گمانه‌زنی‌ها درباره نشست آتی شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی درحالی افزایش یافته که به‌نظر می‌رسد طرف‌های غربی با عقب‌نشینی مقطعی از مواضع ضدایرانی خود، قصد تصویب قطعنامه‌ای بر علیه برنامه هسته‌ای ایران ندارند و احتمالا به صدور بیانیه دراین زمینه اکتفا خواهند کرد.

شورای حکام

همشهری‌آنلاین - گروه‌سیاسی: براین‌اساس هم بود که خبرگزاری رویترز در تازه‌ترین گزارش خود درباره نشست روزهای آینده شورای‌حکام، از قول برخی منابع دیپلماتیک غربی ادعا کرد این نهاد به‌منظور جلوگیری از تنش‌های دیپلماتیک با ایران و پیشرفت‌های هسته‌ای تهران، قطعنامه‌ای بر علیه ایران صادر نمی‌کند، چراکه گمان می‌کنند افزایش تنش‌ها با جمهوری‌اسلامی دراین زمینه، سبب خواهد شد تهران به‌سوی غنی‌سازی ۹۰ درصدی حرکت کند.

شرایط به نفع ایران است

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین دراین‌باره اظهارکرد: آنچه اکنون مسلم است، اینکه ایران مراحل سخت و فشارهایی که ازسوی مجامع بین‌المللی تحت‌نفوذ قدرت‌های بزرگ‌ اعمال می‌شد را پشت‌سر گذاشته‌است.

عباس مقتدایی با بیان اینکه در شرایط کنونی شرایط کاملا به نفع ایران است، افزود: دولت‌های غربی و به‌ویژه آمریکا، در گذشته به‌صورت مستمر تلاش می‌کردند جمهوری‌اسلامی را در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای، به‌عنوان دولتی «متهم» و «متخلف» معرفی کنند، اما اکنون ثابت شده‌ چنین موضوع واقعیت نداشته‌است.

وی عنوان‌کرد: واقعیت این است که جمهوری‌اسلامی در زمینه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی، عملا حد بالاتری از آنچه مسئولیت حقوقی و قانونی ایران در قبال این نهاد بین‌المللی بوده‌ را انجام داده و با درپیش گرفتن رویکردی برمبنای «حسن‌نیت»، با آژانس همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌است.

شورای‌ حکام چه رویکردی در قبال ایران درپیش می‌گیرد؟ | دست ایران برای واکنش باز است

تیغ غربی‌ها بر علیه ایران کندتر شده‌است

این عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس ادامه‌داد: اکنون شاهدیم که تیغ غربی‌ها در زمینه فضاسازی بر علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران کندتر از قبل شده‌است، چراکه در شرایط کنونی بر همگان روشن شده‌است که تهران در اجرای مسئولیت‌های خود دراین زمینه، وظیفه‌شناس بوده‌است.

مقتدایی با بیان اینکه گزارش‌های گذشته آژانس نشان می‌دهد ایران از مسئولیت‌ها و وظایف خود دراین حوزه تخطی نکرده‌است، تصریح کرد: اکنون پایبندی جمهوری‌اسلامی به وظایفش، به‌عنوان عضو مسئولیت‌شناس در آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی بر همگان مشخص شده‌است.

وی ادامه داد: حتی در مقاطعی که تحت‌نفوذ دولت‌های‌غربی، تحرکاتی در شورای‌حکام بر علیه ایران اتفاق می‌افتاد، مخالفانی در داخل این نهاد بین‌المللی وجود داشتند که عملا موضع و عملکرد ایران را تایید می‌کردند و معتقد بودند جمهوری‌اسلامی به وظایف خود دراین حوزه عمل کرده‌است.

رویکرد آژانس؛ فنی یا سیاسی؟

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه اکنون غرب به‌دلیل فشارهای ناشی از افکارعمومی جهانی، قادر به بازیابی خود در مواجهه با جمهوری‌اسلامی نیست، گفت: این درحالی‌است که تحولات اخیر، سبب شده رژیم‌صهیونیستی، دولت‌های غربی را برای مقابله با جمهوری‌اسلامی تحت‌فشار فزاینده‌ای قرار دهد.

مقتدایی با بیان اینکه اکنون باید دید آژانس به فعالیت‌های هسته‌ای ایران «فنی» می‌نگرد یا مغلوب «رویکردهای سیاسی‌کارانه» دولت‌های غربی و رژیم‌صهیونیستی خواهد شد، اظهارکرد: اگر آژانس به موضوع رویکرد «فنی» داشته باشد، ایران قطعا پیروز ماجرا خواهد بود و دیگر صدور قطعنامه ضدایرانی معنایی ندارد، اما اگر قرار باشد سیاسی‌کاری‌های این نهاد بین‌المللی ادامه یابد، این اعتبار و حیثیت آژانس است که بار دیگر زیرسئوال می‌رود و عملکردش مخدوش خواهد شد.

دست باز ایران برای واکنش

این عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس درباره برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون احتمال افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم ازسوی ایران به‌عنوان اقدامی واکنشی درمقابل ادامه رویکردهای ضدایرانی آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی، عنوان‌کرد: ایران به‌عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر در عرصه بین‌المللی، به اقدام‌های خصمانه واکنش‌های لازم را نشان خواهد داد.

مقتدایی با تاکید بر اینکه دست ایران برای نشان دادن واکنش‌های لازم به اقدام‌های خصمانه دولت‌های غربی باز است، ادامه داد: به‌عنوان دولتی مستقل و باهویت در عرصه نظام بین‌الملل، براساس منافع‌ملت ایران برای نشان دادن واکنش مناسب تصمیم‌ می‌گیریم.

وی اضافه‌کرد: ایران آماده استمرار همکاری‌های حقوقی با آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی است، اما اگر قرار باشد فراتر از آن، فشاری به ایران وارد شود، کشوری نیستیم که تسلیم فشارها شویم و از مواضع قانونی و حقوقی خود کوتاه بیاییم.

کد خبر 808371
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha