حسین ارباب یکی از لات‌های مشهور شهرری بود که تحت تاثیر آیت‌الله سیدرضا فیروزآبادی زندگی‌اش دگرگون شد و در رکاب آیت‌الله فیروزآبادی در ساخت مسجد و مدرسه خیریه مشارکت کرد.

مسجد فیروآبادی

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی: قبل از به شهرت رسیدن طیب و اسم و رسم‌دار شدن شعبان جعفری در پایتخت، نام حسین ارباب به‌عنوان معروف‌ترین لات شهرری بر سر زبان‌ها افتاده بود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

حسین ارباب در زمره لات‌های شرور نبود، اما در همه معرکه‌های‌ گاه و بیگاهی که در شهرری به راه می‌افتاد نقش اول را ایفا می‌کرد و با لات‌های معروف تهران هم کری‌خوانی داشت. حمید ناصری، تهران‌پژوه، درباره سبک زندگی حسین ارباب می‌گوید: «تردیدی وجود ندارد که حسین ارباب یکی از چند لات معروف تهران بود که در دهه ۲۰ و ۳۰ در شهرری جولان می‌داد. او در دهه ۳۰ توسط معتمدان محلی با آیت‌الله ‌سید رضا فیروزآبادی ملاقات کرد و همنشینی با روحانی مشهور آن سال‌ها که مرد خیری بود زندگی‌اش را دگرگون کرد. آیت‌الله ‌فیروزآبادی نماینده شورای ملی بود اما حاضر نبود بابت حضور در مجلس حقوق دریافت کند و عمرش را وقف کارهای عام‌المنفعه کرده بود. آیت‌الله ‌فیروزآبادی در یک برهه‌ای تصمیم می‌گیرد بیمارستانی برای استفاده عموم به‌خصوص مستمندان بسازد و حسین ارباب در ساخت این بیمارستان به او کمک می‌کند.»

تحول لات شهرری بعد از همنشینی با آیت‌الله فیروزآبادی | حسین ارباب برای ساخت مسجد نوچه‌هایش را به خط کرد

همنشینی با آیت‌الله ‌فیروزآبادی مهم‌ترین اتفاق زندگی حسین ارباب بود و او هم مثل عابدین سیاه، یکی دیگر از لات های شهرری که بعد از آشنایی با آیت‌الله بهشتی متحول شده بود در زیست شخصی‌اش تغییر رویه می‌دهد. حمید ناصری در باره سیر تحول در زندگی حسین ارباب می‌گوید: «حسین ارباب بعد از مشارکت در ساختمان بیمارستان، به شدت تحت تأثیر منش نیکوکار آیت‌الله ‌فیروزآبادی قرار می‌گیرد و به کلی متحول می‌شود. از آن به بعد کسی حسین ارباب را در منازعات محلی ندید و نامش مثل گذشته بر سر زبان‌ها نبود. او یکی از مریدان آیت‌الله ‌فیروآبادی می‌شود و در ساخت مسجد فیروزآبادی شهرری هم خیلی کمک می‌کند. نقل است که حسین ارباب همه دوستان نزدیک یا به عبارتی نوچه‌هایش را به‌خط کرد تا در ساخت مسجد به آیت‌الله ‌فیروزآبادی کمک کنند. او تا آخر عمر در رکاب آیت‌الله ‌فیروزآبادی بود و به نیازمندان کمک می‌کرد.»

تحول لات شهرری بعد از همنشینی با آیت‌الله فیروزآبادی | حسین ارباب برای ساخت مسجد نوچه‌هایش را به خط کرد
آیت‌الله فیروزآبادی از روحانیون خوشنام شهرری بود که مسجد و بیمارستان فیروزآبادی را با مشارکت خیران شهرری ساخت و از خود به یادگار گذاشت.

ناصری معتقد است، حسین ارباب مثل بسیاری از لات‌های مشهور به جرگه لوطی‌ها پیوست و عاقبت به خیر شد: «او در اواخر عمر نزد مردم شهرری چنان منزلتی داشت که بعد از فوتش در داخل مسجد فیروزآبادی و کمی آنطرف‌تر از مقبره جلال آل احمد دفن شد. روی سنگر قبر او با خط درشت نوشته اند: مقبره ارباب.»

تحول لات شهرری بعد از همنشینی با آیت‌الله فیروزآبادی | حسین ارباب برای ساخت مسجد نوچه‌هایش را به خط کرد
حسین ارباب از لات‌های معروف شهرری بود که بعد از آشنایی و همنشینی با آیت‌الله فیروزآبادی متحول شد.

کد خبر 808227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha