شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

سنت وقف کتاب از دوره قاجار در تهران رواج پیدا کرد. در آن دوره تاریخی که هنوز قرائتخانه‌های زیادی در تهران تأسیس نشده بود، مردم برای مطالعه به سکوت و آرامش صحن مساجد پناه می‌بردند و از همان موقع ایده ساخت کتابخانه در مساجد تهران شکل گرفت.

مسجد جامع بازار

همشهری آنلاین- بهنام سلطانی: تهرانی‌ها که برای مطالعه به مساجد می‌رفتند آرام آرام، نیاز همشهری‌ها را به کتاب، به‌خصوص کتاب‌های کمیاب، احساس کردند و از همان موقع تصمیم گرفتند کتاب‌هایشان را وقف مساجد کنند. بعد از مدتی اعضای هیئت امنا و بانیان مساجد هم به نهضت اهدای کتاب به کتابخانه مساجد پیوستند و مسجدجامع بازار نقطه شروع این ماجراها بود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

کتابخانه مسجدجامع بازار تهران که در چهل ستون واقع شده، با گذشت زمان به یکی از منابع مکتوب پایتخت تبدیل شد و هم اکنون نسخه‌های نفیسی در این کتابخانه نگهداری می‌شود که خیلی از آنها نمونه دیگری ندارد.

آیت‌الله ‌سعید تهرانی در شکل‌گیری این کتابخانه نقش پررنگی داشته و در یک بازه زمانی نسبتاً طولانی نسخه‌های نفیس قرآن‌های خطی و چاپی با ترجمه‌های مختلف را به کتابخانه مسجدجامع بازار اضافه کرد.

معروف‌ترین جای پایتخت برای اهدای کتاب

نسخه‌های کمیاب قرآن با تلاش‌های آیت‌الله ‌تهرانی از گوشه و کنار دنیا خریده شد و به کتابخانه چهل ستون رسید و برخی کتاب‌های دیگر هم توسط افراد مختلف وقف این کتابخانه شد تا به میراثی ماندگار برای اهالی پایتخت دعوت شود. هم اکون نسخه‌هایی از همه قرآن‌های موجود در ایران، پاکستان، هندوستان و بسیاری از کشورهای دیگر که به زبان‌های مختلف ترجمه شده در بخش گنجینه قرآن‌های چهل ستون نگهداری می‌شود.

معروف‌ترین جای پایتخت برای اهدای کتاب

بخش دیگری از کتابخانه به نخستین قرآن چاپ شده در ایران و نخستین قرآن چاپ شده دنیا که گفته می‌شود بیش از ۳ قرن قدمت دارد اختصاص داده شده و این کتاب‌ها در هیچ کتابخانه دیگری یافت نمی‌شود. قرآن چاپ بمبئی یکی دیگر از نسخه‌های چاپی کتابخانه است که ارزش فراوانی دارد. تمام سطور قرآن بمبئی در همه صفحات با حرف الف شروع می‌شود و به همین خاطر خاص و منحصربه‌فرد است.

کتابخانه چهل ستون مسجدجامع که توسط مرحوم حاج اسماعیل مرشدی ساخته شد حدود ۲۶ هزار جلد کتاب اهدایی دارد که با احتساب عناوین تکراری به ۳۰ هزار جلد می‌رسد.

کد خبر 806965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha