قرار نیست بچه‌ها صبح تا ظهر بروند مدرسه، پشت نیمکت‌های کلاس بنشینند، زل بزنند به معلم، درس بخوانند، زنگ تفریح‌ها روی سر و کول هم سوار شوند و بعد راهی خانه شوند. از اول هم قرار نبوده که مدرسه فقط جای درس خواندن باشد و بچه‌ها باید از همین دوران مهارت‌های مختلف را هم آموزش ببینند.

طرح دادرسی در مدارس

به گزارش همشهری آنلاین یکی از این مهارت‌ها، مهارت‌های امدادی است که قرار است سازمان هلال‌احمر زحمتش را بکشد و با برگزاری طرح دادرس در ۹هزار مدرسه، ۲۷۰هزار دانش‌آموز را تحت آموزش قرار دهد.

در این طرح دانش‌آموزان ضمن آشنایی کامل با جمعیت هلال‌احمر، ۸آیتم امدادی را هم فرامی‌گیرند و با تشکیل تیم‌های ۱۴نفره در مدارس، کارگروهی و باهم بودن را تمرین می‌کنند. سرفصل‌های آموزشی دادرس هم شامل مخاطرات طبیعی ایمنی، ارزیابی و کنترل علائم حیاتی، احیای قلبی و ریوی (CPR)، آسیب‌های بافت نرم، آسیب‌های اسکلتی و مفصلی، انتقال و حمل مصدوم اطفای حریق و سوختگی و اسکان اضطراری است.

البته طرح دادرس طرح جدیدی نیست و پس از آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در منطقه شین‌آباد برای آماده‌سازی‌ دانش‌آموزان برای مقابله با حوادث غیرمترقبه در قالب توافقنامه‌ای بین سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر و معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش منعقد شد و در مدارس تحت پوشش طرح و برای دانش‌آموزان طی ۱۰دوره و از سال تحصیلی ۹۲-۹۱ اجرا شده است، اما امسال این طرح قرار است به‌صورت گسترده‌تر و در مدارس بیشتری به اجرا دربیاید.

بیشتر بخوانید:

علاوه بر طرح ملی دادرس، طرح سفیران سلامت دانش‌آموزی هم یکی از دیگر از طرح‌هایی است که در مدارس به اجرا درمی‌آید تا از دانش‌آموزان آچار فرانسه بسازد.

سفیران سلامت دانش‌آموزی در مدارسی که دارای مربی بهداشت هستند، آموزش‌های مهارتی و کاربردی بهداشت فردی، تغذیه سالم و محیط‌زیست سالم و موارد دیگر را دریافت می‌کنند و موظف به آموزش این مهارت‌ها به حداقل ۱۰نفر از همسالان خود هستند. هدف از آموزش دانش‌آموزان به‌عنوان سفیران سلامت هم آگاهی آنان در این عرصه و بازنشر مفاهیم بهداشتی و نکات مهم سلامتی در میان جامعه و خانواده‌هاست.

خلاصه اینکه قرار است دانش‌آموزان با آموزش‌های اینچنینی، بیشتر مراقب خود و همشاگردی‌هایشان باشند؛ ضمن اینکه این مهارت‌ها در آینده نیز می‌تواند برایشان راهگشا باشد.

کد خبر 806078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha