مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
۱ نفر

فرزندپذیری یک یا چند کودک غیرزیستی از مهمترین و اثرگذارترین شیوه‌های حمایت از کودکان بدسرپرست یا بی‌سرپرست است. حمایت از کودکانی که به هر دلیل از کانون گرم و امن خانواده زیستی و بیولوژیک خود محروم مانده‌اند.

روانشناسی

همشهری آنلاین- سحر جعفریان: برای آگاهی از ابعاد مختلف روانی این موضوع با «شیرین توانا»، روانشناس کودک گفت و گویی کوتاه ترتیب داده‌ایم که در زیر با هم مرور می‌کنیم. توانا دراین ارتباط می‌گوید: «با توجه به افزایش درخواست و تشکیل پرونده برای پذیرش فرزندخوانده لازم است افراد متقاضی با درنظر گرفتن مبانی خاصی از روانشناسی موسوم به روانشناسی فرزندخواندگی‌ به ایجاد روابط سالم و سازنده میان خود و فرزندخواندگان بپردازند. نخست اینکه گذشته فرزندخوانده را با وسواس، زیر و رو نکنید. او با گذشته‌ای که داشته و اساسا غیراختیاری نیز بوده، می‌تواند فردی متفاوت با توجه به شیوه‌های تعلیم و تربیت شما باشد. واضح و روشن در مورد فرزندخواندگی با او البته متناسب با سنش صحبت کنید. همه ابعاد آن را شرح دهید و در عین حال به او اطمینان دهید که به عنوان والدین غیرزیستی برای تلاش و آرزوهایتان را در جهت پرورش و تعالی او به کار خواهید بست. در کوتاه‌ترین زمان ممکن مختصات شخصیتی او را شناسایی کنید تا به پیش‌بینی‌های بهتر بتوانید، مناسب‌ترین واکنش در برابر عواطف، افکار و احساسات او داشته باشید.»

توانا می‌افزاید: «پیش از آنکه نقش والد را برای او ایفا کنید؛ به عنوان صمیمی‌ترین دوستش با او در همه حال همراه و همدل باشید. از نظر عاطفی در دسترس باشید. از بروز ناگهانی و هیجانی برخی احساسات و بیان جملاتی مانند «تو مادر یا پدر واقعی من نیستی» ناراحت و دل‌شکسته شوید. در شبکه‌سازی دوستان کمکش کنید تا مناسب‌ترین دوستان در کنارش قرار بگیرند. در هدفگذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتش، اشتراک داشته باشید. هنگام صحبت در مورد گذشته و خانواده بیولوژیک او هیچگاه از کلمات تحقیرآمیز، ناامیدکننده و سیاه استفاده نکنید و هر زمان که او نیاز به صحبت در مورد گذشته‌اش داشت، برایش وقت بگذارید. ؛ حتی اگر این هم‌صحبتی با روالی تکراری و کلیشه‌ای پیش رفت.» این روانشناس در پایان تاکید می‌کند: «برای عبور موفقیت‌آمیز از این گذار سعی کنید همواره از توصیه‌ها و راهنمایی‌های یک متخصص و روانشناس در این حوزه بهره‌مند باشید و همچنین از تجربیات مختلف سایر خانواده‌های فرزندپذیر برای مواجه درست با چالش‌های پیش‌رو استفاده کنید.»

کد خبر 810336
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha