چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس از اجرای طرح انجام معاملات آنلاین در بازار سهام تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی که در همایش اصل 44، عملکرد و چشم‌انداز، صحبت می‌کرد، گفت: پیش از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 موضوع واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس مخدوش بود، درصورت نبود این ابلاغیه در بازار سرمایه دچار مشکلاتی می‌شدیم، اما در حال حاضر قانون موجود و اجرای اصل 44 شرایط شفاف تری را در بورس به‌وجود آورده است.

صالح آبادی تاکید کرد: در سال 85 ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر ورود شرکت‌های بزرگ به بورس صادر شد. این ابلاغیه به محض اجرا به موتور محرکه بازار سرمایه تبدیل شد.

او خاطرنشان کرد: آماده‌سازی مقدم بر خصوصی‌سازی است. سازمان بورس کارآماده‌سازی شرکت‌ها را انجام نمی‌دهد، اما بدون آماده‌سازی نمی‌توان شرکت‌های دولتی را وارد بورس کرد؛ ضمن اینکه بخش مهمی از دوره آماده‌سازی معطوف بر شفاف‌سازی اطلاعات شرکت‌هاست.

صالح آبادی به ارائه مثالی پرداخت و افزود: پیش از پذیرش پالایشگاه اصفهان در بورس، روال کار اینگونه بود که دولت نفت خام را به پالایشگاه می‌فروخت و شرکت آن را به فراورده تبدیل می‌کرد و فراورده را به دولت می‌فروخت و کارمزدی دریافت می‌کرد.

البته رقم کارمزد ثابت نبود اما پیش از ورود شرکت به بورس، اصلاحاتی در قانون انجام شد تا روند فعالیت کارمزدی پالایشگاه‌ها به روال خرید و فروش تبدیل شود و ریسک این دسته از شرکت‌ها کاهش یابد.

همچنین در مورد فولاد تلاش شد تا قیمت محصول نهایی شرکت به قیمت رقابتی و بازار به فروش برسد. او اضافه کرد: به‌عنوان مثال شرکت‌هایی داشتیم که اسناد زمین‌هایشان به نام دولت بود.

وقتی این شرکت واگذار می‌شد، تکلیف زمین معلوم نبود؛ در شرایطی که زمین متعلق به دولت بود، هبه کردن هم شرایط خاص خود را داشت، زیرا در قیمت سهام اثر می‌گذاشت. به همین دلیل موضوع شفاف‌سازی اطلاعات در رأس کار سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت.

رئیس سازمان بورس با تاکید بر اینکه واگذاری‌ها باید در فضای آزاد صورت بگیرد، تصریح کرد: باید در واگذاری‌ها رابطه تامین منابع روشن باشد، زیرا یکی از وظایف ذاتی ما در بورس، کاهش ریسک برای سرمایه‌گذاران است.

در بعضی از حوزه‌ها ریسک اطلاعات وجود دارد و موجب بی‌انگیزگی و عدم‌پذیرش یک شرکت در بورس می‌شود. طبعاً بازار سرمایه علاقه‌مند به افزایش حجم معاملات است اما باید حتما آماده‌سازی‌ها صورت بگیرد.

او کاهش ریسک سرمایه‌گذاران را از وظایف سازمان بورس دانست و گفت: سازمان بورس در تلاش برای محدود کردن ریسک سرمایه‌گذاران است اما برخی از حوزه‌ها مانند قیمت محصول در بازار قابل کنترل نیستند.

او افزود: سال گذشته به‌رغم وجود بحران مالی در دنیا موفق به عرضه بانک ملت در بورس شدیم که استقبال خوبی از آن به عمل آمد و این موارد نشان می‌دهد اگر تقاضای خوبی در بازار باشد بخش عرضه بورس مشکلی ندارد و سازوکاری برای شرکت‌هایی که نمی‌توانند وارد بورس شوند در فرایند فرابورس با شرایط آسان‌تر فراهم کرده‌ایم همچنین شرکت‌های زیان ده می‌توانند به‌صورت مزایده از طریق فرابورس وارد بورس شوند.

صالح آبادی اعلام کرد: تاکنون 17 صندوق سرمایه‌گذاری در بورس ایجاد شده و در این باره لایحه‌ای برای حل مشکل مالیات صندوق‌ها به دولت تقدیم کرده‌ایم تا درصورت تصویب و مشخص شدن زوایای آن تعداد آنها افزایش یابد.

او به اختصاص شعب ویژه در قوه قضاییه برای رسیدگی به جرایم بازار سرمایه اشاره و اضافه کرد: در زمینه سرمایه‌گذار خارجی آیین‌نامه موجود را مورد اصلاح قرار داده و آن را تقدیم دولت کرده‌ایم.

او ادامه داد: از سوی شرکت‌های کارگزاری سبدگردانی و مشاوره سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و در آینده نزدیک شرکت‌های مشاوره‌ای و سبدگردانی برای افزایش تقاضا برای مشتریانی که حرفه‌ای نیستند ایجاد می‌کنیم.

صالح‌آبادی همچنین از واگذاری بانک صادرات به بورس ظرف روزهای آینده خبر داد و عنوان کرد: با وجود بحران مالی دنیا، بانک ملت را عرضه کردیم. خیلی‌ها هشدار دادند که ممکن است خریدار نداشته باشد اما عرضه شد و مشکلی پیش نیامد.

او تاکید کرد: در حال حاضر مشکل اصلی بازار سرمایه، عرضه است، اگر بازار تقویت شود می‌توان واگذاری‌ها را تا پایان سال 93 به پایان رساند.

کد خبر 81865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز