سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دکتر کنت کواندا رئیس جمهور سابق زامبیا 12 اردیبهشت 1388 ضمن بازدید از دانشکده و دیدار با مسئولان آن در جمع دانشجویان و علاقه مندان به ایراد سخن پرداخت

در این دیدار ابتدا آقای کواندا در سالن ویدیو کنفرانس دانشکده حضور یافت و با رئیس و استادان دانشکده مطالعات جهان دیدار و گفت و گو کرد. وی سپس در جمع دانشجویان حاضر در تالار حنانه دانشکده حضور یافت و پس از سخنرانی به پرسش های دانشجویان و استادان پاسخ گفت.

در آغاز این سخنرانی ابتدا دکتر محمد رضا سعید آبادی، مدیر گروه مطالعات بریتانیای دانشکده مطالعات جهان و مدیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ضمن خوشامدگویی به رئیس جمهور سابق زامبیا و تقارن حضور او در دانشکده با روز معلم این روز را به معلم سابق آفریقایی تبریک گفت

دکتر سعیدآبادی در سخنان خود چالش اصلی انسان را در دو نوع جنگ ترسیم کرد و گفت: انسان همواره در طول حیات خود با دو نوع جنگ مواجه بوده است که یکی جنگ انسان با طبیعت و دیگری جنگ انسان با انسان بوده است.

مدیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزایش دمای زمین، بیابان زایی، جنگل زدایی، کمبود آب و انقراض گونه های زیستی را پیامد جنگ انسان با طبیعت ذکر کرد و افزود: امروز جنگ با طبیعت جنگی جهانی است و برای برقراری صلح در این زمینه باید اقدامات جهانی صورت بگیرد که تحقق آن نیازمند متخصصان آموزش دیده ای است که بر پیوندهای بین فقر، سلامت، فرهنگ، توسعه و محیط زیست واقفند.

مدیر گروه مطالعات بریتانیا جنگ انسان با انسان را نزاع های منطقه ای، سلطه طلبی، تبعیض، بی عدالتی و سرکوب توصیف و خاطرنشان کرد: چالش ها و مشکلات جهانی چند بعدی است و برای حل آنها باید تلاش همه جانبه صورت بگیرد زیرا زمین و بشریت تصویر خود ما هستند و هرگونه آسیبی به هر یک از آنها در واقع آسیب به نوع بشر است

سپس دکتر سعید رضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان ضمن خوشامدگویی به آقای کنت کواندا از او به عنوان «پدر آفریقا» یاد کرد و طی سخنان کوتاهی گفت: صلح یکی از نیازهای انسانی است که بدون توجه به معنویت و خداگرایی وقوع و تداوم آن امکان پذیر نیست.

استاد ارتباطات دانشگاه تهران افزود: صلح محصول نوعی از خود بریدن است که منتهی به توجه به دیگران می شود بدین معنا که انسان از خود بریده ناچار است چیزی را جایگزین خلأ پیش آمده کند و بهترین گزینه برای پر کردن این خلأ، خداوند است.

دکتر عاملی اظهار داشت: هنگامی که خدا جایگزین خود شد شعاع پوشش وجود جایگزین شده فراگیر می شود و انسان های بیشتری را تحت الشعاع قرار می دهد.

رئیس دانشکده مطالعات جهان اضافه کرد: قدرت گرایی حاصل محصور دانستن جهان در جهان مادی است و صلح گرایی نتیجه توجه به خداوند و آخرت است زیرا کسی که آخرتی برای خود متصور و بدان ایمان داشته باشد نمی تواند از در جنگ درآید و همواره صلح را سرلوحه اعمال خود قرار می دهد

پس از آن آقای کواندا ضمن قدردانی از مجمع اسلامی صلح جهانی به عنوان دعوت کننده خود به ایران و نیز دانشکده مطالعات جهان گفت: بدون صلح هیچ توسعه‌ای شکل نمی‌گیرد و بدون توسعه صلحی صورت نمی‌پذیرد.

وی افزود: درگیری و نزاع به بدبختی و فلاکت می‌انجامد و پیامدهای ویرانگری دارد که کشتار صدها زن و کودک بی‌گناه در غزه توسط اسرائیلی‌ها نمونه‌ای از آن است و باید قویا و شدیدا محکوم شود ضمن آنکه جامعه بین‌الملل باید در بازسازی این شهر به مردم فلسطین کمک کند.

نخستین رئیس جمهور زامبیا با تقبیح جنگ علیه ملت‌ها خاطر نشان کرد: جنگهای پس از جنگ جهانی دوم انسانیت را خدشه دار کرده‌اند و تلاش‌های ایران در جهت برقراری صلح جهانی ستودنی است که همین مسئله ایران را به عضوی موثر در جامعه بین‌الملل تبدیل کرده است.

دکتر کواندا در ادامه گفت: سازمان ملل تجسم جامعه بین‌الملل برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است و اصول آن باید مورد احترام باشد تا هماهنگی لازم میان کشورها و مردم به وجود آورد.

وی رعایت و اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص مردم فلسطین از سوی اسرائیل را خواستار شد و تاکید کرد که فلسطینیان حق زندگی در سرزمین های خود با حد ومرز شناخته شده بین المللی را دارند و نباید چنین حقی از آنان سلب شود.

مبارز استعمار ستیز آفریقایی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای عضو سازمان ملل وظیفه و تعهد دارند که برای برقراری صلح و حل اختلافات کار کنند و سازمان ملل محلی است برای هماهنگی امور میان اعضا برای جلو گیری از ماجراجویی کشورهای قدرتمند و ثروتمند. در این دوران همه ما قبول داریم که چندجانبه گرایی باید جای یکجانبه گرایی را بگیرد.

کنت کواندا زندگی پر فراز و نشیبی داشته است. او ابتدا شغل معلمی پیشه کرد و اندک اندک وارد فعالیت‌های سیاسی آزادی خواهانه سیاهان رودزیای شمالی شد. دو بار تجربه زندان با اعمال شاقه نتواست کواندا را از ادامه مسیر استقلال طلبی بازدارد تا اینکه با استقلال رودزیای شمالی و سپس تغییر نام آن به زامبیا وارد مرحله دیگری از زندگی شد که این بار زندانی سابق زمام امور کشورش را در دست گرفت. کواندا از سال 1964تا 1991 ریاست جمهوری زامبیا را برعهده داشت

کد خبر 80711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز