هنوز ابهامات قانونی موتورسواری بانوان رفع نشده که روز به روز بر تعداد بانوان موتورسوار در معابر شهرها افزوده می‌شود. بانوانی که یا از طرفداران دو آتیشه موتورسواری یا انجام امور مردانه برای اثبات خود هستند و یا موتورسیکلت‌ها را مانند بسیاری افراد وسیله نقلیه مناسب در گذر از ترافیک شهری می‌دانند.

موتورسواری

همشهری آنلاین- سحر جعفریان: کافی‌ست در برخی معابر سری بچرخانیم و یا گشتی در بورس فروش موتورسیکلت‌ها بزنیم؛ جمعیت قابل ملاحظه‌ای از بانوان نسبت به سال‌های گذشته را می‌بینیم که در حال موتوسواری و یا خرید موتورسیکلت‌های رنگارنگ هستند. در این نوشتار سعی شده ضمن گفتگو با مسئولان و کارشناسان مربوطه، موضوع گرایش در حال افزایش بانوان به موتورسواری به عنوان یک پدیده اجتماعی بررسی شود.

خرید موتورسیکلت با دعوا و نارضایتی

یکی از مراکز اصلی خرید و فروش انواع موتورسیکلت در محدوده میدان رازی یا همان گمرک است. مغازه‌هایی با ویترین‌های شیشه‌ای بزرگ که موتورسیکلت‌هایی از ۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان را نمایش می‌دهند و پیاده‌روهایی شلوغ از عابرانِ عشق موتور. کامران، فروشنده دفاتر نمایندگی مرکزی یکی از شرکت‌های معروف تولیدکننده موتور سیکلت است. او می‌گوید: «اگر تا ۵ سال پیش، ۱۰ درصد مشتری‌های ما بانوان بودند، الان آمارشان به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسیده. بانوانی که اغلبشان دنبال هیجان و خودی نشان دادن هستند و تعداد کمی‌شان هم موتورسیکلت را برای فرار از ترافیک تهران تهیه می‌کنند.» محمد، فروشنده دیگری است که در این باره می‌گوید: «موتورسیکلت خریدن بانوان هم ماجراها دارد! با خانواده می‌آیند اینجا موتور بخرند؛ خانواده‌هایی که اغلب رضایت به این خرید ندارند. برای همین طولی نمی‌کشد که ماجرایشان به دعوا و دلخوری ختم می‌شود. این دعوا و درگیری زمانی شدت می‌گیرد که سلیقه خانمِ خریدار موتورهای سرعتی، مسابقه‌ای و آفرود باشد.»

برقی‌های صورتی پاستیلی!

در میان هیاهوی موتورفروشان میدان رازی، با هانیه و عسل آشنا می‌شویم. دختران تقریبا ۲۵ ساله‌ای که با پول قرض کردن و گرفتن وام، قصد خرید موتور سیلکت‌های تازه مُد شده با رنگ‌های پاستیلی دارند. هانیه به نظر بزرگ‌تر است و آشنا به ویژگی‌های فنی موتورسیکلت که می‌گوید: «موتورهایی که تازه مُد شده‌اندهم سبک و هم بعضی‌شان گازی و برقی هستند یعنی نهایت سرعتشان به ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد! این سرعت نه برای منِ راکب خطرناک است و نه برای عابران پیاده!» عسل نیز بی‌معطلی صحبت‌های دوستش را کامل می‌کند و می‌گوید: «موتورسیکلت که داشته باشیم هم به نوعی وسیله شخصی جمع و جوری داریم و هم در پرداخت هزینه‌های کرایه تاکسی و اتوبوس صرفه‌جویی کرده‌ایم. تازه، گیر نیفتادن در دام ترافیک و خوش رنگ بودنشان را هم می‌توان به مجموع ویژگی‌هایش اضافه کرد. اصلا همین که از آقایان کم نیاوریم؛ کافی‌ست!» یکی از مشتری‌های آقا در پاسخ به صحبت‌های این ۲ دختر جوان می‌گوید: «بحث کم آوردن یا تخلیه هیجانات یا برقی و بنزینی بودن موتورهای زنانه نیست که، بحث سر این است حدود قانون را رعایت کنید. اصلا با فرض اینکه شما موتورسوار حرفه‌ای باشید و حادثه هم ایجاد نکنید، اولین خطایتان این است که بدون گواهینامه موتورسیکلت، تردد کرده‌اید!»

موتورسواری با اعمال شاقه

تردد بانوان با موتورسیکلت در پارکینگ‌های مختلف مناطق شهری به ویژه در مناطق شمالی پایتخت نیز دلالت بر این موضوع دارد که آمار بانوان موتورسوار در حال افزایش است آن هم در حالی که قانون راهنمایی و رانندگی ما در مورد موتورسواری این قشر از جامعه، ضعف اساسی دارد و بی‌توجهی به عدم اصلاح آن، تنها به بی‌قانونی و سرپیچی از قانون و نظم کشور دامن می‌زند. بسیاری از کارشناسان جامعه‌شناس و مسئولان راهور، تنها راه اصلاح وضع موجود را ورود مجلس شورای اسلامی به این موضوع می‌دانند. اتفاقی که هنوز رخ نداده است. در برهه‌های زمانی مختلف، راهور اعلام داشته مبنای عمل ما قانون است. در بند «الف» ماده ۲ آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه‌های رانندگی، فقط داشتن حداقل ۱۸ سال تمام، ارایه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت‌دار پزشکی، ارایه گواهی طی دوره‌های آموزش نظری و عملی از آموزشگاه‌ها یا مراکز مجاز ‌آموزش رانندگی و قبول شدن در آزمون‌های تئوری آیین‌نامه و مهارت عملی رانندگی با موتورسیکلت ‌دویست سی‌سی جزء شرایط صدور گواهینامه موتورسیکلت شناخته شده‌ و شرط مرد یازن بودن برای صدور گواهی‌نامه موتور در هیچ کجای این آیین نامه ذکر نشده است. با استناد به همین بند و تبصره که بسیاری معتقدند حقوق بانوان در آن پیش‌بینی نشده، داشتن گواهینامه برای استفاده از موتورسیکلت الزامی‌ست. به بیانی ساده اگر بانوان با رعایت همه جوانب قانون، موتورسیکلت سوار شوند چون هنوز گواهینامه دریافت نکرده‌اند، عملی غیرقانونی انجام داده‌اند. عملی که در صورت بروز تصادف، جرایم فرد با توجه به گواهینامه نداشتن، ضریب می‌گیرد.

جلوه‌گری با پدیده‌ای سوار بر موج و هیجان

نکته جالب توجه این است که تبلیغات مربوط به فروش موتورسیکلت‌های ویژه بانوان را می‌توان در سایت‌های الکترونیکی شرکت‌های بزرگ و معروف تولیدکننده موتورسیکلت‌های داخلی ملاحظه کرد. در بسیاری از این سایت‌ها، صفحات اختصاصی معرفی موتورسیکلت‌های ایمن و سبک (با ارتفاع و کارآیی‌های مناسب با قد و فیزیلوژیک بانوان) بانوان همراه با تصاویری از موتورسواری بازیگران و بخش‌های از فیلم‌های سینمایی و نمایش خانگی که در آن بانوان بازیگر به موتورسواری پرداخته‌اند، پربازدید است. تبلیغِ پدیده‌ای که هنوز الزامات قانونی آن مشخص نشده است! «احمد ابراهیمی»، روانشناس و رفتار درمانگر می‌گوید: «در جامعه، پدیده‌های بسیاری وجود دارد که در گذر زمان دستخوش تغییرات ضمنی و بنیادی می‌شوند. به عنوان مثال، رفتار و یا پدیده‌ای که در دهه‌های گذشته نکوهیده بوده ممکن است اکنون یا خنثی تلقی شوند و یا حتی پسندیده باشند! بنابراین لازم است جامعه‌شناسان و قانون‌گذاران ضمن موضوع‌شناسی پدیده‌ها، به شناسایی حدود و الزامات آنها بپردازند.» ابراهیمی می‌افزاید: «اینکه یک رفتار و گرایش انسانی، سوار بر موج و هیجان بروز کند نه تنها برای پیشرفت جامعه با توجه به اقتضائات عصر نوین، سودمند و مفید نیست بلکه پیامدهای زیان‌باری از جمله بروز حوادث روانی و جانی در بر خواهد داشت. گرایش بانوان به موتورسواری اگر برخاسته از هیجان و خلاهای درونی (دیده شدن، قدرت‌نمایی، شوی توانمندی‌ها و فمینیست‌گرایی) باشد به انحراف و انحطاط می‌انجامد. اینجاست که دیگر سخن از پدیده اجتماعی نیست بلکه از معضل و آسیب اجتماعی سخن می‌گوییم.» «ساجده امانی»، فعال حقوق زنان نیز معتقد است: «شاید ضرورت عصر حاضر ایجاب کند که بانوان نیز از موتورسیکلت استفاده کنند درست مانند زمانی که از سایر خودروها بهره قانونی دارند و یا حتی در مسابقات موتورسواری درخشان ظاهر می‌شوند اما نکته اینجاست که شان و کرامت بانوان مقید بر پایبندی آنها به قوانین جمعی است. حالا، اصلاح برخی از این قوانین جمعی در سایه شرع و ارزش‌ها، بحث دیگری‌ست.»

شرع در این مورد چه می‌گوید؟

در تاریخ اسلام بسیار به سوارکاری بانوان بر مرکب‌های مختلف اشاره شده است که زنان از شتر و یا اسب برای پیمودن مسافت‌ها استفاده کرده‌اند. حالا سؤالی که براساس همین رویه تاریخی پیش می‌آید این است که چرا امروز باید موتورسواری برای بانوان ممنوع باشد؟ دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به این پرسش، اعلام داشتند: «با بسط موضوع موتورسواری بانوان به موضوع دوچرخه‌سواری آنها، اگر این فعل مصادیقی از مفسده مانند بی‌حجابی نباشد، مانعی ندارد.» همچنین دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی نیز بیان داشته: «در این ارتباط مانع شرعی وجود ندارد اگر مفسده و انحرافی در فعل نباشد.» پاسخ دفتر آیت‌الله وحید خراسانی نیز این چنین است: «بر حسب حکم اولیه شرعی این فعل حرام نیست اما در شرایطی که به مثابه عرضه بانوان و یا سبب تحریک نامحرمان شود، حرام است.»

کد خبر 806889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 28
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    37 1
    از مجلسی که فلان عضوش صبح ها دور صندلی ها ورزش و نرمش می‌کند زیاد امیدی نیست اینها رفتنی هستند و کاری نخواهند کرد
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    19 12
    چقدر شما ساده اید یک سال و چند ماه گذشته نتونستند یه قانون هرچند دست و پا شکسته برای بی حجابی تصویب کنند موتور سواری بانوان که جای خود دارد
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      18 1
      ترک موتور نشستن با پشت فرمون نشتستن از نظر شرعی چه فرقی دارد؟
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    17 9
    الان اشتغال خانم ها بیشتر از آقایان است خودرو هم که گرانه تهران هم که ترافیکه پس باید هم تعداد موتورسواران خانم زیاد بشه در نبود قانون و گواهینامه و بیمه نامه و حدود ۲۰۰۰ تصادف روزانه در تهران اگر اتفاقی برای آن خانم موتور سوار افتاد چه کسی پاسخگوست نماینده مجلس یا پلیس راهنمایی
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      14 2
      مجلس کم کاری میکند
  • چالش تساوی حقوق زن و مرد IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    18 20
    اگر واقعا خانم ها به دنبال انجام امور مردانه برای اثبات خود هستند چرا فقط موتور سواری یا سیگار کشیدن و قلیان کشیدن و رفتن به ورزشگاه آزادی را انجام می دهند بهتر نیست خدماتی چون پارکبان بودن یا کارگری ساختمان یا کفاشی گوشه خیابان یا جمع آوری زباله از سطل شهرداری که تماما شغلی مردانه است را به کارنامه خودشان اضافه کنند وگرنه تا زمانیکه اینکارها را نکنند و گزینشی به انجام امور بپردازند همان زن باقی خواهند بود و نمی توانند ادای برابری با مردان را داشته باشند همانگونه که مردان اصلا ادعای برابری با زنان را ندارند. لطفا فمنیست ها و طرفداران برابری زن با مرد پاسخ این سوال بنده را بدهند. شتر سواری دولا دولا نمیشه شراط تساوی فعالیت در همه امور است نه هرچه را شما دوست داشتی فقط انجام بدهید.
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      17 3
      عجله نکن در آینده نزدیک همه این کارها را انجام خواهند داد کما اینکه تا ۱۰ سال پیش خانم قصاب تابو بود ولی حالا هست
    • آرمین GB ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      17 4
      فقط میشه گفت باید تاسف خورد برای این افکار پوسیده که هنوز درگیر برابری زن و مرد هست
  • سامان ساکت IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    12 2
    متاسفانه موتورسیکلت شده اسباب سرگرمی و تفریح برا نوجوانان و جوانان وحتی پیرمردان....درحالیکه صرفا وسیله ایاب و ذهاب است با مزایا و معایب خودش...ضد ترافیکه ولی بدون حفاظ و ایمنی و بشدت آسیب پذیر که نمونه تصادفاتش رو اگر این نوجوانان و جوانان ببینند نمیدونم بازم انقدر برای موتور دست و پا میشکونن یا نه....این وسط جنسیت اصن مطرح نیس و بنظرم قانون موتورسواری و گواهینامه آن بایستی اصلاح بشه و بخاطر نداشتن ایمنی این وسیله بایستی سختگیرانه باشه ولی فعلن که تو ماشینش موندن ....موتور که پیشکش
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      11 8
      اگر موتور سواران زن زیاد شوند تصادفات زیاد می‌شود و چون استخوان بندی ظریفی دارند آمار فوتی های تصادفات هم زیاد می‌شود
  • حمید کرمی کارشناس ارشد اقتصاد ومدیریت IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    12 2
    بررسی در مورد رانندگی خانم ها از چند منظر باید دید . الان در تهران د ر اول صبح ماشین های تک سرنشین که خانم ها هستند زیاد هستند . اگر اجازه داده شود خانم ها با موتور های که صندلی مانند ماشین دارند رانندگی کنند . مقداری از ترافیک کم می شود .
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      5 10
      جناب کارشناس اگر با همون موتور رفت تصادف کرد باید ساعت ها در ترافیک بمونی بیمه هم که ندارند
  • Borzoo NO ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    18 4
    پس چرا 40 سال است که زنان حق موتور سواری نداشته اند؟؟ یعنی الان هم باید زنان در خیابانها سوار شتر و اسب شوند ؟؟؟
  • DE ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    20 3
    اولا " ، موتور سواری بانوان هیچ ربطی به نظرات مراجع ندارد . دوما " ؛ بانوان حق دارند از موتور سیکلت استفاده کنند ، مانند آقایان و از حقوق شخصی و شهروندی آنان است . هیچ فردی و یا حکومتی حق ندارد حقوق شهروندان مردم را به دلایل جنسیت - قومیت و دین سلب کند .
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      1 1
      نظرات تو هم ربطی به دیگران ندارد نگه دار برای خودت
    • DE ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
      0 1
      پس تو هم غلط کردی جواب دادی !!!
  • تارا IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    21 2
    ترک موتور نشستن مشکل ندارد پس جلو نشستن هم نمی تواند مانعی داشته باشد
  • شهلا آزادی US ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    18 2
    موتور وسیله نقلیه است مثل شتر. زنان صدر اسلام هم سوار شتر میشدند.
  • سعید IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    17 2
    ناراحتید به بانوان خودرو رایگان بدهید.؟؟؟ خخخخخ
  • مهناز IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    13 3
    چه اشکالی داره. الآن هیچ مسئله مهمتری از موتور سواری بانوان پیدا نکردی راجع بهش بنویسی این همه درد و فلاکت تو جامعه هست
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    20 4
    انگار ملت برای زندگی باید از اینا اجازه بگیرن ؟!؟!؟
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      1 1
      ملت لازم نیست ولی تو حتما برو اجازه بگیر
    • DE ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
      0 1
      چند گرفتی ، گریه کنی ؟!
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    9 2
    به نظر شمابهتر از کوچه خیابان ایستادن وهزار جور حرف وحرکت ناجور دیدن وشنیدن نیست
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    2 1
    خانم ها چون موتور سواری خطر ناک هست باید راننده موتور سیکلت های سه پاچی متل کشورهای شرقی بشن .دوما اعلان کنن هردختری شوهر کرد اجازه گواهی نامه را دارد تا چندتا مشکل بزرگ از کشور ما حل شود.
  • امیرمحمودی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    4 4
    اتفاقا خیلی از موتور سواران خانوم قانون مند رانندگی میکنن من خودم موتور سوارم وبخاطر کارم مجبورم تمامی تهران توهفته برم بعضا خانومهای موتور سوار دیدم با کلاه وایمنی کامل حتی برای تغییر مسیر راهنما میزنن ولی بعضی از موتورسوار های هر طور راحتر هستند رانندگی می کنن واقعا تو تهران که اکثر دوستان با ماشین تک سرنشین برای انجام کارهاشون سفر میکنن موتور بهتر وسیله اس چون ترافیک نداره ولی خطر بسیار بسیار زیاد داره
  • مبینا IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    1 0
    اگه شرایط رو همه جوره تامین کنند و زیرساختهای لازم موجود باشه، هیچ خطر و مشکلی وجود نخواهد داشت و از طرفی موتورسواری چه فرقی با ماشین سواری داره آخه
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    1 0
    نظرا رو خوندم هیچ فرقی نداره چ ترک باشه چ راننده همون شکلی دیده میشه اگه بعضیا تحریک نمیشن یعنی یه یه دسته فرمونو بگیره شما تحریک میشید و چه ترک باشن چ راننده تصادف براشون پیش نمیاد هر انچه برای خود خواهی برا دیگران هم بخواه لطفا حق کسیو پایمال نکنید که اون دنیا باید پاسخگو باشید