از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب پایتخت، نام مشاهیر دنیای ادبیات روی تابلوهای آبی‌رنگ خیابان‌ها و کوچه‌ها نقش بسته است.

خيابان نويسندگان

همشهری-نیلوفر ذوالفقاری: نام نویسندگان و شاعران با آثار ارزشمندی که از خود به یادگار گذاشته‌اند، در تاریخ کشورمان ماندگار شده است. با این حال برای بیشتر زنده نگه‌داشتن یادشان، خیلی از کوچه‌ها و خیابان‌های شهر به‌نام آنها نامگذاری شده است.

نویسندگان در قلب شهر

در مناطق مرکزی شهر، دیدن نام شاعران و نویسندگان بر تابلوی خیابان‌ها و کوچه‌ها آشناست. از خیابان‌های قدیمی مثل حافظ و سعدی گرفته تا میدان فردوسی. اما نام نویسندگان و شاعران معاصر هم در این نامگذاری‌ها از یاد نرفته است. در منطقه ۶ پایتخت، خیابان سپند به‌نام جعفر شهری، نویسنده و تاریخ‌پژوه تغییر نام داده، بزرگراه جلال آل‌احمد در این منطقه هم سال‌هاست یادآور این نویسنده بزرگ است. در این منطقه نه فقط نویسندگان فارسی‌زبان، بلکه نویسندگان خارجی هم فراموش نشده‌اند. به همین دلیل هم نام جورج جرداق، نویسنده لبنانی ثبت شده است.

به نام سیمین، فروغ و دیگران

در مناطق شمالی شهر، خیابان‌هایی که به‌نام شاعران و نویسندگان نامگذاری شده‌اند پرتعداد هستند. به‌نظر می‌رسد بیشتر از هر منطقه‌ای در پایتخت، این خیابان‌ها و کوچه‌های منطقه ۳ هستند که نام اهالی ادبیات بر آنها نشسته است. فروغ فرخزاد، سیمین دانشور، سیمین بهبهانی، بیژن ترقی، هوشنگ ابتهاج، حسین منزوی، فریدون مشیری، مهدی اخوان‌ثالث، منوچهر آتشی، نجف دریابندری، محمدعلی سپانلو و عمران صلاحی برخی از این نام‌ها هستند.

یک خیابان به نام نویسندگان

اگر گذرتان به منطقه ۲ افتاده باشد، احتمالا در محله تهران‌ویلا چشمتان به کوی نویسندگان خورده است. اینجا دیگر خبری از یک نام مشهور نیست، بلکه بخشی از محله و مجتمع مسکونی بزرگی، برای ادای احترام به اهل قلم، نویسندگان نام گرفته است. قدمت این کوی زیاد است و دلیل نامگذاری آن به‌نام نویسندگان، سکونت چهره‌های سرشناس مطبوعاتی، روزنامه‌نگاران، نویسندگان و اهالی ادب و هنر در این محدوده است. مثلا ذبیح‌الله منصوری، نویسنده و مترجم پرکار ادبیات، سال‌ها در این کوی که ۴۹ سال قدمت دارد سکونت داشته است.

۴ خیابان، ۴ نویسنده

پاییز ۲ سال پیش بود که حذف نام ۴ چهره مشهور ادبیات کودک و نوجوان از خیابان‌هایی که قبلا به‌نام آنها پلاک‌گذاری شده بود، حسابی سر و صدا به‌پا کرد و با واکنش علاقه‌مندان به این نویسندگان مواجه شد. هوشنگ مرادی کرمانی، جبار باغچه‌بان، صمد بهرنگی و مهدی آذریزدی این نام‌ها بودند که کوچه‌هایی در خیابان حجاب، حوالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نام‌شان ثبت شده بود.

کد خبر 809394
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha