آیا تا به حال به این توجه کرده‌اید که در مورد هر رفتار یا تصمیمی نیاز دارید که کسی به شما تأیید آخر را بدهد؟ حتی گاهی به دنبال یک تکان سر از جانب دیگری به معنی تأیید حرف‌هایتان هستید. این یکی از واضح‌ترین نشانه‌هاست که شما باید خودتان را بیشتر دوست داشته باشید.

سبک زندگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از راهنماتو، آیا فردی عشق‌طلب هستید؟ آیا فقط وقت‌هایی که کسی از ظاهرتان تعریف کند یا فقط بعد از آنکه شریک عاطفی‌تان پیامی بفرستد و بگوید عاشقتان است، احساس رضایت‌تان تکمیل می‌شود؟ اگر این عبارت‌ها حس آشنایی برایتان هستند، احتمالا عزت‌ نفس شما تا حد زیادی به تأییدات بیرونی متکی است. این وابستگی ممکن است از نظر کسانی که حس خودارزشمندی‌شان را از منابع درونی تأمین می‌کنند، گیج‌کننده باشد.

اما مهم است که بدانیم عزت نفس هر فردی به شکلی متفاوت ساخته می‌شود. اما برای آنکه بدانید عزت نفس شما به دیگران متکی است یا نه این مطلب را تا انتها با ما همراه باشید تا ۹ نشانه را با شما مرور کنیم.

۱.مدام به دنبال شکار تأیید دیگران هستید

آیا تا به حال به این توجه کرده‌اید که در مورد هر رفتار یا تصمیمی نیاز دارید که کسی به شما تأیید آخر را بدهد؟ حتی گاهی به دنبال یک تکان سر از جانب دیگری به معنی تأیید حرف‌هایتان هستید. این یکی از واضح‌ترین نشانه‌هاست که شما متکی به تأییدات بیرونی هستید.

آدم‌هایی که عزت نفس‌شان متکی به تأییدات بیرونی و دیگران است مدام به دنبال جلب تأیید دیگران هستند. اگر بازخورد مثبت دیگران را دریافت نکنند ممکن است حس کنند ناقص‌ یا ناکافی‌اند.

درباره نوع پوشش‌شان، درباره اینکه کارشان را به درستی انجام داده‌اند یا نه، درباره اینکه آیا رابطه‌شان مناسب است یا نه، مدام به دنبال تأیید دیگران هستند.

نکته اینجاست که نباید به این دلیل از خودمان شرمگین باشیم. هر فردی نیازهای عاطفی منحصربه‌فردی دارد و به شیوه‌های منحصربه‌فردی این نیازها را برآورده می‌کند. اما تشخیص این الگو نخستین گام به سمت درک و تعدیل کردن این بعد از عزت نفس است. شاید لازم نباشد درباره هر موضوعی به دنبال چراغ سبز دیگران باشید.

۲.درباره ساده‌ترین نظر منفی مدت‌های طولانی دچار نشخوار فکری می‌شوید

از نظر کسانی که احساس عزت نفس‌شان به تأیید دیگران گره خورده است، هر شکلی از انتقاد به معنای ضربه مستقیم به احساس خودارزشمندی‌شان است.

فقط ناراحت یا ناامید نمی‌شوند، بلکه این نظر را تبدیل به یک روایت درونی می‌کنند که به آن‌ها می‌گوید به اندازه کافی خوب نیستند. مثلا اگر کسی بگوید خواهش می‌کنم کمی آهسته‌تر حرف بزنید، یا چرا کاری را دیر تمام کردی، یا به جوک‌شان نخندد، آن‌ها تمام شب بیدار می‌مانند و درباره علل این حرف‌ها تا صبح فکر می‌کنند.

اگر شما هم با هر بازخورد منفی کوچکی مدت‌ها بیدار می‌مانید و فکر می‌کنید و حس می‌کنید این حرف‌ها ارزشمندی شما را کاهش داده‌اند، تنها نیستید. تشخیص این الگو قدمی اساسی به سمت ساختن یک عزت نفس سالم‌تر است.

۳.ترس فلج‌کننده از اشتباه کردن دارید

ترس از طرد شدن توسط دیگران یا احتمال اشتباه کردن نشان‌دهنده وابستگی شدید آن‌ها به جهان بیرونی و تأییداتی است که این جهان با خودش به همراه می‌آورد.

آدم‌هایی که از خطا کرد واهمه دارند معمولا به شکلی افراطی از ناامید کردن دیگران یا قضاوت شدن می‌ترسند. ‌آن‌ها ممکن است به دلیل این ترس از کامل نبودن، از امتحان کارهای تازه یا خطرپذیری، پرهیز کنند.

به جای آنکه جستجوی خطا را بخشی طبیعی از فرایند رشد و یادگیری بدانند، به مثابه شکست یا نقص به آن نگاه می‌کنند. این ترس رشد فردی یا تجربه‌های آن‌ها را محدود می‌کند و نمی‌گذارد که از حاشیه امن‌شان خارج شوند و فرصت‌های تازه را با آغوش باز بپذیرند.

اگر مدام از اشتباه کردن یا برداشت دیگران از شخصیت‌تان نگرانید، لازم است بدانید که همه اشتباه می‌کنند و اشتباه بخشی ضروری از زندگی و بخشی حیاتی برای رشد است.

۴.دیوانه شبکه‌های اجتماعی هستید

در دنیای دیجیتالی امروز بعضی از ما پیوند عمیقی با رسانه‌های اجتماعی داریم. بعضی تمام درآمدشان را از این رسانه‌ها کسب می‌کنند و بعضی شرکای عاطفی‌شان را از طریق این رسانه‌ها پیدا کرده‌اند یا از آن برای ارتباط با بهترین دوستان‌شان استفاده می‌کنند.

اما برای آن‌هایی که عزت نفس‌شان وابسته به تأیید دیگران است، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌تواند مرحله دریافت تأیید مجازی از دیگران باشد، آن‌ها به قدری به این تأییدات مجازی وابسته می‌شوند که انگار بابت لایک‌ها دستمزد دریافت می‌کنند.

آن‌ها ساعات طولانی در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، لایک‌ها، همرسانی‌ها و نظرات را رصد می‌کنند و همه این‌ها علائمی از وابستگی به تأییدهای بیرونی است. این افراد تعداد لایک‌های دریافتی و دنبال‌کنندگانشان در رسانه‌های اجتماعی را به خودارزشی‌شان پیوند می‌زنند.

آیا می‌دانید که محققان بین استفاده بیش‌ازاندازه از رسانه‌های اجتماعی و نیاز به تأییدات بیرونی همبستگی پیدا کرده‌اند؟ این وضعیت پدیده‌ای جهانی است که میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان گرفتارش هستند.

اگر در استفاده از رسانه‌های اجتماعی افراطی عمل می‌کنید یا به شکلی وسواسی به دنبال «تشویق‌های مجازی» هستید، ممکن است نیاز باشد اثر این پلتفرم‌ها را روی عزت نفس‌تان ارزیابی و مرزهایی برای استفاده سالم‌تر از آن‌ها تعیین کنید.

۵.در دوست داشتنِ خودتان با چالش مواجه‌اید

تقلا برای دوست داشتن خود یکی از قوی‌ترین نشانه‌هایی است که می‌گوید عزت نفس شما وابسته به تأییدات بیرونی است. کسانی که چنین تمایلاتی دارند معمولا سخت‌شان است که موفقیت‌هایشان را بدون تأییدات بیرونی جشن بگیرند و در تشخیص ارزش خودشان هم مشکل دارند.

آن‌ها بیشتر روی محبت کردن به دیگران و برطرف کردن انتظارات آن‌ها متمرکز هستند تا روی دوست داشتن و تأیید کردن خودشان.

اگر فهمیده‌اید که بیشتر اوقات به تأیید دیگران نیاز دارید، شاید بد نباشد یک قدم عقب بردارید و اول از همه به خودتان عشق بورزید. شما ارزشمندید، نه به خاطر فکر و عقیده دیگران، بلکه به خاطر کسی که هم‌اکنون هستید. عزت نفس از درون می‌جوشد و شما حق دارید خودتان را همانطور که هستید دوست بدارید.

۶.سخت‌تان است «نه» بگویید

آیا مرزگذاری و نه گفتن به دیگران برایتان سخت است؟ علتش ممکن است این باشد که عزت نفس‌تان به تأیید دیگران وابسته است. افرادی با این خصلت معمولا نیازها و امیال دیگران را به خودشان ترجیح می‌دهند زیرا می‌ترسند با نه گفتن طرد یا ناامید شوند.

آن‌ها به آب و آتش می‌زنند تا به همه لطف کنند، حتی اگر این الطاف سلامت خودشان را به خطر بیندازد. اگر به دنبال جلب محبت دیگران هستید و با این کار نیازهای خودتان را نادیده می‌گیرید بهتر است بدانید که نه گفتن ایرادی ندارد. مرزگذاری یک عمل سالم و بعدی ضروری برای خودمراقبتی است.

۷.بیش‌ازاندازه عذرخواهی می‌کنید

آیا حتی در مواقعی که ضرورتی ندارد ابراز تأسف و معذرتخواهی می‌کنید؟ این هم یکی از نشانه‌های بزرگی است که می‌گوید شما علاقه دارید برای جلب رضایت دیگران تا کمر خم شوید و حتی بار سنگین اعمال دیگران را به دوش می‌کشید تا آن‌ها را از خودتان خشنود کنید.

آدم‌هایی که بیش‌ازاندازه عذرخواهی می‌کنند معمولا می‌ترسند که حرف یا رفتارشان دیگران را ناراحت کند و بنابراین معذرتخواهی می‌کنند که پیشاپیش از درگیری اجتناب کنند.

این رفتار از میل برای خوشحال و خشنود نگه داشتن اطرافیان، حتی وقتی تقصیر گردن آن‌ها نیست، ناشی می‌شود. آن‌ها خودشان را مسئول رفتار بد دیگران می‌دانند. یادتان باشد که عذرخواهی در جای درست نشانه همدلی و احترام است اما عذرخواهی‌های نابجا ناشی از ضعف عزت نفس است.

خیلی محکم روی باورها و رفتارتان بایستید و یادتان باشد که افکارتان را بدون نیاز به عذرخواهی بیان کنید.

۸.سطح بالایی از اضطراب دارید

اضطراب اغلب با عزت نفسی که به تأیید دیگران وابسته است، مرتبط است. نگرانی مدام از اینکه نتوانید انتظارات دیگران را برآورده کنید، ترس از طرد شد یا خطا کردن همگی به اضطراب شما می‌افزاید. این‌ها به شیوه‌های متنوعی مثل مشکلات خواب، خستگی دائم یا حملات هراس خودش را نشان می‌دهد.

اگر به دلیل نیاز به تأیید دیگران اضطراب زیادی تحمل می‌کنید ممکن است لازم باشد که کمک حرفه‌ای دریافت کنید. متأسفانه هر چه اضطرابتان بیشتر شود، کمتر می‌خوابید و بیشتر حملات هراس را تجربه می‌کنید.

۹.به سختی تعریف‌ها را می‌پذیرید

کسانی که به تأیید دیگران اعتیاد دارند، تعریف‌های آن‌ها را واقعی تلقی نمی‌کنند. آن‌ها تعریف دیگران را کم‌ارزش می‌کنند و سخت می‌پذیرند که کسی که تعریف می‌کند در حال گفتن واقعیت است.

یک تعریف ساده باعث می‌شود که معذب شوند یا فکر کنند شایستگی‌اش را ندارند. حتی ممکن است پاسخ‌هایی مثل این بدهند: «نه داری دروغ می‌گی! من امروز خیلی هم ظاهرم وحشتناک شده!»

آشنا بود؟

نیاز به تأییدات بیرونی، یکی از روش‌هایی است که دیگران با آن عزت نفس‌شان را می‌سازند و نیازمند درک و توجه است. باید بدانید که احساس خودارزشمندی به شکل‌های مختلفی ایجاد می‌شود و هر کسی طی سفری منحصربه‌فرد عزت نفس خودش را تقویت می‌کند.

اما وابستگی افراطی به تأیید دیگران را باید با عشق‌ورزیدن به خود، تعیین محدوده و مرز و حل کردن مشکل اضطراب برطرف کنید. شما برای بقا نیازی به تأیید دیگران ندارید.

رسیدن به عزت نفس سالم یک سفر تدریجی است که مشخصه آن خودشناسی و پذیرش است.

کد خبر 810371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    3 0
    خیلی عالی بود