از دیرباز قلعه روستای کورعباسلوی اردبیل بین محلی ها به «بوینی یوغون» معروف بود. در زبان آذری (بوینی یوغون) به‌معنای گردن کلفت است و گویی این قلعه گردن‌کلفت آدم‌هایی را که واردش می‌شدند، می‌بلعید!

طرح

همشهری - محمدصادق خسروی علیا: بعضی از بومی‌های منطقه بر این باور بودند که قرن‌ها پیش مردمانی که به روستای کورعباسلوی استان اردبیل سفر می‌کردند، پس از بازدید از این قلعه باستانی به‌صورت مخوف و مرموزی ناپدید می‌شدند! مشخص نیست که چه بر سر آنها می‌آمد. غیب شدن افراد باعث شد که این فرضیه درمیان اهالی قوت بگیرد که لابد این قلعه بازدیدکنندگان خود را می‌بلعد. با ادامه این حرف‌ها، کم‌کم این قلعه در میان روستا به قلعه آدم‌خوار معروف شد و تاکنون داستان‌های ترسناکی درباره آن نقل شده است.

معماری خاص اما متروکه!

قلعه بوینی یوغون معماری سنگی زیبایی دارد. شاید دلیل این همه ترس و وحشت، متروک ماندن آن برای مدتی طولانی است. قلعه بوینی یوغون یکی از قلعه‌های مهم قبل از تاریخ اسلام در ایران است. معماری سنگی زیبای آن در دنیا خاص بوده و همین معماری باعث شده قلعه بوینی یوغون به سایت موزه باستان‌شناسی در کشور تبدیل شود. افسانه قلعه آدم‌خوار با پیشرفت علم و دانش آب شد. کم‌کم داستان‌ها و افسانه‌ها محو شدند و مردم دلیل اصلی آن را کشف کردند. معمای این قلعه را پژوهشگران این‌گونه حل کردند که به‌دلیل صعب‌العبور بودن مسیر، گاه گردشگران از مسیرهای دیگر تپه بازمی‌گشتند و مردم فکر می‌کردند که آنها ناپدید شده‌اند. کارشناسان می‌گویند وسعت بالغ بر ۳۰۰هکتاری این قلعه و چند لایه‌ای بودن آن نشان‌دهنده استمرار سکونت انسان از دوره اشکانی تا دوره صفوی است. سنگ‌های دور این قلعه به ضخامت ۲تا ۵متر است و دیوارهای آن با ارتفاع حدود ۳۰۰متر. برای بازدید از این قلعه پله‌هایی وجود دارد که صعود به آنجا را آسان کرده، اما گذر از برخی مسیرهای منتهی به قلعه کار صخره‌نوردان است.

* موقعیت: استان اردبیل، ۳۵ کیلومتری شهر، ۱۱ کیلومتر مانده به شهرستان نیر، دهکده کورعباسلو

* قدمت: ۳هزار سال

* مساحت: ۳۰۰هکتار

* معرفی: محلی‌ها از دیرباز این قلعه اسرارآمیز را «بوینی یوغون» می‌نامیدند. در زبان آذری (بوینی یوغون) به‌معنای گردن کلفت است و گویی این قلعه گردن‌کلفت آدم‌هایی را که واردش می‌شدند، می‌بلعید!

کد خبر 807300
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 1
    والا ما اردبیلی هستیم رفتیم اونجا و خورده نشدیم هنوز زندهایم
  • گرچک IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 1
    زبانی ب نام آذری وجود ندارد نویسنده بیسواد
  • حسن حسینی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 1
    زبان آذری منظورتان ترکی آذربایجانی هست؟آدری جعرافیاست نه زبان
  • علی حسین IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    1 0
    درسته تو استان اردبیله ولی اینرو هم قید میکردین یکی از روستاهای شهرستان نیر ه
  • رضا IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    0 1
    حالا نمی شد بجای این همه پرحرفی یکی دوتا عکس خوب می گذاشتید .
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    1 0
    یکبار هم که شده از روستای بولقاوار یا به عبارتی بقراباد دیدن کنید خیلی با صفاست در ۱۵ کیلومتری اردبیل هس لطفن دیدن کنید