بزرگ‌ترین میراث هر پدر و مادری برای فرزندانش، ساخت شخصیت کارآمد برای آن‌هاست. اغلب با دیدن افرادی که از نظر روحی مشکلات زیادی دارند می‌توان متوجه مشکلات تربیتی آن‌ها شد. چون مشکلات رفتاری در بزرگسالی کاملاً در ارتباط با مشکلات تربیتی در دوران کودکی است.

پدر و دختر - خانواده - کودک

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: تربیت دوران کودکی خصوصاً در پنج سال نخست زندگی بسیار مهم است. این زمان، فرصت طلایی است تا هر پدر و مادری بتواند شخصیت کارآمدی برای فرزند خود بسازد تا در آینده تاحد امکان تحت هر شرایطی موفق، شاد و خوشبخت باشد.

راز موفقیت والدین در ساختن زندگی خوب برای فرزندانشان | ارتباط سلامت روان در بزرگسالی با تربیت دوران کودکی
آرزو زرنوشه

اهمیت دوران کودکی

آرزو زرنوشه، روان شناس و طرحواره درمانگر درباره نقش تربیت در سلامت روان افراد می‌گوید: امروزه کمتر فردی را می‌بینیم که استرس و اضطراب را تجربه نکرده باشد و از زندگی خود خیلی راضی و شاد باشد. بسیاری افراد با وجود آنکه پول زیادی در حساب خود دارند؛ اما باز هم احساس تنهایی و ناراحتی می‌کنند؛ چیزی که می‌تواند مربوط به نوع آموزش و یادگیری آن‌ها در گذشته و به ویژه دوران کودکی آن‌ها داشته باشد.

ضرورت آگاهی از چگونگی تربیت کودکان

به گفته این روان شناس، تحقیقات نشان می‌دهد تنها ۱۰ درصد خانواده‌ها در تربیت فرزندشان موفق هستند چون معمولاً مطالعه زیادی در زمینه تربیت کودک دارند و سعی می‌کنند همیشه در حال یادگیری بیشتر در این زمینه باشند و از آن‌ها استفاده کنند. در واقع هر چقدر خود والدین آگاه‌تر باشند می‌توانند زندگی بهتری برای نسل‌های جدید و فرزندان خود فراهم آورند.

اشتباه گریز ناپذیر است

این روان شناس می‌گوید همه ما اشتباه می‌کنیم و این موضوع گریز ناپذیر است. کودکان هم به این دنیا می‌آیند که اشتباه کنند تا کم کم بیشتر و بیشتر یاد بگیرند. در واقع قرار است کودکان با اشتباهاتی که می‌کنند جهان را کشف کنند. بنابراین کودکان حق دارند اشتباه کنند ولی والدین حق ندارند با رفتارهای اشتباه خود سعی در اصلاح اشتباهات فرزندشان داشته باشند. چون در این صورت آسیب‌های جدی به شخصیت کودک وارد می‌شود.

راز موفقیت والدین در ساختن زندگی خوب برای فرزندانشان | ارتباط سلامت روان در بزرگسالی با تربیت دوران کودکی

اهمیت امنیت در سلامت روان کودک

وقتی فرزند شما با اولین تجربه‌هایش مواجه می‌شود طبیعتاً بارها و بارها اشتباه می‌کند تا بالاخره بتواند متوجه اشتباه خود بشود. در این میان وظیفه پدر و مادر ایجاد محیطی امن برای اوست. اما اگر به فرزندشان اجازه ندهند جهان را کشف کند نیازهای اساسی او ناکام می‌ماند و در بزرگسالی تبدیل به فردی با اعتماد به نفس پایین، خجالتی و کمرو می‌شود که در زندگی نیز با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد که توان مقابله با آن‌ها را نخواهد داشت.

ارتباط سلامت روان والدین با کودک

زرنوشه می‌گوید اگر قصد دارید فرزندی با شخصیت کارآمد با برخورداری از سلامت روان تربیت کنید توجه داشته باشید ابتدا خودتان هم باید از سلامت روان کافی برخوردار باشید. همچنین سعی کنید به فرزندتان عشق غیر مشروط بدهید چون اگر توجه لازم را به او نداشته باشید آسیب زیادی به جسم و ذهن و روان او خواهید زد. بنابراین با تأیید رفتارهای درست فرزند خود، او را تشویق کنید، با او همدلی کنید، بازی کنید و به او باطمینان بدهید که خیلی دوستش دارید و به داشتنش افتخار می‌کنید.

راز موفقیت والدین در ساختن زندگی خوب برای فرزندانشان | ارتباط سلامت روان در بزرگسالی با تربیت دوران کودکی

ضرورت مسئولیت پذیری

به گفته این روان شناس، دادن حس مسئولیت پذیری و محدودیت‌های منطقی به کودک هم موضوع مهم دیگری است که نقش مهمی در سلامت روان او خواهد داشت. در واقع اگر مسئولیت پذیری را به کودک یاد ندهید و محدودیت‌های لازم و منطقی برایش لحاظ نکنید در آینده و در ارتباطات مختلف دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

فراموش نکنیم بسیاری از مشکلات افراد در بزرگسالی نشات گرفته از تربیت و آموزش‌های نادرست در زمینه‌های مختلف دوران کودکی است که حتماً باید با توجه لازم در این خصوص بتوان ریشه‌های مشکل را شناسایی و تا حد امکان سعی در رفع آن‌ها داشت.

کد خبر 807805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم سادات جعفری IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    خیلی ممنون از همشهری آنلاین مطالب بی نظیره😍