌ها از مصمم بودن مسئولان والیبال برای شرکت در این مسابقات حکایت دارد. با نگاهی به مصاحبه‌های اخیر رئیس و دبیر  فدراسیون والیبال به خوبی می‌شد پی برد که آنها برای رسیدن به این هدف تلاش بسیاری می‌کنند.

درحالی که درخشنده، دبیر فدراسیون والیبال، عضوکمیته مسابقات کنفدراسیون آسیا و فدراسیون جهانی از حضور قریب‌الوقوع ایران خبر می‌دهد، داورزنی رئیس فدراسیون تنها به این موضوع امیدوار است. درخشش خوب والیبالیست‌های نوجوان و جوان ایرانی در مسابقات قاره‌ای و جهانی، موجب شده تا فدراسیون بین‌المللی والیبال و کنفدراسیون آسیا، چراغ سبزهایی را در زمینه هموار کردن مسیر حضور ایران در لیگ جهانی از خود نشان دهند.

حمایت کنفدراسیون آسیا از حضور ایران

رئیس و دبیر فدراسیون والیبال ایران پس از مکاتبه‌های بسیار در این زمینه، برای شرکت در اجلاس هیات رئیسه کنفدراسیون آسیا  به‌زودی  راهی ریاض می شوند  تا به نوعی پس از قول شفاهی دکتر بن‌ناصر رئیس عربستانی کنفدراسیون آسیا که از یک سال پیش جانشین «ژی هونگ وی» رئیس چینی حال حاضر فدراسیون بین‌المللی والیبال شده است، بتوانند حمایت کامل او را به دست آورند.

بن ناصر با ارسال نمابری خبر داد که از حضور ایران در لیگ جهانی والیبال حمایت خواهد کرد. رئیس عربستانی کنفدراسیون والیبال آسیا که پس از «ماتسودایرا» ژاپنی و «ژی‌هونگ‌وی» چینی به عنوان سومین رئیس کنفدراسیون انتخاب شده است از گذشته نه چندان دور روابط نزدیک و خوبی با مسئولان والیبال ایران داشته و اگر همان نگاه قبلی را اکنون هم داشته باشد می‌توان به حمایت و کمک او امیدوار بود.

 دشوار اما ممکن

 درحالی فدراسیون والیبال ایران برای ورود به لیگ جهانی بسیار جدی است که سه کشور شرق آسیایی ژاپن، چین و کره‌جنوبی سال‌هاست به‌عنوان نمایندگان دائمی آسیا در این رویداد بزرگ جهانی حضور فعالی دارند و به این راحتی‌ها راضی به جدایی از کاروان بزرگ والیبال جهان نمی‌شوند. در این جمع ژاپنی‌ها یک استثنا محسوب می‌شوند که در تمامی 19 دوره گذشته و این دوره از مسابقات که از اواخر خردادماه آغاز خواهد شد، جزو چند تیمی هستند که همواره حضوری ثابت در لیگ جهانی داشته‌اند.

چین و کره‌جنوبی البته در چند دوره از این مسابقات که از سال 1990 آغاز شده است، غایب بوده‌اند، اما باتوجه به اهمیت این بازی‌ها و حمایت‌های مالی فدراسیون جهانی و سود سرشار حاصل از شرکت در این رقابت‌ها آنها همواره حضور در این بازی‌ها را در اولویت برنامه‌های خود قرار می دهند.

در این میان نکته حائز اهمیت این است که مسئولان والیبال ایران با چه هدفی به دنبال راهیابی به لیگ جهانی‌اند. والیبال ایران با لیگی چندماهه و ظرفیت‌های پایین سخت‌افزاری در رقابت با سه قطب قدیمی والیبال آسیا و جهان از سوی مسئولان فدراسیون جهانی چه نتیجه‌‌ای خواهد گرفت؟ اما جواب کوتاه ژی‌هونگ‌وی به سئوال خبرنگار خبرگزاری مهر در مورد بخت حضور ایران در لیگ جهانی بسیار قابل تامل و تعمق بود: «والیبال ایران باید تلاش کند تابه ثبات بیشتری دست پیدا کند.»

این جواب بسیار گویا بود . اینکه والیبال ایران به غیر از موقعیت ممتاز در رده‌های نوجوانان و جوانان در رده بزرگسالان فاقد عنوانی قابل توجه و استمرار در موفقیت‌هاست و برای رسیدن
 به تیم‌هایی چون چین، کره و ژاپن باید بیشتر تلاش کند؛ نکته‌ای که خود داورزنی هم به نوعی آن را مورد تاکید قرار داده و به فارس گفته: «ما به غیر از تلاش در رسیدن به لیگ جهانی باید در وهله نخست قدرت خود را در مسابقات مختلف آسیایی به خوبی نشان دهیم.»

واقعیت این است که درحال حاضر تیم‌ملی والیبال بزرگسالان به جز قهرمانی در جام AVC کاپ، عنوان معتبر دیگری در مسابقات و رویدادهای مهم نداشته است و باید منتظر نتایج تیم ملی در پیکارهای انتخابی قهرمانی جهان و جام ملت‌های آسیا در مانیل  فیلیپین بود. نتایج خوب در این دو رویداد، بدون شک تاثیر مستقیمی برتصمیمات آتی کمیته اجرایی لیگ جهانی برای صدور مجوزهای قانونی جهت حضور ایران در این مسابقات پراهمیت خواهد داشت.

 لیگ جهانی، هر سال با دو تیم جدید

این سال‌ها لیگ جهانی والیبال به محل رقابت تجاری برای تیم‌های شرکت‌کننده مبدل شده و هر تیم به غیر از سود تبلیغاتی محصولات داخلی و بین‌المللی، در پایان بازی‌ها باتوجه به رتبه‌اش در جدول جدا از پس گرفتن یک میلیون دلار به عنوان ودیعه ورودی، مبلغ قابل‌توجهی به عنوان پاداش حضور دریافت می‌کند.

در هر دوره از لیگ جهانی همواره با کنار گذاشتن دو تیم، دو تیم جدید با صلاحدید مسئولان
کمیته اجرایی لیگ جهانی جانشین تیم‌های قبلی می‌شوند. در بیستمین دوره این مسابقات که به‌زودی آغاز خواهد شد، دو تیم هلند و آرژانتین پس از چندسال بازگشتی دوباره به لیگ جهانی داشته‌اند و جانشین دوتیم مصر و پرتغال شده‌اند.

کد خبر 81186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز