آب مروارید یکی از عوارض جانبی بسیار شایع افزایش سن است. در جراحی آب مروارید، عدسی طبیعی کدر شده چشم برداشته و یک عدسی مصنوعی از جنس نوعی پلاستیک جایگزین آن می شود.

امكان اصلاح پير چشمي
انقلابی در جراحی‌های آب مروارید و اصلاح دید | امکان اصلاح پیرچشمی با عمل آب مروارید ممکن شد
دکتر عبدالحسین غفوریان؛ جراح و متخصص چشم

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: جراحی آب مروارید طی سال‌ها پیشرفت زیادی کرده است و به واسطه  این پیشرفت، بیماران اکنون گزینه‌های زیادی برای درمان دارند، از جمله جراحی به کمک لیزر و مجموعه رو به رشدی از لنزهای جایگزین مصنوعی که دیگر مشکلات بینایی را هم برطرف خواهد کرد. فناوری لیزر امروزی، بیماران مبتلا به آب مروارید را قادر می‌سازد بدون نیاز به تعویض لنز داخل چشم بیمار، مشکلات بینایی مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را نیز اصلاح کنند. 

دکتر عبدالحسین غفوریان، جراح و متخصص چشم، فوق تخصص افتالمیک پاتولوژی از دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا می‌گوید موضوع جدید، جالب و بحث برانگیز  در عمل آب مروارید این است که در این عمل ما کلا دو دسته لنز داریم؛ لنزهای معمولی مونو پوکال که اگر عمل آب مروارید به صورت صحیح و خوب انجام شود، دید دور بیمار اصلاح می‌شود و می‌تواند دور را خوب ببیند. اما دید  نزدیک او تار است و باید عینک بزند. اما لنزهای جدید با نام تری فوکال یا سه کانون باعث می‌شوند پیر چشمی بیمار هم همزمان درمان شود. 

انقلابی در جراحی‌های آب مروارید | امکان رسیدن به نمره دلخواه چشم

به گفته این متخصص و جراح چشم، در بحث تحقیقاتی که خلاصه آن هفته گذشته در کنگره سالانه چشم پزشکی اروپا در وین مطرح شد این نکته مورد نظر قرار گرفت که محققان خود لنز تک کانونه را داخل چشم کار می‌گذارند، اما مدت‌ها بعد از عمل که این لنز داخل چشم جاگیر شد، تحت عمل لیزر نیز قرار خواهند گرفت. در این عمل، اشعه لیزر به جای اینکه روی قرنیه تابانده شود، در داخل چشم تقریبا در فاصله‌ هفت هشت میلی‌متری داخل چشم، روش لیزیک می‌شود. به این ترتیب، با اعمال تغییر در نمره لنز داخل چشمی؛ نمره‌ دلخواه نیز می‌تواند به دست آید.

دکتر غفوریان می‌گوید اگر دستگاهی که می‌تواند این کار را انجام دهد (تحقیقات انسانی آن هم انجام و مقاله شده و روی انسان هم جواب گرفته شده است) به زودی به بازار بیاید، انقلابی در جراحی‌های آب مروارید و اصلاح دید به وجود خواهد آمد. مثلا فرض کنید بیمار چند سال پیش عمل شده و دید دورش هم خوب است؛ اما برای دید نزدیک عینک می‌زند و این موضوع او را اذیت می‌کند. چنین تحولی باعث می‌شود پزشکان متخصص چشم بتوانند با این نوع لیزر، لنز بیمار را داخل چشم او طوری تغییر بدهند که تبدیل به لنز سه کانونه شود؛ یعنی دید دور و نزدیک و میانی او اصلاح شود؛ چیزی که به گفته این متخصص و جراح چشم،  بسیار کار جالبی است که با کمک تکنولوژی در حال عملی شدن و به وقوع پیوستن است.

کد خبر 789575
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha