یکی از مقامات سابق دولت آمریکا مدعی طرح کره شمالی برای اقدامات تحریک آمیز علیه کره جنوبی شد.

سیدنی سیلر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رادیو آسیای آزاد، «سیدنی سیلر» افسر سابق بخش کره شمالی شورای ملی اطلاعات آمریکا در گفت‌وگویی مدعی شده است که کره شمالی می‌تواند سال آینده یک اقدام تحریک‌آمیز خطرناک و مرگبار علیه کره جنوبی انجام دهد تا سیاست دولت «یون سوک یول» رئیس جمهور کره جنوبی درباره کره شمالی را تضعیف کند.

سیلر روز دوشنبه در گفت‌وگو با رادیو آسیای آزاد (RFA) ادعا کرد که این تحریک مرگبار می‌تواند با هدف کاهش اعتماد مردم کره جنوبی به قدرت بازدارندگی قوی آمریکا باشد.

وی درباره توافقنامه نظامی بین دو کره که اکنون لغو شده است، گفت: این توافق به کاهش تنش‌های فرامرزی کمکی نکرده و نشانه آن ادامه حملات توپخانه‌ای مکرر کره شمالی و توسعه هسته‌ای این کشور است.

این کارشناس مسائل کره شمالی، همچنین اقدام پیونگ یانگ را برای بازسازی و به کارگیری مجدد پاسگاه‌های نگهبانی منطقه غیرنظامی بین دو کره، پس از فسخ قرارداد ۲۰۱۸ را نمادین توصیف کرد و مدعی شد که بی‌ثباتی در شبه جزیره کره بیشتر به دلیل توسعه تسلیحات هسته ای پیونگ یانگ است.

سیلر از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ به عنوان افسر اطلاعات ملی کره شمالی در شورای اطلاعات ملی آمریکا خدمت می‌کرد. از سوی دیگر، راب رپسون، سفیر سابق آمریکا در کره جنوبی، به RFA گفت که بازسازی پاسگاه‌های نگهبانی منطقه غیرنظامی مرز دو کره، کمک کرده این منطقه دوباره به عنوان یکی از خطرناک‌ترین مناطق جهان مطرح شود.

مقامات نظامی کره جنوبی دیروز دوشنبه اعلام کردند که کره شمالی تلاش دارد که پاسگاه‌های منطقه غیرنظامی بین دو کشور موسوم به DMZ را که در جریان توافق سئول-پیونگ یانگ تخریب شده بود، را بازسازی کند.

در سال ۲۰۱۸، دو کره هر کدام ۱۰ برجک نگهبانی و نظارتی از ۱۱ بُرجک خود در منطقه غیرنظامی بین دو کشور را به عنوان بخشی از توافق برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از درگیری‌های تصادفی منفجر کردند.

در واکنش به اقدام اخیر کره شمالی، مقامات سئول متعهد شدند که فعالیت‌های کره شمالی را برای شناسایی نشانه‌هایی از اقدامات تحریک آمیز در امتداد مرز دو کشور به دقت بررسی کنند.

کد خبر 811346
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha