جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: روزنامه اسپانیایی ال ‌‌پائیس نوشت ماه عسل اوباما ابدی نخواهد بود

روزنامه اسپانیایی ال پائیس در شماره امروز خود در مقاله‌ای به قلم کارلوس مندو نوشت باراک اوباما مانند همه توانسته است بعد از تحلیل اولین صد روز خود در کاخ سفید، ثابت کند که وضع خوبی دارد و در ماه عسل کامل با ملت امریکا بسر می‌برد.

وی خاطر نشان کرد به‌جز چند اعتراض از سوی راست‌های افراطی حزب جمهوریخواه که مخالفت آنها کاری جز سود رساندن به اوباما نمی‌کند، نظرسنجی‌ها ثابت می‌کند که آمریکایی‌ها از رئیس جمهوری خود راضی (70 درصد) و تقریبا از سیاست‌های وی خشنود هستند(60درصد).

این درصدها مشابه یا بهتر از درصدهای فرانکلین روزولت، لیندن جانسون و رونالد ریگان است.

این سه رئیس جمهور در صد روز اول ریاست جمهوری خود توانستند رای موافق لازم برای تغییر مسیر اقتصادی و اجتماعی کشور را بدست اوردند.

وی تصریح کرد در حقیقت اوباما از شایستگی بیشتری نسبت به پیشینیان خود برخوردار است،‌ زیرا روزولت در سال 1933 در حالی زمام امور را بدست گرفت که کشور در صلح بود و کاملا انزواگرا.

جانسون قانون حقوق مدنی مورد نظر خود را در سال 1964 زمانی‌که ویتنام تنها سایه‌ای از آن چیزی بود که چهار سال قبل از آن تصور می‌شد، به تصویب رساند در حالیکه رئیس جمهوری کنونی با بدترین بحران اقتصادی از سالهای دهه 30 و تهدید از بین رفتن ساختارهای قدرت در پاکستان هسته ای روبرو است.

مندو نوشت اما سئوالی که اکنون مطرح می‌شود این است: این ماه عسل چه مدت به‌طول خواهد انجامید؟ ارائه پیش بینی با توجه به شرایط بی‌ثبات کنونی در داخل و خارج امریکا خطرناک است. اما می‌تو‌ان اظهاراتی را با در نظر داشتن واکنش‌های هفته‌های اخیر به اقدامات مختلف دولت این کشور ارائه کرد.

وی افزود در ابتدا گفتیم که امریکایی‌ها از شخص اوباما به عنوان رئیس جمهوری و تقریبا از سیاستهای وی که از بخش اقتصاد آغاز شده است، رضایت دارند. شهروندان می‌دانند که طرح تحریک اقتصادی به ارزش 789 میلیارد دلار برای دوباره به جریان انداختن نظام مالی و نجات صنعت خودروسازی امریکا بسیار ضروری بود اما برای آنها خوشایند نبود.

همچنین از بودجه سال 2010 که به کنگره فرستاده شده که نه تنها از آن رضایت ندارند بلکه در کشوری که نگرانی اصلی شهروندان این است که بدانند دولت با مالیات‌های انها چه می‌کند، نجات دادن بانک‌ها و شرکت‌هایی که پول آنها را درست استفاده نمی‌کنند برای آنها ترکیبی از شادی و نارضایتی بوجود آورده است.

در ادامه این مقاله امده است این نگرانی در خصوص مقصد مالیاتهای آنها امری ژنتیک در شهروندان امریکایی است. به همین علت در 14 آوریل روزی که مهلت ارائه گزارش هزینه‌ها به پایان می‌رسید، حدود 600 هزار نفر در ایالت‌های مختلف آمریکا در طرفداری از مالیات‌های کمتر و کاهش هزینه‌های عمومی تظاهرات کردند.

وی خاطرنشان کرد در 4 ژوئیه که روز استقلال امریکا است، چنین اعتراض‌هایی در سراسر کشور برنامه ریزی شده است.

اگرچه این برنامه‌ها توسط موسسات وابسته به حزب جمهوریخواه ترتیب داده شده است اما برای دیگر شهروندان که مسایل یادشده را مدنظر دارند نیز جذابیت خواهد داشت.

مندو در پایان تصریح کرد بدون کاستن از شایستگی‌های اوباما، که بدون شک یکی از داناترین و تاثیرگذارترین روسای جمهور امریکا است و بایستی به آن اهمیت تاریخی اولین رئیس جمهوری افریقایی-امریکایی کاخ سفید را اضافه کرد، چهل و چهارمین رئیس جمهور امریکا این شانس را داشته است که در آغاز دوره خود در حالی حکومت کرده است که حزب جمهوریخواه بدون رهبر بوده و کاملا از هم پاشیده است و کنگره‌ای با اکثریت دموکرات در اختیار داشته است

کد خبر 80842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز