مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: رئیس مؤسسه استاندارد از تاخیر یکساله اجباری شدن تجهیز خودروهای داخلی به ترمز‌ای بی‌اس و ایربک( کیسه هوا) خبر داد.

این تاخیر درحالی است که پیش از این با تصویب دولت خودروسازان الزام در تجهیز خودروها به سیستم‌های ایمنی در سال‌جاری داشتند.[آشنایی با استانداردهای ایزو]

نظام‌الدین برزگری، رئیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مصوبه روز یکشنبه هفته جاری شورای‌عالی استاندارد در زمینه نصب ترمز ای‌بی‌اس و ایربگ (کیسه هوا) روی خودروهایی که طراحی آنها پیش از سال 2000 صورت گرفته، وعده انجام این کار را پس از ابلاغ مصوبه مذکور در پایان اردیبهشت ماه جاری و از ابتدای برنامه پنجم توسعه(سال آینده)  داده است.

این دیدگاه، در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، رئیس راهنمایی و رانندگی کشور از اجباری شدن استاندارد‌های مذکور از ابتدای اردیبهشت ماه امسال و براساس جدول زمان‌بندی ارائه شده نصب اجباری ترمز ای‌بی‌اس خودروها توسط وزیر صنایع و معادن به هیات دولت خبر داده بود.

تعویق در اجرای این استانداردهای اجباری خودرو در شرایطی صورت می‌گیرد که پس از اعلام رئیس ستاد حمل‌ونقل کشور مبنی بر الزام خودروسازان به نصب ترمز ای‌بی‌اس، رئیس سازمان گسترش طی نامه‌ای به وزیر صنایع خواستار فرصت‌دهی به‌خودرو‌سازان شده بود تا مهلت تولیدکنندگان برای اجرای این استانداردها بین 6 ماه تا یک سال تمدید شود.

با وجود این، مدیرکل نظارت بر اجرای استانداردهای این مؤسسه در پاسخ به خبرنگار ما در زمینه علل تعویق یکساله اجرای این استانداردها  گفت: اجرای این استانداردها به تعویق نیفتاده بلکه با مصوبه روز یکشنبه شورای‌عالی استاندارد، درصورت تایید نهایی، پس از آگهی رسمی مؤسسه استاندارد، تعیین مدت زمان فنی معقول و بدون جدول زمانبندی برای همه خودروها اجرایی می‌شود.

وحید مرندی مقدم  افزود: باید به‌خودروسازان مدت زمان لازم برای تهیه قالب و طراحی ساخت این قطعات داده شود و بر این اساس اگر بتوان این استانداردها را از ابتدای سال 89 نیز اجرایی کرد کار بزرگی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه دیدگاه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در زمینه اجباری شدن این استانداردها از ابتدای امسال از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نبوده است، گفت: با دستور و حکم نمی‌توان کارهای فنی را اجرا کرد.

براساس قانون، اجباری شدن هر استانداردی نیازمند مصوبه شورای‌عالی استاندارد و ابلاغ به دستگاه‌های ذی‌ربط بوده و نصب ای‌بی‌اس و ایربگ روی 900 هزار خودرو تولیدی در کشور و تامین قطعات مورد نیاز، فرایند خاص خود را دارد.

پیامد منفی تعطیلی شورای‌عالی استاندارد

مرندی مقدم با رد نقش چانه‌زنی شرکت‌های خودروسازی در زمان‌بر شدن رعایت این استانداردهای اجباری تصریح کرد: با توجه به انحلال شوراهای عالی در دولت نهم، طی یکی دو سال گذشته شورای‌عالی استاندارد تشکیل نشد اما با تاکید مجلس از چندی پیش این شورا آغاز به کار کرده است. تا پیش از این، هیچ کالایی نمی‌توانست بدون مصوبه شورای‌عالی استاندارد مشمول استاندارد اجباری شود.

به گزارش خبرنگار ما، تغییر روش تشکیل شورای‌عالی استاندارد در دولت نهم  از جمله علل زمان‌بر شدن اجرای برخی استاندارد‌های اجباری مانند استاندار‌دهای خودرو است؛ چرا که قبلا درخواست استاندارد اجباری مستقیما در شورای‌عالی استاندارد بررسی و مصوب می‌شد اما در دولت نهم این درخواست‌ها ابتدا در کمیسیون زیربنایی دولت بررسی و درصورت تصویب در شورای‌عالی مصوب خواهد شد.

این دیدگاه‌های مسئولان استاندارد در حالی مطرح می‌شود که در سال گذشته نیز رئیس مؤسسه استاندارد با بیان اینکه هنوز نصب ترمز ای‌بی‌اس در خودروها اجباری نشده، خواستار آن شده بود که پلیس به امور خود بپردازد.

برزگری با بیان اینکه تا پایان سال88 به‌خودرو‌سازان فرصت داده‌ایم گفته بود، در پی آن هستیم که خودروهای با طراحی جدید که طی 2یا 3 سال اخیر به خط تولید خودرو‌سازان آمده‌اند، مجهز به ترمز ای‌بی‌اس و ایربگ باشند.

کد خبر 80620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز