فضاسازی‌های ضدایرانی در جریان برگزاری نشست فصلی شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی درحال همچنان جریان دارد که کارشناسان معتقدند دولت‌ آمریکا، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیگران این عرصه، چندان تمایلی به تصویب قطعنامه ضدایرانی دراین نشست ندارد.

آژانس انرژی اتمی

همشهری‌آنلاین – گروه سیاسی: در شرایطی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی در گزارش خود طی جلسه افتتاحیه نشست فصلی شورای‌حکام بار دیگر مواضع ضد ایرانی خود را تکرار و اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی شده ایران همچنان در حال افزایش است، تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) نیز تحرکات ضدایرانی خود را آغاز کردند. براساس چنین رویکردی هم بود که سه کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه‌ای ضدایرانی را تنظیم کردند تا بلکه با تصویب آن در شورای‌حکام، فشارها بر جمهوری‌اسلامی را افزایش دهند.

در چنین شرایطی اما، گمانه‌زنی‌ها درباره رویکرد دولت آمریکا دراین حوزه همچنان ادامه دارد. برخی منابع غربی طی روزهای گذشته اعلام کرده‌اند واشنگتن طی ماه‌های اخیر مخالفت خود با صدور قطعنامه علیه ایران را، آن‌هم در شرایط کنونی تحولات جهانی و منطقه‌ای، به طرف‌های اروپایی اعلام کرده‌است.

گفته می‌شود با وجود اینکه واشنگتن نقشی محوری در فضاسازی هسته‌ای علیه تهران داشته‌است، اما در شرایط کنونی افزایش تنش‌ها با ایران، از جمله در حوزه هسته‌ای را «بسیار خطرناک» ارزیابی می‌کند.

آمریکایی‌ها چه در سر دارند؟

یک کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با اشاره به رویکرد واشنگتن به فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهارکرد: طرف آمریکایی به دفعات ادعا کرده برنامه هسته‌ای ایران به سطح خطرناکی رسیده‌است و تهران تعهدات هسته‌ای خود را اجرا نمی‌کند، اما به‌نظر نمی‌رسد آنها در شرایط کنونی قصد داشته باشند از این مرحله جلوتر بروند.

امیرعلی ابوالفتح افزود: با وجود اینکه واشنگتن طی ماه‌های اخیر دائما درحال هشدار دادن درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده و ادعا کرده تهران درحال عبور از خطوط قرمز بوده و ذخایر اورانیوم غنی شده خود را افزایش داده‌است، اما شرایط به گونه‌ای است که به‌نظر می‌رسد طرف آمریکایی اکنون تمایلی برای انجام اقدام‌هایی از قبیل محکوم کردن ایران در شورای‌حکام، ارجاع پرونده جمهوری‌اسلامی به شورای‌امنیت سازمان ملل یا حتی فعال کردن مکانیسم ماشه ندارد.

واشنگتن مکانیسم ماشه را فعال می کند؟ | چه چیزی آمریکایی‌ها را در قبال ایران محتاط کرده است؟

رویکرد کنونی واشنگتن در قبال تهران

وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر دولت آمریکا سیاستی کج‌دار و مریز در قبال جمهوری‌اسلامی اتخاذ کرده‌است، عنوان کرد: با وجود اینکه آمریکایی‌ها به‌صورت مستمر درحال تهدیدنمایی از جمهوری‌اسلامی هستند، اما در عین ‌حال نمی‌خواهند تنش‌ها از سطح کنونی بالاتر برود.

ابوالفتح ادامه داد: برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که آمریکایی‌ها تا سال ۲۰۱۵، یعنی زمان انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای‌امنیت سازمان ملل اقدامی در زمینه فعال‌سازی مکانیسم ماشه نخواهد نکرد و چه بسا پس‌از آن، قصد انجام تحرکاتی برای فعال‌سازی این مکانیسم را داشته باشد.

احساس خطر از افزایش تنش‌ها با ایران

این کارشناس مسائل آمریکا درباره تاثیر تحولات جاری در منطقه بر فضاسازی‌های ضدایرانی در شورای‌حکام آژانس عنوان کرد: معتقدم آنچه در خاورمیانه درحال وقوع است هم «تاثیر می‌گذارد» و هم «تاثیر می‌پذیرد»؛ یعنی در واقع طرف‌های غربی از یک‌سو از ایران تهدیدنمایی می‌کنند و ازسوی دیگر از بالاتر رفتن سطح تنش‌ها احساس خطر می‌کنند.

ابوالفتح ادامه داد: دولت‌های غربی ادعا می‌کنند ایران درحال تنش‌زایی در خاورمیانه است و نظم منطقه‌ای را برهم زده و چنانچه هسته‌ای شود، دیگر قابل مهار نخواهد بود. درعین حال با توجه به اینکه منطقه روزهای ملتهبی را پشت سر می‌گذارد و درحال انفجار است، از افزایش تنش‌ها با ایران احساس خطر می‌کنند.

وی اضافه‌کرد: به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به تحولات جنگ در اوکراین و سرزمین‌های اشغالی، باز کردن پرونده هسته‌ای ایران چندان برای آنها کمک‌کننده نخواهد بود. در واقع آنها اکنون تمایلی برای ورود به دعوای اساسی با ایران ندارند.

کد خبر 837107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مجید IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    2 1
    امریکاعضوبرجام نیست.نمیتواندمکانیزم ماشه رافعال کند.دیدیم ترامپ نتوانست.
  • الل IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    2 0
    به قول رائفی پور دلار چند
  • ایرانی IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    امریکا غلط میکنه با هفت جدش
  • قادر IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    لطفا کمی املا فارسی یاد بگیر مریض.. نه مریز