کره شمالی مخابره‌های رادیویی و همچنین تبادلات پیام با کره جنوبی را در میانه افزایش تنش‌ها میان دو کشور متوقف کرد.

کره شمالی و کره جنوبی

به گزارش همشهری‌آنلاین، کره شمالی به شدت اقدامات خود در راستای انحلال سازمان‌های بینا کره‌ای را در دست پیگیری دارد و ظاهرا فعالیت یک ایستگاه رادیویی که پیشتر برای ارسال پیام‌های کدگذاری شده برای جاسوسان خود در کره جنوبی استفاده می‌شد را متوقف کرده است.

به نظر می‌رسد روز شنبه کره شمالی پخش رادیو دولتی «پیونگ یانگ» را متوقف و دسترسی به تارنماهای خود را مسدود کرده است.

این اقدام در حالی است که کیم جونگ اون رئیس کره شمالی ماه گذشته در جریان نشست حزب کارگران، دستور «اصلاح و بازتنظیم» سازمان‌های مسئول این کشور در امور بینا کره‌ای را صادر کرد.

رادیو پیونگ یانگ به عنوان مخابره کننده مجموعه‌ای از اعداد سری شناخته می‌شود که ماموران خود در کره جنوبی را از طریق کدهای مخفی هدایت می‌کند.

پس از تعلیق پخش این پیام‌ها در سال ۲۰۰۰ زمانیکه دو کره اولین نشست تاریخی خود را برگزار کردند، پخش آنها در سال ۲۰۱۶ از سر گرفته شد.

طبق گزارش خبرگزاری مرکزی کره، روز شنبه همچنین کره شمالی اعلام کرد که یک نشست در روز جمعه برگزار کرده تا در مورد انحلال سازمان‌های مسئول در مبادلات غیرنظامی با همسایه جنوبی تصمیم گیری کند.

این رسانه اطلاع داد که تمام سازمان‌های مربوطه از جمله «کمیته طرف شمالی برای اجرای بیانیه مشترک ۱۵ ژوئن»، «مرکز شمالی ائتلاف پان- ملی برای اتحاد مجدد کره»، «شورای مشورتی برای آشتی ملی» و «شورای اتحاد مجدد ملت دانگون» بازتنظیم خواهند شد.

بر پایه این گزارش، یک قرائت‌کننده زن در ایستگاه رادیویی کره شمالی اقدام به اعلام اعداد رمزگذاری شده می‌کند و مطالبی را نیز به صورت کد شده به اطلاع شنوندگان خود می‌رساند.
افرادی که پیشتر به عنوان جاسوسان کره شمالی توسط دستگاه‌های امنیتی کره جنوبی دستگیر شده‌اند، تایید کردند که در دوران جنگ سرد نیز پیونگ یانگ از چنین شیوه‌ای و از طریق امواج برد کوتاه رادیویی پیام‌هایی‌ را برای ماموریت عوامل اطلاعاتی خود و اعزام آن‌ها به کره جنوبی ارسال می‌کرده است.

کد خبر 823950
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    کره شمالی حواسش به چین نیست .پس موشکا به چه درد میخوره؟