مجموع نظرات: ۳۲
سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
۴ نفر

‌نام پارسی بلدرچین را بر روی روستای «وردیج» گذاشته اند، ولی میان این قلعه مجسمه های سنگی و این پرنده ظریف و کوچک هیچ ارتباطی وجود ندارد. «روستای ارواح سنگی» و «روستای آدمک جیان» نام‌های دیگر روستای وردیج است. این روستا که در شمال غربی تهران قرار گرفته، با وجود مجسمه های سنگی و آبشار لت‌مال از دیدنی ترین مکان‌های شهر تهران به شمار می‌آید.

رابعه تیموری

همشهری آنلاین - رابعه تیموری: بعضی از آنها شبیه آدم‌های نشسته هستند و بعضی هم به اسکلت سنگی حیوانات شباهت دارند. تعدادی را هم از هر زاویه‌ای وارسی کنید، فقط جمجمه‌های ترسناک هستند. باید کمی اهل تخیل و رویاپردازی باشید که به درستی بتوانید سر و تنه هر کدام را از هم جدا کنید و حفره‌های کوچک و بزرگ روی هیکل سنگی آنها را به جای چشم و دهان و بینی در نظر بگیرید. هیچ کس نمی‌داند این مجسمه‌های سنگی چطور و چه زمانی بین روستاهای «وردیج» و «واریش» سبز شده‌اند، اما در میان اهالی روستاها باوری افسانه ای وجود دارد که روزگاری در این محل قلعه ای وجود داشته و ساکنان آن بر اثر حادثه‌ای نامعلوم به مجسمه های سنگی تبدیل شده‌اند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

به قول «دکترحمید نظری» معاون پژوهشی پژوهشکده علوم زمین، محققان علم زمین‌شناسی این افسانه را نپذیرفته‌اند. نظری تابلوهای حجاری ورودی روستای وردیج را بقایای خاکستر آتشفشان می داند که در طول۴۰میلیون سال و بر اثر وزش باد دچار فرسایش شدید شده، به شکل کنونی خود درآمده اند. شاید آوازه صورتک های سنگی گردشگران را به پیمودن جاده کوهستانی وردیج وادارد، ولی بدون تردید پس از تماشای این شهر سنگی مهیج از لذت نفس چاق کردن در کنار آبشار «لت مال» نمی گذرند. آبشار لت مال در یک کیلومتری روستا قرار دارد و جاده کوهستانی آن را فقط باید پیاده طی کرد. تماشای آبشارهای کوچک و بزرگی که در این مسیر قرار دارد، این پیاده روی را دلچسب تر می کند. طول یکی از این آبشارها که زیر آب قرار دارد ۵ متر است، آبشار دوم کمی بلندتر به نظر می‌رسد و آبشار سوم یا همان آبشار اصلی لت مال، ۳۵‌متر طول دارد و به حالت پلکانی به زمین سرازیر می‌شوند. «لت» یعنی سنگ و «مال» یعنی مالیده شدن و نام آبشار به سرازیرشدن آب روی سنگ‌ها اشاره دارد.

‌روستای ارواح سنگی و آدمک‌های جیان

در روستای وردیج حدود ۲۰۰ خانوار زندگی می‌کنند. روستای «واریش» حدود ۴کیلومتر با وردیج فاصله دارد. اهالی قدیمی واریش هم نمی‌دانند اسم روستایشان به چه معناست، ولی در فرهنگ لغت این کلمه «عاقل» معنا شده است. روستای واریش پر از باغ های پربرکت است و محصولات باغ‌های گردو، سیب، خرمالو، توت و شاه توت این روستا ممتاز و پرآوازه هستند.

روستای واریش یکی از مسیرهای صعود به قله «گندم چال» و «پهنه‌حصار» است. دره‌های عمیق، باغ‌های سرسبز گیلاس و آلبالو و کوه‌های مرتفع این روستا که تا گندم چال و پهنه حصار امتداد پیدا می کنند، مناظر چشمنوازی هستند که لذت پیاده‌روی را در این مسیر دوچندان می کنند. قله چشمه شاهی که از قله های مهم ارتفاعات اطراف واریش است، با پهنه حصار چندان فاصله ندارد و دشت پهنه حصار بین قله‌های پهنه‌حصار و چشمه شاهی قرار گرفته است.

در قسمتی از این دشت بقعه «بی بی زرین قمر» واقع شده که اهالی اعتقاد دارند خواهر امام رضا(ع) بوده است. این بقعه دنج و کوچک از۲اتاقک تشکیل شده که یکی از آنها مزار بی بی زرین قمر است و اتاقک دیگر برای استراحت کوهنوردان مورد استفاده قرار می گیرد. روستای واریش۵۰۰هزار نفر جمعیت دارد.

کد خبر 687354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha