چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

کاظم جلالی* مجلس شورای اسلامی، اواخر شهریورماه سال گذشته طرحی را در دستور کار قرار داد که در آن طرح تاکید بر اصلاح قانون انتخابات می‌کرد.

این طرح از آنجا که با مخالفت شورای نگهبان و سپس اصرار مجلس بر مصوبه‌خود روبه‌رو شد، اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال رسیدگی است. پیش از این، از جایگاه سخنگوی کمیسیون و از تریبون مجلس به‌طور مفصل درباره ضرورت اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری گفته‌ام، اما با ثبت صحنه‌هایی که در روزهای گذشته در وزارت کشور رخ داد، بار دیگر ضرورت اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد. 

هنگامی که نماینده شورای نگهبان در کمیسیون امنیت ملی حضور یافت، اعضای کمیسیون، تنزل شأن و جایگاه ریاست‌جمهوری را به‌عنوان دلیل اصلی خود در ضرورت اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان و تاکید کردند، ثبت‌نام غیرمنطقی و نامحدود تمام کسانی که ویژگی‌های یک رئیس‌جمهوری را ندارند، موجب وهن نظام می‌شود و این روند نه در عرصه بین‌المللی و نه در عرصه داخلی چهره خوبی نخواهد داشت.

توضیحات اعضای کمیسیون به لحاظ محتوایی مورد قبول نماینده شورای نگهبان قرار گرفت اما از نظر آنها تفسیر این بود که قانون، شرایط نامزدهای ریاست‌جمهوری را تعیین کرده است و بر مغایرت مصوبه مجلس با اصول قانون اساسی رای دادند.

سؤال این است، چه معنایی دارد شرایطی را فراهم کنیم که بیش از هزار نفر در انتخابات ثبت‌نام کنند و به تبع آن امپراتور رسانه‌ای غرب، نظام جمهوری اسلامی را متهم کند به اینکه بیش از 990 نفر را ردصلاحیت کرده است و یا شرایطی را فراهم کنیم که در عرصه داخلی موجب وهن نظام شود؟ اینها هزینه‌هایی است که بر ما و سیستم ما وارد می‌شود.

به هر حال این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری هم با همین روند فعلی سپری می‌شود اما مهم‌ترین مسئله این است که برای ممانعت از اتفاقات مشابه در سال‌های آتی، مجمع تشخیص مصلحت نظام در اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به مصوبه مجلس نگاه مثبت داشته باشد.

فیلمی که 4 سال پیش از همین ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات ریاست‌جمهوری تهیه شد احساس خوبی به فرزندان نظام جمهوری اسلامی نمی‌دهد.

* سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس

کد خبر 80794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز