جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

گروه اجتماعی: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص وضعیت سهمیه‌ها و همچنین بومی‌گزینی در کنکور 88 گفت:

 جزئیات بومی گزینی و سهمیه‌های کنکور 88 شنبه 19 اردیبهشت اعلام می‌شود.

از سوی دیگر، ابراهیم خدایی معاون سازمان سنجش آموزش کشور نیز با اعلام تصویب نحوه بومی‌گزینی کنکور 88 گفت: هفته گذشته با ارائه پیشنهادهای وزارت علوم به شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با نحوه بومی‌گزینی در کنکور 88، کمیته‌ای متشکل از وزرای علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی و برخی دیگر از صاحب‌نظران تشکیل شد و جزئیات مربوطه را در روز سه‌شنبه 15 اردیبهشت تصویب کرد.

وی با بیان اینکه بومی گزینی امسال در 13 رشته مطلوب دانشگاهی با تغییراتی مثبت مواجه شده است، افزود: جزئیات این طرح امروز اعلام می‌شود. 

در همین رابطه وزیر علوم با اشاره به ظرفیت کنکور 88، با بیان اینکه ظرفیت250هزار نفری خالی در دانشگاه‌های کشور در تمامی ظرفیت‌های آموزش عالی پراکنده است، عنوان کرد: در بخش دولتی نیز در برخی رشته‌ها به‌خصوص در رشته‌های علوم انسانی داوطلب به میزان کافی نیست و ظرفیت خالی می‌ماند.

زاهدی تصریح کرد: با این حال در مقطع کارشناسی ارشد ظرفیت‌سازی صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت40هزار نفری در سال گذشته به 50 هزار نفر در سال جدید برسیم.

اعلام نحوه پذیرش بدون کنکوردر کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

از سوی دیگر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص تسهیلات این دانشگاه برای فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه‌ها گفت: 10 درصد فارغ‌التحصیلان ممتاز دوره کارشناسی براساس ضوابط خاصی می‌توانند بدون آزمون در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد پذیرفته شوند.

عبدالله جاسبی در حاشیه بازدید از روند آزمون کارشناسی ارشد در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد درخصوص امتیازات اعطایی به این افراد یادآور شد: تنها پذیرش بدون آزمون امتیاز خواهد بود و از نظر پرداخت شهریه با سایر دانشجویان تفاوتی ندارند.

جاسبی خاطرنشان کرد: افرادی که در رشته خود در آزمون کارشناسی ارشد بالاترین نمره را کسب کنند نیز امتیازاتی دریافت می‌کنند که این امتیازات براساس بخشنامه اعطا می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد در زمینه برنامه این دانشگاه برای مقابله با بحران تقاضا برای تحصیلات تکمیلی افزود: برنامه دانشگاه آزاد این است که در واحدهای جامع و مراکز استان دوره‌های کاردانی حذف و توسعه دوره‌های کارشناسی متوقف شود و تمامی ظرفیت این گروه به کارشناسی ارشد و دکتری اختصاص یابد. 

وی درخصوص شهریه دانشگاه آزاد و افزایش آن خاطرنشان کرد: تصمیم نهایی برای تعیین شهریه در مهرماه اخذ می‌شود. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت پذیرش در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گفت: ظرفیت پذیرش امسال کمتر از 10 درصد شرکت‌کنندگان خواهد بود و حدود 30 هزار نفر پذیرفته می‌شوند.

عبدالله جاسبی بیان داشت: با توجه به افزایش 11 رشته جدید در دانشگاه آزاد در مجموع ظرفیت پذیرش متناسب با افزایش رشته‌ها و واحدهای پذیرنده افزایش یافته است. 

وی اعلام کرد: آمار شرکت‌کنندگان در آزمون کارشناسی ارشد نسبت به سال گذشته 21 درصد افزایش داشته است. در حال حاضر 121 واحد دانشگاهی مجری دوره‌های کارشناسی ارشد هستند و 252 رشته در این واحدها ارائه می‌شود. در مجموع یک هزار و 128 رشته - محل در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد وجود دارد که این تعداد نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص ترکیب شرکت‌کنندگان در آزمون کارشناسی ارشد تاکید کرد: 60درصد شرکت‌کنندگان را مردان و 40 درصد را زنان تشکیل می‌دهند که از این میان 60درصد شرکت‌کنندگان در گروه علوم انسانی هستند و 20 درصد در گروه فنی و مهندسی و 20 درصد بقیه نیز به‌ترتیب در گروه علوم پایه، کشاورزی، هنر و پزشکی شرکت کرده‌اند. کمترین میزان شرکت‌کنندگان در گروه پزشکی با یک درصد بودند.

کد خبر 80850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز