مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
۱ نفر

روانشناسان معتقدند نق زدن مداوم، واکنش و عکس العمل منفعلانه افرادی است که در مواجهه با شرایط ناخوشایند برای تغییر شرایط تلاش نمی‌کنند و همیشه در انتظار معجزه و اتفاقی غیرمنتظره برای حل مشکلاتشان هستند. آنها پرهیز از غرزدن را یکی از شاخصه‌های افراد موفق می‌دانند.

روانشناسی

همشهری آنلاین: علی صادقی دراین‌باره می‌گوید: «افرادی که نق نمی‌زنند و مدام گلایه و شکایت نمی‌کنند، ویژگی‌های شخصیتی و روانی خاصی دارند که آنها را از سایر اشخاص متفاوت می‌کند. اعتمادبه‌نفس قوی و خودباوری از مهمترین ویژگی‌های این افراد است. آنها به شخصیت و توانایی‌های خود اعتماد و باور دارند و این مسئله سبب می‌شود برای همراه کردن دیگران به غرولند و نق زدن متوسل نشوند. خوش بینی، هوش هیجانی بالا و مثبت‌اندیشی شاخصه‌های بارز شخصیت افرادی است که اهل نق زدن نیستند. این افراد به زندگی نگاه و نگرشی زیرکانه دارند و حتی در اتفاقات نامطلوب و بدزندگی خود هم با دید مثبت، جوانب موضوع را بررسی می‌کنند.»


واقع‌گرا هستند

این‌روانشناس و پژوهشگر اجتماعی پرهیز از نق زدن را نشانه واقع‌بینی افراد می‌داند و توضیح می‌دهد: «اشخاصی که نق زن و غرغرو نیستند، با تیزهوشی و درک اجتماعی خاصی که دارند راه‌حل مشکلاتشان را پیدا می‌کنند و در مقایسه با سایر افراد از شادی و آرامش بیشتری برخوردارند. آنها با شکایت کردن و غرزدن به احساس مطلوب‌تری نمی‌رسند و از این که با درایت بتوانند مشکلی را از دوش خود و دیگران بردارند، احساس رضایت می‌کنند. افراد مثبت‌اندیش اطمینان دارند که توانمندی‌ها و مهارت‌های شخصیتی‌شان برای حل مشکلات زندگی آنها کافی است، آنها ترجیح می‌دهند به‌جای شکوه و شکایت کردن و کمک خواستن از دیگران، با تکیه بر توانایی‌های درونی و شخصیتی خود امور زندگیشان را رسیدگی کنند و مشکل و کاستی را جزئی از مسیر و طبیعت زندگی می‌دانند.»

او می‌افزاید: «افراد گریزان از غرزدن در مواجهه با مسائلی که در جامعه پیش می‌آید، با دیدی واقع‌گرایانه برخورد و تلاش می‌کنند در حل مشکلات سهمی داشته باشند. آنها وقتی در جمع و گروهی قرار می‌گیرند، به‌جای نق زدن و افزودن بار روانی دیگران، با گفتار و رفتار صحیح و منطقی خود باعث آرامش و بردباری سایرین می‌شوند.»


مهارت‌های ارتباطی بالا

صادقی به تاثیر نامطلوب غرزدن بر تعامل افراد با سایرین اشاره می‌کند و می‌گوید: «افرادی که نق زن و غرغرو نیستند، برای گفتگو از ادبیات مناسبی استفاده می‌کنند و این توانایی را دارند که با کلام خود همکاری و احساس مثبت دیگران را نسبت به خود جلب کنند. آنها با لحن مناسب و در مکان مناسب حرف‌ها و خواسته‌های‌شان را بازگو می‌کنند و با به‌کار بردن عباراتی مانند «تو فکر نمی‌کنی این‌طور بهتر است؟ صلاح می‌دانی فلان کار را انجام دهیم؟...» دیگران را به همکاری با خود متقاعد و مجاب می‌کنند.»

او خاطرنشان می‌کند: «داشتن مهارت‌های ارتباطی بالا سبب می‌شود این اشخاص برای انتقال پیام‌های خود از فیدبک‌های کلامی خاصی استفاده کنند که مخاطب‌شان را به همراهی، واکنش و بازخورد مناسب وامی دارد و آنها را از غرزدن، نق زدن و تکرار صحبت‌های‌شان بی‌نیاز می‌کند. هم صحبتی با اشخاصی که اهل غرزدن نیستند، به اطرافیانشان احساس خوشایندی می‌دهد و معمولا این افراد اجتماعی و خوش‌صحبت هستند.»




کد خبر 811507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha