در سال‌های گذشته از جمله در کشت تابستانه بیشترین خرید تضمینی گندم در خوزستان انجام می‌شد و بعد گلستان و فارس در رتبه دوم و سوم فروش گندم قرار داشتند. امسال هم خوزستان همچنان در رتبه نخست قرار دارد، اما در رتبه دوم گلستان جای خود را به کردستان داده است.

گندم

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران به همشهری می‌گوید: «امسال با توجه به تغییرات اقلیمی که در برخی استان‌ها رخ داده است، تاکنون بیشترین خرید گندم را در خوزستان داشته‌ایم. بعد از آن گلستان، فارس، آذربایجان غربی و نهایتا کرمانشاه قرار دارند. البته در اغلب استان‌ها کشت گندم صورت می‌گیرد.» با عبور از کشت تابستانی گندم، کشاورزان در استان‌های مختلف کشت پاییزه را شروع کردند. علیقلی ایمانی ادامه می‌دهد: «امسال با توجه به بارندگی‌های مناسب و خوب در اول فصل، تولید محصول گندم شرایط مناسبی داشت. اکنون نیز در مرحله کشت پاییزه گندم قرار داریم.» رئیس بنیاد گندم‌کاران یادآور شد: «در مناطق سرد کشت پاییزه گندم از ۱۵ شهریور شروع شد و بعد به مرور مناطق معتدل و گرم کشت گندم را آغاز کردند. کشت پاییزه تا دی‌ماه ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود ۹ درصد افزایش تولید داشته باشیم.»

برنامه‌ریزی جهادکشاورزی
طبق برنامه‌ریزی جهادکشاورزی ۶ میلیون هکتار اراضی کشاورزی باید زیرکشت گندم برود. به‌گفته رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با روند فعلی امیدواری وجود دارد که در تولید گندم به هدف‌گذاری مدنظر جهادکشاورزی برسیم. ایمانی تأکید می‌کند: «اگر شرایط جوی مناسبی داشته باشیم تا پایان اسفند یا اوایل فروردین سال ۱۴۰۳ گندم را از کشاورزان خریداری می‌کنیم.» به‌گفته او، مسئله‌ای که موجب نگرانی کشاورزان شده، عدم‌اعلام نرخ خرید تضمینی گندم است. ایمانی اضافه می‌کند: «امیدوار هستیم وزیر جهادکشاورزی به‌عنوان رئیس شورای قیمت‌گذاری و اتخاذکننده سیاست‌های حمایتی کالاهای اساسی نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام کند تا جامعه کشاورزی با آرامش به فعالیت‌های خود بپردازد.» ‌

ببینید | سطح زیر کشت گندم پاییزه در استان‌ها | پیش‌بینی افزایش ۹‌ درصدی تولید

کد خبر 809424
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha