جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در توقیف کشتی از سوی انصارالله یمن در دریای سرخ متهم کرد.

لحظۀ خروجِ زندانی‌های مبادله‌شدۀ آمریکایی از ایران

به گزارش همشهری آنلاین، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در گفتگو با خبرنگاران با تکرار ادعاها علیه ایران گفت: توقیف کشتی توسط حوثی‌ها (انصارالله) نقض آشکار قوانین بین‌المللی بوده ایران همدست این گروه و اقدامات آن است.

این مقام ارشد کاخ سفید از «حوثی‌ها» خواست کشتی و خدمه را آزاد کنند.

شبکه العربیه روز یکشنبه از توقیف یک فروند کشتی اسرائیلی توسط نیروهای وابسته به جنبش انصارالله یمن خبر داد اما دولت ژاپن کشتی باری توقیف شده در دریای سرخ را متعلق به خود دانست و این اقدام را محکوم کرد.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی قرار دادن گروه انصار الله یمن در فهرست سازمان های تروریستی است.

کربی به خبرنگاران گفت: «با توجه به دزدی دریایی یک کشتی در آب‌های بین‌المللی، ما قرار دادن نام گروه حوثی ها (انصارالله) در فهرست سازمان های تروریستی را آغاز کرده‌ایم و گزینه‌های دیگری را همراه با متحدان و شرکای خود نیز بررسی خواهیم کرد. "

تارنمای بی بی سی انگلیسی روز دوشنبه گزارش داد: در پی توقیف یک کشتی باری متعلق به یک تاجر اسرائیلی که توسط یک گروه کشتیرانی ژاپنی اداره می‌شود، وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد که این کشور «مستقیماً» درباره توقیف این کشتی با انصارالله یمن تماس خواهد گرفت.

منابع موثق به المیادین اعلام کرده بودند که نیروهای دریایی یمن موفق شدند یک کشتی اسرائیلی را در دریای سرخ توقیف کنند و ۵۲ سرنشین این کشتی بازداشت شدند.

سخنگوی دولت ژاپن گفت که این کشتی در اختیار شرکت نیپون یوسن ژاپن بوده است. دبیر ارشد کابینه ژاپن خاطرنشان کرد در حال تلاش برای آزادی ناو تجاری است.

شرکت نیپون یوسن اعلام کرد کشتی گلکسی لیدر در سواحل یمن در مسیر حرکت به سمت هند متوقف شد.

نیروهای مسلح یمن روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که براساس مسئولیت دینی، ملی و اخلاقی و با توجه به تجاوز اسرائیلی- آمریکایی به نوار غزه و قتل عام روزانه ،در پاسخ به درخواست ملت یمن و ملت های آزاده و برای یاری ساکنان مظلوم غزه هر کشتی اسرائیلی، کشتی های حامل پرچم رژیم صهیونیستی و کشتی های در اجاره و در اختیار شرکت های این رژیم را هدف قرار خواهند داد.

نیروهای مسلح یمن از همه کشورها خواست که شهروندان شاغل در این کشتی ها را فراخوانده و از حمل بار توسط این کشتی ها و یا همکاری با آن ها خودداری و اعلام کنند که از این کشتی ها فاصله بگیرند.

پیشتر یک منبع نظامی یمنی گفته بود که ارتش این کشور قادر به هدف قرار دادن کشتی‌های رژیم صهیونیستی در هر نقطه‌ای است.

این منبع نظامی یمنی در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد: نیروهای ما توان هدف قرار دادن کشتی‌های صهیونیستی را در دریای سرخ و هر جای دیگری که دشمن فکر نمی‌کند، دارد.

وی گفت: نیروهای مسلح ما به دنبال هدف قرار دادن تمام کشتی‌های اسرائیلی هستند، خواه این کشتی‌ها به سمت فلسطین حرکت کنند یا مکان دیگر.

کد خبر 809577
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • محمدرضا IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    75 23
    بنظر باید پاسخ داد وقتی اجرای حقوق بشر جواب نداد جای آنرا دفاع مشروع می‌گیرد جهان اسلام یکپاچه اند این دولت‌های اجاره‌ای هستند که آنرا تکه پاره کرده‌اند بیشتر دولت‌های جهان اسلام نماینده غرب هستند غرب نماینده لیبرالیسم صهیون هستند واین موضع را خودشان کتمان نمیکنند
  • ارش IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    80 21
    اینم جواب سه تا کشتی نفت دزدی ما بزنی میزنیم
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    84 23
    تا جونتون درآآآآآآآآآآآآد
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    9 43
    میشه بگید تارنما چیه؟ این چه مسخره بازیه که در آوردید؟ مگه کامپیوتر رو شما اختراع کردید که هر چه دلتون می خواد براش اسم میذارید؟ تارنما نه سایت،دیگه تکرار نشه.
    • . IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      50 8
      ببخشید که زبان فارسی رو شما اختراع کردین
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      8 4
      خخخخخ مگه اونای دیگه بیل را اختراع کردند که اسمش را گذاشتند shovel دست از غربگدایی بردارید دیگه تکرار نشه
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      2 0
      مگه هر کی هر چی و اختراع کرد فقط اون میتونه براش اسم انتخاب کنه؟ خب الان معلوم شده مخترع باتری در اول ایرانی ها بودن الان باید اسم باتری و عوض کنیم؟ میخوای به یخچال بگیم رفریجیریتر؟
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    64 10
    کشتن ۱۳ هزار نفر ادم در غزه نقض قوانین بین المللی نیست به نطرم من باید کل کشتی امریکا رو توقیف کنن
  • علی سعید IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    72 16
    آفرین به انصارالحسین....آمریکا خودش رییس دزدان دریایی دنیا است
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      3 0
      آمریکا توقیف کنه اسمش مبارزه با تروریسم ما توقیف کنیم اسمش اقدام تروریستی هست. این سیاست آمریکا
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    67 7
    اصلا ما گفتیم ، خوب که چی ؟!
  • Saman IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    66 10
    یکی نیست به این نفهم بگه کشتی توقیف کردن نقض قوانین بین‌الملل یا اینکه ۱۲هزارنفر به خاک خون بکشی.؟ آخه بوشوک.!!! شما که همدست اسرائیلی ها توی کشتار مردم غزه هستین کی باید شماها محاکمه کنه.؟ کجاس اون آزادی حقوق بشر پشمکیتون. خاک بر سر هرکسی دل به شما این قوانین مسخره تون خوش کنه.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    62 11
    امریکای جنایتکاردستورقتل وعام مردم غزه بدست اسراییل کثیف صادرمیکندبعداشک تمساح برای کشتی اسراییل می ریزداتفاقاالان بهترین موقع حمله ایران به نیروهای متجاوزسنتکام واسراییل جنایتکاردرمنطقه است تانابودی اسراییل قطعز شود
  • علی ناطقی IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    45 5
    زمانی که بیاموزیم برای خودمان ارزش و احترام قایل شویم، آن روز است که همه، از جمله بدخواهان، برایمان ارزش و احترام قایل شوند. دست و پنجه بر و بچه های انصارالله درد نکنه 👍
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    62 6
    آنهای که منفی می دهند یا نوکرکدخدا یا بچه هایشان در سرزمین کدخدا است این بیچاره ها دلشان برای یک تیکه آهن پاره صهیونیسم می سوزد ولی ۱۳هزار مردم غزه کودک پزشک پرستار پیر زن پیره مرد شهید شدند ککشان نگزید
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      4 3
      منفی پسندیده نیست ولی فساد و رانت خوبه؟؟؟
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      2 1
      فساد و رانت رو هم همین منفی دهنده ها انجام میدن، چون به چیزی اعتقاد ندارن
  • امین IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    58 5
    یانکی های احمق وحشی بی اصل و نصب شما اگر کشتیهای ایرانی روتوقیف کنید خوبه؟