تهران بزرگ پر از جاهای دنجی است که جان می‌دهند برای فرار از هیاهوی شهر و ساعتی غرق شدن در دنیای کلمات و کتاب!

عکس اصلی

همشهری آنلاین - سعیده مرادی: پاتوق‌های دوست داشتنی که فرصتی را در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار می‌دهند تا در فضایی دلنشین به مطالعه بپردازند و با صفای روح، زندگی ما را برای لحظاتی هرچند اندک جلا دهند. مکان‌هایی مانند باغ کتاب، باغ ایرانی، بوستان شهر، کتابخانه ملی، کتابخانه ملک و شهر کتاب مرکزی که برای عاشقان کتاب و کتابخوانی گوشه‌ای دنج برای مطالعه هستند و آرامش را به آنها هدیه می‌دهند.

باغ کتاب

آنچه هنگام ورود به باغ کتاب توجه شما را به‌خود جلب می‌کند، اندازه فضای داخلی و خارجی این مجموعه فرهنگی و هنری است؛ به‌طوری که اگر تجربه حضور قبلی در اینجا را نداشته‌اید، حتما احساس می‌کنید وارد یک کتابخانه چند منظوره عظیم شده‌اید با یک دنیا کتاب و یک بغل خاطره. معماری خاص، قفسه‌های کتاب، اندازه فضا و امکانات رفاهی موجود در هر گوشه از این مکان در کنار فروشگاه‌های کتاب، فضای مناسبی را برای مطالعه ایجاد کرده است. حتی لمکده‌ای نیز در این مجموعه برای مطالعه و استراحت طراحی شده است. در این لمکده برای بازدیدکنندگان مبل و صندلی گذاشته شده تا با خیال آسوده و در آرامش استراحت و مطالعه کنند. در اینجا همه‌چیز شما را به مطالعه وا می‌دارد؛ حتی مجسمه‌ها و نمادهای هنری با هدف ترغیب کودکان و بزرگسالان به مطالعه که در چند بلوک ساخته و تجهیز شده‌ است.

نشانی: بزرگراه شهید حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ‌کتاب

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ایستگاه‌های متروی شهید حقانی و شهید همت

دسترسی با اتوبوس: مسیر میدان ونک به مقصد میدان رسالت، ایستگاه کتابخانه ملی

روزهای فعالیت: شنبه تا پنجشنبه

ساعت فعالیت: ۹ تا ۲۲

امکانات رفاهی: دارد

سالن مطالعه: دارد

لوکیشن های دنج برای فراغت و مطالعه در تهران

باغ موزه ملک

اگر به‌دنبال یک جای خاص برای مطالعه هستید که هم تاریخی باشد و کمی هم رگه‌های مدرنیته در آن ببینید، پیشنهاد ما به شما باغ موزه ملک، یادگار ماندگار حاج حسین ملک است؛ جایی که یکی از ارزشمندترین و غنی‌ترین کتابخانه‌های کشور محسوب می‌شود و وجود ۲۰هزار نسخه و رساله‌ خطی، این مجموعه را به یکی از ۶گنجینه‌ بزرگ نسخ خطی در کشور تبدیل کرده ‌است. در اینجا تالارهای متعددی برای مطالعه در نظر گرفته شده است که شامل ۲تالار مطالعه عمومی آقایان و بانوان و یک تالار ویژه محققان و یک تالار ویژه نشریات است. بخش کودکان مؤسسه نیز به صورت ویژه برای مخاطبان کودک و نوجوان تجهیز شده‌ است. امکان مطالعه تصاویر آثار و نسخ خطی و چاپی کهن به‌صورت نامحدود و رایگان هم فراهم شده ‌است. البته یادتان بماند، برای مطالعه کتاب‌ها باید عضو شوید و کتاب‌ها را نمی‌توانید از کتابخانه بیرون ببرید.

نشانی: خیابان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ایستگاه‌های امام خمینی(ره) و حسن آباد

دسترسی با اتوبوس: اتوبوس‌های مقصد پایانه میدان امام‌خمینی، قورخانه و فیاض بخش

روزهای فعالیت: هر روز به جز جمعه‌ و روزهای تعطیل

ساعت فعالیت: ۸ تا ۱۶

امکانات رفاهی: ندارد

سالن مطالعه: دارد

لوکیشن های دنج برای فراغت و مطالعه در تهران

شهر کتاب مرکزی

برای خیلی‌ها مطالعه همراه با نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای خوش عطر، بسیار مسرت بخش است که این امکان در شهر کتاب مرکزی تهران وجود دارد. در طبقه همکف بخش کتاب‌های عمومی قرار دارد که بزرگ و کامل است. طبقه زیر بخش مرکزی برای بچه‌ها تجهیز شده و طبقه سوم نیز ویژه کتاب‌های خارجی است. از ویژگی‌های شاخص شهر کتاب مرکزی این است که معمولا کتاب‌های روز دنیا را به فاصله یکی، دو هفته بعد از انتشار می‌توانید در اینجا پیدا کنید. همچنین در قسمت‌های مختلف و در میان قفسه‌های کتاب، مبل‌هایی قرار داده‌اند تا شما بتوانید کتابی را که دوست دارید، بردارید و ورق بزنید و با خیال راحت در یک گوشه دنج بنشینید از خواندنش لذت ببرید. اینجا دست شما در انتخاب کتاب باز است و در کنارش می‌توانید با شرکت در مراسم رونمایی کتاب‌های مختلف با نویسندگان و هنرمندان دیدار و گفت‌وگو کنید.

نشانی: خیابان دکتر شریعتی، بین خیابان‌های کلاته و شفق

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ایستگاه‌های شهید قدوسی (خط۳) و شهید مفتح

دسترسی با اتوبوس: اتوبوس‌های مسیر منتهی به پل سیدخندان، ایستگاه سه راه معلم

روزهای فعالیت: شنبه تا پنجشنبه

ساعت فعالیت: ۹ تا ۲۱

امکانات رفاهی: دارد

سالن مطالعه: دارد

لوکیشن های دنج برای فراغت و مطالعه در تهران

کتابخانه ملی

یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های کشور به شمار می‌آید که هم محوطه زیبا و آرامی دارد و هم با داشتن ۵تالار مطالعه تخصصی، منابع علوم و فنون، منابع و مراجع، منابع علوم اجتماعی و هنر، منابع علوم انسانی، نسخه‌های خطی، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی، نشریات و تالار مطالعه غیرکتابی و تالار کتابخانه عمومی، میزبان علاقه‌مندان است. تالارهایی که برای حضور معلولان و روشندلان مجهز شده و اینترنت وایرلس نیز برای استفاده مراجعان در اختیارشان قرار می‌دهند. کافه، رستوران، نمازخانه، فروشگاه کتاب و نوشت افزار، پارکینگ و سرویس رفت و برگشت به مترو، بخشی از امکانات این مجموعه است که در کنار بیش از ۲میلیون و ۸۰۰جلد منبع کتاب برای دوستداران فراهم کرده‌اند. همچنین بیش از۹۰هزار جلد کتاب کودک و نوجوان و ۲۰هزار نسخه کتاب گویا برای نابینایان در کنار هزاران کتاب قدیمی و نفیس به غنای این مجموعه افزوده است.

نشانی: بزرگراه شهید حقانی، بعد از ایستگاه مترو، خروجی کتابخانه ملی، بلوار کتابخانه، سازمان اسناد و کتابخانه ملی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: شهید حقانی

دسترسی با اتوبوس: اتوبوس‌های مسیر چهارراه جهان کودک - رسالت، پایانه حقانی - صنعت، بزرگراه ارتش، بلوار اوشان، میدان اختیاریه، میدان پیروزان، ایستگاه کتابخانه ملی

روزهای فعالیت: هر روز

ساعت فعالیت: ۸ تا ۲۱

امکانات رفاهی: دارد

سالن مطالعه: دارد

لوکیشن های دنج برای فراغت و مطالعه در تهران

بوستان شهر

نشستن در خنکای چنارها و کاج‌ها و تورق کتاب، بسیار لذتبخش است. اگر شما هم به درختان و فضای سبز علاقه ‌دارید این بوستان با داشتن گونه‌های گیاهی و فضای دلنشین، جان می‌دهد برای مطالعه؛ ضمن اینکه کتابخانه‌ای در دل این مکان قرار دارد که با بیش از ۷۰سال قدمت، از آن به‌عنوان کهن‌ترین، بزرگ‌ترین و مجهزترین کتابخانه‌ عمومی استان تهران با بیش از ۳۵هزار جلد کتاب یاد می‌شود و مکان آرامی برای حضور دانشجویان، دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان و به نوعی همه دوستداران کتاب است. اگر در هر ساعت از روز به اینجا مراجعه کنید، زنان و مردان کتاب به‌دستی را می‌بینید که روی نیمکت‌ها نشسته و زیر سایه‌سار درختان و تنفس در هوای مطبوع بوستان، مشغول مطالعه‌اند. در کنار این ها وجود اتاق غذاخوری، ارسال کتاب، فضای مناسب برای نابینایان و... کمدهایی برای اعضا فراهم شده که دیگر مجبور نباشند هر روز وسایل و کتاب‌های خود را حمل و نقل کنند.

نشانی: حدفاصل خیابان‌های خیام، فیاض‌بخش، بهشت و وحدت اسلامی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: امام خمینی(ره)

دسترسی با اتوبوس: اتوبوس‌های مقصد پایانه فیاض بخش

روزهای فعالیت: شنبه تا چهارشنبه

ساعت فعالیت: ۷:۳۰ تا ۲۱

امکانات رفاهی: دارد

سالن مطالعه: دارد

لوکیشن های دنج برای فراغت و مطالعه در تهران

باغ ایرانی

روزگاری محل رفت و آمد یکی از خاندان‌های دوره قاجار و بخشی از باغ آنها بود. نقل است باغ و عمارت برای میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک، فرزند میرزا یوسف‌خان مستوفی‌ و شکر خانم، دختر رئیس یکی از قبایل کرد و خانواده‌های مهم و سیاسی در تاریخ ایران است که مالکِ بیشتر زمین‌های ده ‌ونک بودند. حالا هم نام مختاری، بالای سردر آن نقش بسته است. البته با حفظ اصالت، طرح و الگوی باغ ایرانی را به آن داده‌اند و سال۱۳۸۱ به‌عنوان اثری ملی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده‌ است. در اینجا ۲ کتابخانه دارد که یکی از آنها در کوشک اصلی باغ و مختص آقایان است و کتابخانه بانوان هم در محوطه باغ قرار دارد. با حضور در این باغ، مطالعه در فضایی آرامش بخش و سرسبز، حس و حال متفاوتی را می‌توانید تجربه کنید.

نشانی: خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰متری پیروزان، کوچه شهید صابری

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ایستگاه حقانی

دسترسی با اتوبوس: اتوبوس‌های بی. آر. تی، چمران، ایستگاه پل مدیریت

روزهای فعالیت: شنبه تا پنجشنبه

ساعت فعالیت: ۸ تا ۲۰

امکانات رفاهی: دارد

سالن مطالعه: دارد

لوکیشن های دنج برای فراغت و مطالعه در تهران

کد خبر 807570
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha