سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

مراسم عزاداری محرم در تکیه حصاربوعلی برای اهالی قدیمی این محله با عطر سیب شمیران آمیخته است. شب تاسوعا اهل محل گرد هم می‌آیند تا مراسم کهن نخل‌گردانی در این تکیه تاریخی اجرا شود. این نذر متفاوت که در مراسم نخل‌گردانی ادا می‌شود ریشه در تاریخ و هویت این محله قدیمی دارد.

سیب حصاربوعلی شمیران

همشهری آنلاین حسن حسن‌زاده: مرحم هر سال عطر سیب مثل در فضای تکیه حصاربوعلی می‌پیچد. عزاداران حسینی از چند روز پیش از اجرای مراسم، مقدمات لازم را برای ادای یک نذر قدیمی آمده می‌کنند. این نذر ۷۰ ساله، هر سال شب تاسوعا با مشارکت همه اهالی محله حصاربوعلی ادا می شود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

نذر سیب از آن نذرهای خاص و منحصربه‌فرد است که تنها در تکیه حصاربوعلی و در هنگام اجرای مراسم نخل‌گردانی این تکیه دیده می‌شود. جمعیت نخل تاریخی تکیه را که نمادی از تابوت امام حسین‌(ع) است در فضای بزرگ تکیه می‌گردانند و جوانی از سادات محله حصاربوعلی روی نخل می‌نشنید. جوان‌ترها نخل‌ را روی شانه‌ بلند می‌کنند و رسم است که نخل ۴ دور گرد تکیه چرخانده شود.

راز سیب‌های روی نخل تکیه حصاربوعلی چیست؟

در کنار تابلوی نقاشی واقعه عاشورا که روی نخل نصب شده، چند نیزه سه‌شاخه دیده می‌شود. روی هر نیزه هم یک سیب سرخ قرار دارد. نخل نیز با صدها سیب سرخ نذری دیگر پر شده است. مراسم نخل‌گردانی که تمام می‌شود سیب‌های نذری را میان جمعیت توزیع می‌کنند.

«محمود خان‌سفید» عضو هیئت امنای تکیه حصاربوعلی درباره نذر سیب می‌گوید: «شمیران پر از باغ سیب بود. از روستای آهار و ایگل تا آبادی حصاربوعلی ردیف درخت‌های سیب به گذرهای شمیران عطر و رنگ می‌داد. ما به آن سیب‌ها سیب شمرونی می‌گفتیم. ۷ دهه پیش بانویی از اهالی آبادی که فرزند بیمار داشت، چند سیب از باغ خود را نذر کرد و در مراسم نخل‌گردانی روی نخل قرار داد. وقتی حاجت‌روا شد، سال بعد دیگران هم برای حاجت گرفتن سیب نذر کردند. حالا ۷ دهه است اهالی محله باور دارند سیب‌های نخل حصاربوعلی تبرک است و بیماران را شفا می‌دهد. پس هر کسی حاجتی در دل دارد سیب نذر می‌کند؛ از یک دانه سیب سرخ تا چند کیلو. سیب‌ها در شب تاسوعا روی نخل قرار می‌گیرند و این نذر خاص نسل به نسل در حصاربوعلی اجرا می‌شود.»

راز سیب‌های روی نخل تکیه حصاربوعلی چیست؟

کد خبر 810327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha