دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

در پایان 100 روز نخست ریاست‌جمهوری اوباما، مشاور سابق شورای امنیت ملی و معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در گفت‌و‌گو با واشنگتن‌پست توصیه‌های خود را به وی اعلام کردند.

روزنامه واشنگتن پست در گفت‌و‌گویی با کارشناسان و مقامات مطرح آمریکایی توصیه‌هایی را برای 100 روز دوم دولت اوباما مطرح کرده است.

این روزنامه در این زمینه نظرات زبیگنیو برژینسکی، مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا در دولت جیمی کارتر و پل ولفوویتز، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا و رئیس پیشین بانک جهانی را جویا شده است.

در این گزارش به نقل از زبیگنیو برژینسکی آمده است: باراک اوباما باید هر چه زودتر به تاکتیک‌ها و راهبرد انقلاب فکری جاری در سیاست خارجی آمریکا برگردد.

این انقلاب در موقعیت خود جاه‌طلبانه بوده است به‌ویژه زمانی که با سابقه 8 ساله خود مقایسه می‌شود.

برژینسکی در بخشی از توصیه خود به اوباما به 8 سال گذشته اشاره کرده و آورده است: در آن زمان، درخواست برای صلح در خاورمیانه متوقف شد و طی هفته‌های اخیر غزه شاهد دردناک‌ترین خونریزی بود، روابط با ایران زهردارتر شد، جنگ در افغانستان نادیده گرفته شد، بحران سیاسی پاکستان به واسطه تلاش عجیب برای بهبود موقعیت بی‌نظیر بوتو (رهبر فقید حزب مردم پاکستان) در مقابل پرویز مشرف (رئیس‌جمهور سابق پاکستان) شدت گرفت، سردی روابط با مسکو با وجود ادعاهای رسمی درباره بهترین روابط با روسیه تاکنون یخ زد، و وجهه و جایگاه آمریکا در آمریکای لاتین افت داشت. دوستان اروپایی ما با ترس تمام این اتفاقات را مشاهده کردند.

وی افزود: اوباما با بیانیه‌های خود بازتعریف مفاهیم پایه‌ای که سیاست خارجی آمریکا را هدایت می‌کنند آغاز کرده است. اما اوباما برای تغییر سیاست‌های واقعی باید با یاری تیم ارشد سیاست خارجی خود تصمیمات خاصی را اتخاذ کند درباره اینکه چگونه اقدام کند و با چه سرعتی و چگونه بر موانع مختلف پیروز شود و با چه فوریتی عمل کند.

در ادامه توصیه برژینسکی به رئیس‌جمهوری آمریکا آمده است: اوباما همچنین باید با مانورهایی از سطوح ثانویه دولتش و کنگره برای تضعیف اهدافش و کند کردن تلاش‌هایش مقابله کند. بحث‌های معمول درباره اینکه زمان برای این یا آن مناسب نیست مطرح خواهند شد؛ تلاش‌ها برای اعمال کردن شرایط و محدوده‌های زمانی برای مذاکراتی که اوباما تمایل به آنها دارد انجام خواهد شد تا این اطمینان را ایجاد کنند که مذاکرات بی‌ثمر خواهند ماند؛

قوانین کنگره برای محدود کردن آزادی عمل اوباما پیش خواهند آمد. و از این قبیل اتفاقات.
وی در پایان تاکید کرد:‌ آن زمانی است که اوباما با برخورداری از حمایت عمومی بالا باید نشان دهد که چرا او انتخاب شد. من فکر می‌کنم که وی بتواند [این کار را انجام دهد].

پل ولفوویتز، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا و رئیس پیشین بانک جهانی نیز که از نومحافظه‌کاران افراطی در آمریکا محسوب شده و نزد تحلیلگران به وی لقب معمار جنگ داده می‌شود، در توصیه خود به اوباما گفت: انتخاب اوباما یک پیام جدی درباره باز بودن جامعه آمریکایی ارسال کرد و فصاحت او می‌تواند وجهه آمریکا در جهان را بهبود بخشد.

مسافرت‌های وی در 100 روز اول تصدی خود محبوبیت او را در خارج از آمریکا افزایش داده است. اکنون اوباما باید از آن محبوبیت و شیوایی استفاده کند و با آن به برخی از چالش‌های اساسی سیاست خارجی بپردازد.

به گزارش فارس، وی مدعی شد:‌ رئیس‌جمهوری آمریکا باید از محبوبیت خود استفاده کند تا متحدان اروپایی واشنگتن را متقاعد کند که جست‌وجوی تسلیحات هسته‌ای توسط ایران و حمایت آن از تروریسم واقعا خطرناک هستند.

اوباما باید از فصاحت خود استفاده کند و به مردم پاکستان توضیح دهد که سیاست‌های ما در آنجا منافع مشترک را به پیش می‌برند، نه فقط منافع ما را. وی باید به مردم هند این اطمینان را بدهد که ما اهمیت هند را به‌عنوان بزرگ‌ترین دمکراسی جهان فراموش نکرده‌ایم.
کارشناس مدعو مؤسسه آمریکن اینترپرایز ادامه داد: اوباما می‌تواند در دفاع از حقوق زنان با صدای بلند و با قدرت صحبت کند و بهانه آزادی بیان را به پیش ببرد.

اوباما با توضیح آشکار و شفاف به مردم آمریکا درباره نیاز به نگه داشتن بار تعهدات بلندمدت برای حمایت از منافع اساسی ما، می‌تواند در افرادی که ما به کمک آنها احتیاج داریم، اما ممکن است به قدرت با دوام آمریکا تردید داشته باشند، اطمینان ایجاد کند.

کد خبر 80038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز