گروه بورس: آخرین بررسی‌ها از ترکیب بزرگان بورس تهران نشان می‌دهد؛ ارزش سهام 3 شرکت مهم بورس، از ابتدای امسال تاکنون 3 میلیارد دلار افزایش یافته است.

به گزارش همشهری، هرچند ارزش بازار سهام کشور از ابتدای امسال تاکنون با رشد قابل توجهی مواجه شده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد ارزش بازار سهام کشور، بیشتر مرهون افزایش ارزش سهام 3 شرکت بزرگ بورس تهران بوده است؛

بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد رشد ارزش بازار این شرکت‌ها تاثیر مثبتی بر جو عمومی بازار داشته و باعث رشد شاخص‌ها ی بورس تهران شده است.

ارزش بورس تهران که در سال گذشته بیش از 27 میلیارد دلار کاهش یافته بود از ابتدای امسال تاکنون با 5 میلیارد دلار افزایش روبه‌رو شد و اکنون به مرز 50 میلیارد دلار رسید ه است.

ارزش بورس تهران در سال گذشته به مدد عرضه سهام شرکت‌های اصل 44 حتی به مرز 72 میلیارد دلار نیز رسید اما وقوع بحران مالی جهان و برخی حوادث داخلی باعث شد، ارزش بورس تهران در آخرین روز‌های سال گذشته به 45 میلیارد دلار کاهش پیدا کند.  این در حالی است که شاخص بورس تهران نیز از ابتدای سال‌جاری تاکنون نزدیک به هزار واحد افزایش یافته است.

اما آخرین برآورد‌ها از وضعیت سهام شرکت‌های بزرگ بورس تهران نشان می‌دهد ارزش سهام شرکت‌های مخابرات ایران، پالایشگاه نفت اصفهان و ملی صنایع مس ایران که بیش از 35 درصد از کل ارزش بازار سهام کشور را تشکیل می‌دهند، از ابتدای امسال تاکنون بیش از 3 میلیارد دلار افزایش یافته است.

ارزش سهام شرکت مخابرات ایران که در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت بورس محسوب می‌شود از ابتدای بورس سال جاری تاکنون با 12‌هزار میلیارد ریال افزایش به 76 هزار میلیارد ریال رسیده است. ارزش سهام این شرکت در روز‌های پایانی سال گذشته در محدوده 64 هزار میلیارد ریال قرار داشت.

این شرکت در حال حاضر 15 درصد از کل ارزش بازار سهام را در اختیار دارد. همچنین ارزش سهام شرکت پالایش نفت اصفهان با 8 هزار میلیارد ریال افزایش هم‌اکنون به 3/28 هزار میلیارد ریال رسیده است. ارزش سهام این شرکت در پایان سال گذشته بالغ بر 5/20 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شد.

شرکت پالایشگاه نفت اصفهان هم‌اکنون رتبه سومین شرکت بزرگ بورس را در اختیار دارد و ارزش سهام این شرکت نزدیک به 6 درصد از ارزش کل بازار سهام کشور را تشکیل می‌دهد.

پس از شرکت‌های مخابرات ایران و پالایش نفت اصفهان؛ شرکت ملی صنایع مس ایران که در رتبه چهارم بزرگان بورس قرار دارد با 9 هزار میلیارد ریال افزایش، بیشترین رشد را در میان شرکت‌های بورس از آن خود کرده است. ارزش سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در حال حاضر 4/24 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

همچنین 2 شرکت فولاد مبارکه اصفهان و سایپا نیز از ابتدای امسال با افزایش ارزش سهامشان روبه‌رو شده‌اند و ارزش سهام این دو شرکت نیز جمعاً نزدیک به هزار میلیارد ریال افزایش یافته است، درحال حاضر شرکت فولاد مبارکه اصفهان در رتبه دوم بزرگ‌ترین شرکت بورس و شرکت سایپا در جایگاه پنجمین شرکت بزرگ بورس تهران قرار دارند.

بانک ملت نیز که به تازگی سهامش براساس سیاست‌های اصل 44 در بورس تهران عرضه شده است در طول فعالیتش در بورس تهران با استقبال سهامداران مواجه شده و ارزش سهام این بانک که در سال گذشته 8/13‌هزار میلیارد دریال برآورد می‌شد اکنون به 8/14‌هزار میلیارد ریال رسیده است.

کد خبر 80860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز