صنعت گیم و بازی‌سازی یکی از صنایع فرهنگی به‌شمار می‌آید که هر دو جنبه اقتصاد و فرهنگ را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

بازی رایانه ای

به گزارش همشهری آنلاین ۳۴ میلیون گیمر ایرانی، ظرفیت قابل‌توجهی است که برای بازی‌سازان و سرمایه‌گذاران این حوزه بسیار جذاب است. به‌عبارت دیگر مثلث بازیکن، بازی‌ساز و سرمایه‌گذار، دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی کشور، به‌ویژه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را بر آن داشته تا امسال نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر را در دی‌ ماه برگزار کند. محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری ضمن تبیین مسائل حوزه بازی‌های رایانه‌ای از تمدید ارسال آثار تا ۱۵آذر خبر داد.

نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر چه ویژگی‌هایی دارد؟ کارکرد و آورده این جشنواره برای اکوسیستم گیم و گیمرها چه می‌تواند باشد؟
این جشنواره در واقع محل اجتماع بازی‌سازان است. جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر از آنجا که مخصوص بازی‌سازان است، به همین‌ دلیل درخصوص نیازهایی که صنعت بازی‌سازی کشور در شرایط فعلی دارد، بررسی‌هایی را انجام داده‌ایم. بازی‌سازان نیازهایی دارند که اتفاقا جشنواره فجر امسال می‌تواند این نیازها را رفع کند.

به‌طور خلاصه به این نیازها اشاره می‌کنید؟
در ابتدا بازی‌سازان نیاز به شبکه‌سازی دارند. یعنی رویدادهایی معمولا برای شبکه‌سازی و نت‌ورکینگ بین فعالان صنعت در دنیا برگزار می‌شود که آنجا تولیدکننده، ناشر و سرمایه‌گذار همدیگر را ملاقات می‌کنند. مسئله‌ دوم اینکه بازی‌سازان مخصوصا بازی‌سازان کوچک‌تر باید سرمایه‌گذاران را ملاقات کنند و طرح‌های خود را برای آنها ارائه یا اصطلاحا «پیچ» کنند تا موجب جذب سرمایه شود. مسئله‌ بعدی این است که ماهیت جشنواره به‌معنای یک رویداد فرهنگی جزء وظایف وزارت فرهنگ است و باید محصولات فاخر و اولویت‌دار فرهنگی در کشور معرفی و تبدیل به الگو شود.

خلاقیت یا نوآوری‌ای در این جشنواره در مقایسه با دوره‌های قبل شاهد هستیم؟
قرار شد بعد از چند سال این جشنواره بازطراحی شود که از همه جهات مسائلی را که یادآوری کردم، حل کند. به همین دلیل ما در کنار نهمین جشنواره بازی‌های فجر، نخستین رویداد سرمایه‌گذاری بازی‌های رایانه‌ای را هم اضافه کردیم. در این بخش مجموعه‌ یک۱۰۰ استارت‌آپ که سابقه‌ برگزاری رویدادهای سرمایه‌گذاری مختلفی را در کشور داشته، بخش پیش‌رویداد، رویداد سرمایه‌گذاری و شبکه‌سازی را انجام می‌دهد. در واقع، جشنواره امسال به نوعی موتور محرک توسعه و پیشرفت صنعت بازی‌های رایانه‌ای کشور در تمام استان‌ها به‌حساب می‌آید و ما به این ترتیب ارتباط بین ناشران را که بیشتر در تهران هستند، با بازی‌سازان برقرار می‌کنیم.

در بازی‌های ایرانی از جذابیت‌های تعاملی ازجمله خرید و فروش کوین توانسته‌ایم استفاده کنیم؟
در حوزه‌ بازی‌های رایانه‌ای بعضی از تکنیک‌ها و فناوری‌های جدید در دنیا به توسعه بازی‌ها کمک می‌کند. اکنون فناوری پردازش ابری، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بلاکچین و ان ‌اف‌ تی مطرح شده است. همچنین سبک جدیدی در بازی‌سازی ایجاد شده که اصطلاحا به آن play to earn یا «بازی برای درآمدزایی» گفته می‌شود. همچنین حوزه استریم بازی را داریم که طی ۴ تا ۵ سال گذشته منتشر و به بازی‌ها اضافه شده است. این موارد به‌دلیل این است که فناوری‌های فضای مجازی که بازی هم الان بخشی از آن است، امری چندبعدی محسوب می‌شود. به این معنی که نیاز به زیرساخت‌های فنی، اقتصادی، حقوقی و موارد دیگر دارد که باید در کشور ایجاد شود. علاوه بر این نیاز به رشد تکنولوژی هم داریم. در حوزه زیرساخت و در موضوعات اقتصادی، خود بانک مرکزی چندسالی است که متولی آن شده و در حوزه رمزارز در حال طراحی آن است. در حوزه‌ پردازش ابری، وزارت ارتباطات و اپراتورها حضور دارند که زیرساخت‌هایی را باید فراهم کنند تا اقتصاد آن حوزه شکل بگیرد تا صنعت بازی هم بتواند از آن تکنولوژی‌ها استفاده کند. اما در حوزه تکنولوژی، مواردی که گفتید هنوز عمومیت پیدا نکرده است.



سهم کشور از گردش مالی یک‌۱۰۰ میلیارد دلاری گیم در دنیا چقدر است؟
الان در حوزه‌ فضای مجازی بازارهایی که معمولا در دنیا شکل می‌گیرند، هم بازارهای محلی و هم بازارهای جهانی هستند. اهمیت بازارهای محلی کمتر از بازارهای جهانی نیست. اتفاقی که در این سال‌ها افتاده این است که بازی‌سازان ایرانی وارد فروشگاه‌های بین‌المللی عرضه‌ بازی و اپلیکیشن شده‌اند، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که در این سال‌ها مدام با تحریم از سوی شرکت گوگل روبه‌رو شده‌اند. راهکار حضور بازی‌سازان ایرانی در بازارهای دنیا این است که بازی‌سازان را به بازارهای محلی متصل کنیم. ما بعضی از بازی‌سازان ایرانی را به همراه هیأتی که وزارت فرهنگ برای شرکت در هفته فرهنگی ایران در روسیه فرستاده بود، اعزام کردیم. پس از آن تفاهمنامه‌ای با مجموعه V۲ که در روسیه مسئول معرفی و بازارسازی برای بازی‌های روسیه است امضا کردیم.

آماری از نصب بازی‌های ایرانی داریم؟
یکی از بازی‌های ایرانی الان ۲۰ میلیون در کشور و در کشورهای دیگر هم ۵ میلیون بار نصب شده است. ما بیش از ۵ شرکت بازی‌سازی داریم که فعالیت بین‌المللی دارند. ده‌ها تیم و شرکت بازی‌ساز هم داریم که توانسته‌اند در کشورهای دیگر بازی‌های خود را منتشر کنند. با این حال، به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه متأسفانه بازی‌سازان به سختی می‌توانند کار کنند.

چند گیمر در کشور داریم؟
۳۴ میلیون گیمر داریم که ۳۲ میلیون نفر گیمر موبایلی هستند. در بخش بازی‌های کنسولی و رایانه‌ای، حدود یک‌درصد بازار داخل در اختیار بازی‌سازان ایرانی است. براساس پیمایشی که انجام شده بیش از ۴۰درصد هزینه‌ای که مردم برای بازی موبایلی صرف می‌کنند، اختصاص به بازی‌های ایرانی دارد که ۴۰درصد بازار دست بازی‌سازان داخلی است.

بازی‌های داخلی در بین بازی‌های محبوب گیمرهای ایرانی قرار دارد؟
بله. از بین ۱۵بازی محبوب ایرانی‌ها، ۳ بازی تولید داخل دیده می‌شود. «کلاچ» بالای ۱۵میلیون نصب در فروشگاه‌های داخلی دارد. «آمیرزا» بالای ۲۰ میلیون نصب دارد و «منچرز» هم در این گروه قرار دارد.

منچرز

ایران ۳۴ میلیون گیمر دارد | مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از وضعیت بازی‌ در کشور می‌گوید


همان بازی نوستالژیک و دوست‌داشتنی منچ است که به‌صورت آنلاین اجرا می‌شود. منچرز میزهای مختلفی دارد که بازیکنان با انتخاب آنها وارد بازی می‌شوند و باهم رقابت می‌کنند. هر کدام از این میزها ویژگی‌های متفاوتی دارند که بازی را برای شما جذاب‌تر خواهد کرد. بازیکنان باید ۳ مرتبه در میز مبتدی بازی کنند تا منچرز حرفه‌ای شوند تا بتوانند در میز حرفه‌ای حضور داشته باشند و به رقابت بپردازند. در بعضی میزها مانند میز لوکس، بازی دوستانه و رویداد تیمی لوکس، امکان چت آزاد وجود دارد و بازیکنان می‌توانند در طول بازی با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

کلاچ

ایران ۳۴ میلیون گیمر دارد | مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از وضعیت بازی‌ در کشور می‌گوید


اگر وارد دسته‌بندی بازی‌های خودرو و رانندگی بشوید با تعداد پرشماری از این بازی‌های جذاب روبه‌رو می‌شوید که می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم کنند. اما یک نکته قابل‌توجه در این میان، این است که بیشتر این بازی‌ها خارجی هستند و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات‌شان، نبود خودروهای ایرانی است.
با این حال، بازی کلاچ (Clutch) توانسته تقریبا تمام خودروهای شناخته‌شده ایرانی را در خود جای دهد و با ارائه یک گیم‌پلی جذاب، گرافیک قابل‌قبول و شخصی‌سازی‌های بی‌شمار، توجه چندین میلیون گیمر ایرانی را به‌خود جلب کند.

آمیرزا

ایران ۳۴ میلیون گیمر دارد | مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از وضعیت بازی‌ در کشور می‌گوید


بازی دیگری از سازندگان باقلوا است که در سال۹۶ توانست عنوان برترین بازی سال را کسب کند. در اینجا با یکی از بهترین بازی‌های ایرانی مواجهیم که توانسته آهسته و پیوسته، به بیش از ۲۰میلیون نصب برسد و دل تمام کاربرانش را به‌دست بیاورد. آمیرزا بازی متفاوت، سرگرم‌کننده و فوق‌العاده جذاب در سبک کلمات است که شما را به چالشی بزرگ و جذاب دعوت می‌کند. هدف این بازی، پیدا کردن کلمات موردنظر از بین حروف به‌هم‌ریخته است. دانلود بازی آمیرزا با توجه به حجم نسبتا کم و وجود بیش از ۱۵۰۰مرحله، می‌تواند ماه‌ها شما را سرگرم کند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 806080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    1 0
    وضعیت اینترنت برای گیم افتضاح است