این روزها فضاسازی‌های ضدایرانی بار دیگر در رسانه‌های غربی اوج گرفته‌است؛ رویکردی که به سیاق گذشته می‌کوشد به طرح ادعاهای واهی علیه جمهوری‌اسلامی، تعاملات جهانی رو به گسترش تهران را با چالش‌های اساسی مواجه کند.

شورای حکام

همشهری‌آنلاین – گروه سیاسی: همزمان با ناکامی غربی‌ها در تحقق اهداف‌شان در جنگ اوکراین، رویکردهای ضدایرانی در رسانه‌های غربی بار دیگر اوج گرفته‌است. علاوه‌بر این به‌نظر می‌رسد در یکی دو هفته اخیر موضع‌گیری‌های ضدایرانی برخی مقام‌های اروپایی و آمریکایی افزایش محسوسی داشته‌است؛ موضوعی که بیش‌از هر چیز ناشی از پیچیده‌تر شدن تحولات منطقه‌ای و جهانی است. در واقع با ناتوانی طرف‌های غربی در حل چالش‌های پیش‌رو، آنها می‌کوشند با نشانه رفتن انگشت‌اتهام به‌سوی ایران، از پذیرش تبعات ناشی از ناکامی‌های اخیر شانه خالی کنند.

درچنین شرایطی طی روزهای اخیر شاهد بوده‌ایم رسانه‌ها و مقام‌های غربی با دو کلیدواژه «همکاری‌های نظامی ایران و روسیه» و «فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری‌اسلامی» حملات رسانه‌ای و سیاسی تازه‌ای را علیه تهران به‌راه بیندازند. این رویکرد تا جایی پیش رفت که

روزنامه «واشنگتن تایمز» آمریکا اخیرا در گزارشی ادعا کرد که «ممکن است ایران درحال‌حاضر ۵ بمب هسته‌ای داشته باشد و ممکن است تا ماه می به دوازده بمب هسته‌ای نیز برسد». این ادعاهای واهی در شرایطی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی، در ادامه رویکردهای سیاسی و جانبدارانه خود، به بیان ادعاهای واهی علیه ایران پرداخت.

ازسوی دیگر خبرگزاری رویترز هم در روزهای گذشته طی گزارشی ادعا کرد ایران صدها موشک بالستیک به روسیه فروخته است؛ موشک‌هایی که می‌تواند معادلات میدانی در جنگ اوکراین را تغییر دهد.

رویکردی ۴۵ ساله علیه ایران

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با بیان اینکه طی سال‌های اخیر فضاسازی‌های رسانه‌ای و سیاسی علیه جمهوری‌اسلامی همواره ادامه داشته و این، رویکرد تازه‌ای نیست، اظهارکرد: دراین سال‌ها فضاسازی ضدایرانی همیشه بوده، اما در مقاطع مختلف، سوژه آن تغییر کرده‌است. چنین رویکردی ۴۵ سال است که استمرار دارد.

حسن بهشتی‌پور با بیان اینکه متاسفانه برخی سوژه‌ها را از داخل می‌گیرند و برخی دیگر را هم می‌سازند، افزود: به‌عنوان مثال سوژه اخیر ساخت ۵ بمب اتمی ازسوی ایران را ساخته‌اند؛ ادعایی واهی که در پس پرده اهداف چندگانه‌ای را دنبال می‌کند.

وی عنوان کرد: انتشار چنین ادعاهایی در شرایطی است که در گذشته تاکید می‌کردند ایران از میزانی اورانیوم غنی‌شده برخوردار است که بالقوه توانایی ساخت ۵ بمب اتمی را به این کشور می‌دهد، اما اکنون می‌گویند جمهوری‌اسلامی ۵ بمب اتمی دارد.

بهشتی‌پور ادامه داد: این دست ادعاهای بدون سند درحالی مطرح می‌شود که فعالیت‌های هسته‌ای ایران همواره تحت نظارت سنگین آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی قرار داشته‌است و بازرسان این نهاد بین‌المللی به‌صورت مستمر به ایران رفت و آمد دارند.

ایران ۵ بمب اتمی ساخته است؟

رویکردهای سیاسی گروسی

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی به‌جای درپیش گرفتن رویکرد فنی، مشغول سیاسی‌کاری است و مواضع سیاسی و غیرفنی علیه ایران اتخاذ می‌کند، گفت: گروسی از چارچوب فنی خارج شده‌است و مشغول موضع‌گیری‌های سیاسی علیه جمهوری‌اسلامی است؛ رویکردی که آشکارا در تناقض با ماهیت این نهاد بین‌المللی است.

بهشتی‌پور افزود: بهانه‌جویی برای موضع‌گیری ضدایرانی از رویکردهای گروسی است. به‌عنوان مثال اخیرا او از صحبت‌های وزیر خارجه اسبق ایران که گفته بود «ایران همه آستانه‌های علم و فناوری هسته‌ای را دارد، اما قصد ندارد بمب بسازد چون دکترین ما نیست»، برای موج تازه‌ای از موضع‌گیری‌های ضدایرانی سوء استفاده کرد.

وی ادامه داد: این درحالی است که گروسی به‌خوبی متوجه منظور صالحی شده‌است، اما با این وجود به موضع‌گیری‌های سیاسی و جهت‌دار علیه ایران ادامه می‌دهد. اینها درحالی است که باید درنظر داشته باشیم با وجود دستیابی ایران به فناوری غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا، ساخت بمب هسته‌ای فرایندهای پیچیده‌ای دارد. گروسی به‌خوبی به این موضوع واقف است، اما همچنان سیاسی‌کاری را ترجیح می‌دهد.

ایران محدودیتی برای صادرات موشک ندارد

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه درباره موشک‌های ایرانی هم رویکرد پیش‌گفته قابل مشاهده است، اظهارکرد: موضع ایران در حوزه موشکی همواره براین مبنا استوار بوده که با توجه به جنبه دفاعی این بخش، جمهوری‌اسلامی برای تقویت بنیه دفاعی و بازدارندگی خود با هیچ طرفی شوخی ندارد.

بهشتی‌پور افزود: درباره صادرات هم نکته مهم این است که ایران در حوزه صادرات تسلیحات متعارف هیچ منعی ندارد و با پایان محدودیت‌های تحریمی، جمهوری‌اسلامی می‌تواند باقدرت دراین عرصه به فعالیت بپردازد.

وی ادامه داد: نکته جالب این است که فضاسازی‌های ضدایرانی درباره همکاری‌های موشکی ایران و روسیه درحالی است که خود دولت آمریکا اذعان کرده‌ قرائنی پیدا نکرده‌ که نشان دهد ایران موشک در اختیار روسیه قرار داده‌است. این در شرایطی است که مقام‌های ایرانی هم بارها اعلام کرده‌اند ایران به‌دنبال فروش تسلیحات به روسیه باهدف استفاده در جنگ اوکراین نیست، چراکه موضع جمهوری‌اسلامی درباره این بحران بارها به صراحت اعلام شده‌است.

بهشتی‌پور با تاکید بر اینکه روسیه از تولیدکنندگان عمده موشک در جهان به‌شمار می‌رود و دراین عرصه جزو سرآمدان است، تصریح کرد: این‌گونه فضاسازی‌ها در بخش‌هایی از افکارعمومی می‌تواند اثرگذار باشد که از سواد رسانه‌ای کافی برخوردار نیستند و اخبار تحولات بین‌المللی را دنبال نمی‌کنند. افرادی که درجریان خبرهای روز دنیا هستند، تحت‌تاثیر چنین فضاسازی‌هایی قرار نمی‌گیرند.

شورای حکام تصمیم تازه‌ای می‌گیرد؟

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اهداف دور تازه فضاسازی‌های سیاسی – رسانه‌ای غربی‌ها علیه ایران اظهارکرد: بعید است آنها در مقطع کنونی این‌گونه فضاسازی‌ها را باهدف تاثیرگذاری بر انتخابات ۱۱ اسفندماه درایران مطرح کنند، چراکه به‌خوبی می‌دانند این موضوع تاثیری بر میزان مشارکت مردم در انتخابات ندارد.

بهشتی‌پور با اشاره به درپیش بودن نشست فصلی شورای‌حکام آژانس بین المللی انرژی‌اتمی، عنوان کرد: تاثیرگذاری بر تصمیم‌های شورای‌حکام از اهداف فضاسازی‌های اخیر به‌شمار می‌رود. با این وجود اما معتقدم بعید است اعضای شورای‌حکام در شرایط کنونی بخواهند تصمیم تازه‌ای درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران بگیرند.

وی اضافه کرد: علاوه‌بر این، به‌نظر می‌رسد سفر آتی گروسی به تهران می‌تواند نقش مهمی در استمرار همکاری‌های دوطرف و حل‌وفصل دو سئوال باقی‌مانده آژانس داشته باشد. منطق ایران این است که در چارچوب ان. پی. تی درحال همکاری با این نهاد بین‌المللی است. حال اگر طرف‌های مقابل می‌خواهند همکاری‌های هسته‌ای ایران و آژانس در چارچوب برجام ادامه یابد، باید به تعهدهای خود عمل کنند. تا آن زمان نباید انتظار همکاری فراپادمانی از ایران داشته باشند.

کد خبر 834708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    8 5
    صالحی که از سران رژیم و سالها رییس انرژی هسته ای بوده گفت ما همه چی برای بمب اتم داریم و فقط کافیه مونتاژ کنیم
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      10 2
      خوب گفت که گفت به آمریکایی ها چه مربوط
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    11 10
    امریکا قبل از حمله به عراق از این تهمت ها زیاد زده ، مثل اینکه امریکا هوس کرده اسرائیل با خاک یکسان بشه
    • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      5 6
      ظاهراً شما ناراحتی که ایران به سلاح هسته‌ای دست یافته و دنبال انحراف از بحث هستی
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    7 6
    آمریکا جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار از اسفند ماه سال 1400 تاکنون همه جانبه از اوکراین جنایتکار کمک، حمایت و پشتیبانی نظامی می کند و هم انواع سلاح های مختلف اوکراین جنایتکار را تامین می کند و همچنان نیز ادامه می دهد. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید جنایتکار، ایران را به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس در اوکراین متهم می کند شرم آور و تاسف بار است. و این در حالی است که آمریکا جنایتکار در مورد جنگ اوکراین و روسیه متهم است و نه مدعی آمریکا و متحدانش مسئول اصلی جنگ اوکراین هستند.
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    26 3
    اگرایران ۵ بمب اتمی ساخته است و ما هم همه جانبه استقبال می کنیم
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    6 2
    پیام ما هم به آمریکا جنایتکار روشن است به کشتار مردم مظلوم، بی دفاع، بی گناه پایان دهید و ارسال تسلیحات به عربستان سعودی، امارات، اوکراین، اسرائیل و مزدورانشان را متوقف کنید. پیام ما هم به اروپا جنایتکار روشن است به کشتار مردم مظلوم، بی دفاع، بی گناه پایان دهید و ارسال تسلیحات به عربستان سعودی، امارات، اوکراین، اسرائیل و مزدورانشان را متوقف کنید. پیام ما هم به انگلیس جنایتکار روشن است به کشتار مردم مظلوم، بی دفاع، بی گناه پایان دهید و ارسال تسلیحات به عربستان سعودی، امارات، اوکراین، اسرائیل و مزدورانشان را متوقف کنید. تجاوز مجدد آمریکا و انگلیس به صنعاء پایتخت یمن ، اجرای قانون جنگل بود حمله آمریکا و هفت کشور متحدش به یمن، اجرای قانون جنگل بود. که نیرو‌های آمریکایی و انگلیس شنبه شب به ۱۸ هدف در هشت محل در یمن حمله کردند، اجرای قانون جنگل بود. حمله به یمن نقض حقوق بین الملل بود. حمله آمریکا و هفت کشور متحدش به یمن نقض حقوق بین الملل بود. حملات ائتلاف آمریکایی-انگلیسی به نقاط مختلف یمن نقض حقوق بین الملل بود و هم اجرای قانون جنگل بود.
    • ناشناس IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      3 2
      بله پیام ما همینطور است ولی کفار شرابخوار قرار نیست کشتار مردم بی دفاع را متوقف کند بنابراین آنها فراتر از لعنت شدگانند پس تا ظهور امام زمان ع به این راهشان ادامه میدهند و بعد از آن با یاری خداوند نابود می‌شوند انشاالله
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    12 4
    بهترین گزینه و بهترین پاسخ در برابر مقابله تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا، انگلیس و اسرائیل 100درصد فقط ساخت بمب اتمی است و هم واجب است.
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    14 4
    امروز روز داشتن سلاح هسته ای هم لازمه هم جلوی زورگویی را میگیره هم بازدارنده خوبیه وقتی که اسرائیل و آمریکا هر روز ایران را تهدید هسته ای می کنند چرا که نه
    • ali IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      6 0
      كاملا درسته ! كاملا مثل كره شمالي . اگه توجه كني كره شمالي هم وقتي اتم ساخت راحت شد و سرعت پيشرفتش هزار برابر سريعتر شد و ...
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    10 3
    موشک هسته ای حق مسلم ماست انرژی اتمی مَرده بره از تاسیسات اسرائیل بازرسی کنه و یه هزارم ایران به عربستان گیر بده همه جا کورند به ایران که میرسند یه جفت چشم دیگه هم قرض می‌کنند که ۴ چشمی همه جا را بپان
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    3 1
    آمریکا و هم‌پیمانانش به هیچ‌وجه صلاحیت سخن گفتن از حقوق بشر ندارند روزهای تیرماه، یادآور مظلومیت مردم ایران و حقانیت انقلاب اسلامی است؛ از ترور مسئولین نظام تا بمباران شیمیایی سردشت و شهادت غمبار ۲۹۸ مسافر هواپیمای مسافری جمهوری اسلامی ایران با شلیک موشک ناو جنگی آمریکایی بر فراز خلیج فارس. این اتفاقات اسناد محکم و متقنی است که نشان می‌دهد آمریکا و هم‌پیمانانش به هیچ‌وجه صلاحیت سخن گفتن از حقوق بشر ندارند.
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    5 1
    آمریکا صلاحیت سخن گفتن از حقوق بشر ندارد دولت آمریکا هیچ صلاحیتی برای سخن گفتن از ارزش‌های والای حقوق بشر در دیگر کشورها را ندارد. این گزارش هیچگونه مرجعیتی برای قضاوت و ارزش‌گذاری نسبت به‌ مقوله والای حقوق بشر در مناسبات بین‌المللی ندارد. هیچ انتظاری از رژیم سلطه طلب آمریکا برای بیان حقائق و واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران نمی‌رود. دولت آمریکا هیچ صلاحیتی برای سخن گفتن از ارزش های والای حقوق بشر در دیگر کشورها را ندارد. آمریکا ریاکارانه در حالی خود را مدعی دفاع از حقوق بشر مردم ایران می‌داند که با انواع تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و یکجانبه علیه ملت ایران، بطور نظام‌مند مشغول نقض فاحش حقوق بشر علیه ملت ایران است.
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    3 0
    مضافا آنکه این رژیم بطور سازمان‌یافته‌ با حمایت از گروههای تروریستی، در کنار آنها و علیه مردم ایران ایستاده است. رفتار پلیس آمریکا در اعمال خشونت علیه افراد و استفاده غیرقانونی از قوای قهریه، تبعیض ساختاری و هدفمند علیه سیاهپوستان به وسیله پلیس و دستگاه قضایی این کشور، نقض حقوق اقلیت‌ها و رنگین پوستان، سرکوب معترضان، رفتار خشونت‌آمیز با پناهجویان و زندانی کردن و رفتارهای غیرانسانی با آنها و کودکانشان، نقض حقوق بشر و تبعیض نژادی در زندان‌ها بخصوص زندان‌های ایالات جنوبی این کشور و برخورد برده گونه با زندانیان، تنها مواردی از نقض مستمر حقوق بشر در داخل آمریکاست که پیوسته مورد نگرانی جدی سازمانهای بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری بوده است.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    3 0
    داعش مورد حمایت آمریکا و متحدانش مسئول حمله شیمیایی سال ۲۰۱۵ در سوریه است
  • حمید IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    6 2
    اگر ایران ساخته خوب کاری کرد . آفرین
  • وحید IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    7 4
    ملت ایران حامی و خواهان بمب اتمی است
    • ali IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      2 2
      شما وكيل ملت ايراني ؟!
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      1 2
      یه درصد غربگداها موافق نیستند
  • ادوارد CA ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    2 2
    آره دیگه رسانه های پاکستانی هم گفتند که سیاستمداران آمریکایی و رسانه های موافق آنان ممکن است درصد زیادی حرام زاده ی باشن چون واقعییت را نمیبینندی، بتا هفته آینده دایره وسیعتری از این حرام زندگی در سایر ارگان ها یافتن شود. " خودم رفته بودم توکیو تو روزنامه خوندم.🤭
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    1 0
    ایران کره شمالی نیست ، امّا اگر مثل کره شمالی اما بدتر از آن نباشد بهتر از آن نیز با ایران برخورد نکرده اند ، پس امیدی به صلح همشگی بدون داشتن زور نظامی نیست ، اگر نتوانید از امنیت ملّی خودمان در برابر زور نظامی دشمن حفاظت کنیم ، پس چه باید کنیم ؟ داشتن بازدارندگی فعال و قوی حق مسلم کشوری مثل ایران است که همواره از سوی غرب و حظور نظامی غرب در منطقه تهدید می شود .
  • حسنی IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    2 2
    عموجان .. تو که سالی دوتا کتاب سباسی وتاریخی نمیخوانی. سواد رسانه ای هم که از شبکه های ضد انقلاب بیشتر نگاه نمیکنی لطف کن این را بدان . قرار نیست که در هر موضوعی اظهار نظر بکنی . ضمنا اغتشاشات تمام شد . همه چپیدند پستوها . حالا تو بچه هنوز در فاز پوزیشن اپوزسیون دورمیزنی ؟! امور کشور که عقده کشایی خانواده های پای ماهواره های ضدانقلابی نمیشه بچسب به درس مشقت عجیجم
  • جواد IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 0
    بخوبی روشن است که اسراعیل ومنافع اسراعیل به غرب مرتبت است.واونها ازاین می ترسن که ایران به قدرتی دست پیدا کندکه موجودییت اسراعیل به خطر بیفتد.اما نظرمن اینه که ما می توانیم درظاهربا امریکاواسراعیل به زبان دوست یابی طرف اما پشت پرده به کاری که لازم ونیازانجامه انجام دهیم.چراکه اشکاراحرکت کزدن برخلاف میل ونظرانها باعث مشکلات زیادی برای ایران وایرانی وهدفهای مان شده وخواهدشد.
  • علی IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    2 0
    عده ای هم پنجاه هزاربمب اتم دارند
  • یک ایرانی IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    1 1
    آقا لطفا هرچه زودتر بمب را بسازید.تا این بمب ساخته نشود چشم طمع از خاک ایران بر نمی دارند.
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    3 1
    بمب بی صاحابو بسازید. این همه تحریم شدیم، حداقل بمب داشته باشیم دلمون نمیسوزه. آب از سرمون گذشته
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    2 1
    غربی‌ها دقیقا می‌دانستند با سیاست تحریم و فشار ایران بمب اتمی را می‌سازد، در پس هر سختی رفاه و آسایش هست