گروه ادب و هنر - کامران محمدی: محمود احمدی‌نژاد، دوشنبه ساعت 8:30 صبح به مصلای بزرگ تهران می‌رود تا آخرین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در دولت نهم را افتتاح کند.

در این نمایشگاه که مثل همیشه 10‌روز ادامه خواهد داشت، امسال 207‌هزار عنوان کتاب از 1845‌ناشر داخلی و 150‌هزار عنوان کتاب از 1400‌ناشر خارجی از 75‌کشور عرضه خواهد شد.

بنابر این آمار و ارقام طبق معمول از یک نمایشگاه پرکتاب و داغ حکایت می‌کند اما اینکه اوضاع مصلی و شرایط برگزاری چگونه است، فقط وقتی روشن می‌شود که نه تنها کار افتتاح تمام شود بلکه حتی دست‌کم یکی‌دو روز بگذرد.

با این حال آن طور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید، همه چیز آماده برگزاری یک نمایشگاه خوب و باشکوه است و مشکلی وجود ندارد.

محمدحسین صفار هرندی به ستاد خبری نمایشگاه می‌گوید: بنابر گزارش‌های ارائه شده توسط رئیس و اعضای ستاد برگزاری و مدیران کمیته‌های نمایشگاه کتاب، امسال زودتر از سال‌های گذشته به استقبال نمایشگاه رفتیم و در حال حاضر نمایشگاه کتاب تهران از لحاظ امکانات رفاهی آماده است.

آن طور که صفار هرندی می‌گوید، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، بخش قابل توجهی از کاستی‌های نمایشگاه سال گذشته را رفع کرده و امید می‌رود نسبت به سالیان گذشته، امسال شاهد برگزاری نمایشگاه موفق‌تری باشیم.

وزیر ارشاد از تأمین رضایت و امنیت خاطر عامه مردم و دسترسی مناسب به نمایشگاه کتاب، به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد کرده و ادامه می‌دهد: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مقایسه با نمایشگاه‌های بزرگ جهان با توجه به استقبال میلیونی ظرف 10 روز جایگاه مناسبی به‌خود اختصاص داده است.

با خیال راحت مریض شوید

اما همان طور که وزیر ارشاد می‌گوید، برای اینکه این استقبال میلیونی با خاطره خوبی همراه باشد، تعداد زیادی از نهادها و سازمان‌ها با وزارت ارشاد همکاری می‌کنند و از حالا اقدامات ویژه‌ای را در نمایشگاه تدارک دیده‌اند.

از جمله این اقدامات، استقرار تیم پزشکی و تجهیزات امدادی است که اگرچه هر سال بوده است اما امسال قرار است کامل‌تر و بهتر باشد. 3‌پزشک، 8 امدادگر و 12‌کارشناس هوشیاری و پرستاری، تیم پزشکی حاضر در نمایشگاه را تشکیل می‌دهند که به گفته مدیر کمیته رفاهی نمایشگاه با یک اتوبوس بیمارستانی 12‌تخته در نمایشگاه کتاب حاضر خواهند بود.

سیداحمد موسوی درباره امکانات این تیم می‌گوید: این اتوبوس دارای دستگاه سی پی‌آر‌وپی‌سی شوک است اما آمبولانس اورژانس هم در کنار اتوبوس مستقر می‌شود تا درصورت لزوم، بیماران را به بیمارستان منتقل کند.

جالب اینکه این اتوبوس بیمارستانی از دیروز در مصلی مستقر شده است و تا پایان برگزاری نمایشگاه می‌ماند. به جز این، چند بیمارستان تخصصی تهران نیز در طول نمایشگاه در آماده‌باش کامل خواهند بود تا اگر مشکلی برای کسی پیش آمد و رفعش از عهده اتوبوس خارج بود، آمبولانس بداند دقیقا کجا برود.

بیمارستان اختر در بخش ارتوپدی، بیمارستان مدرس در بخش قلب و نفرولوژی، بیمارستان امام حسین در تمامی تخصص‌ها، بیمارستان لقمان در بخش مسمومیت، بیمارستان طالقانی در بخش عمومی و زنان و زایمان، بیمارستان شهدا در بخش مغز و اعصاب و بیمارستان 15 خرداد در بخش سوختگی، بیمارستان‌های مذکورند که از دیروز آماده‌باش‌شان شروع شده است.

با خیال راحت خسته شوید

اما بیش از آنکه بازدیدکنندگان نمایشگاه قصد مریض شدن داشته باشند، میل خستگی دارند و هر سال می‌مانند معطل که کجا بنشینند و چگونه استراحت کنند. امسال 12 استراحتگاه در مصلای امام خمینی (ره) مشخص شده است که به 2 دسته «الف و ب» تقسیم شده‌اند.

موسوی درباره این تقسیم‌بندی می‌گوید: در استراحتگاه‌های گروه «الف» از بازدیدکنندگان به‌صورت رایگان پذیرایی می‌شود که شامل 8 استراحتگاه است.

موسوی درباره گروه «ب» توضیحی نداده است اما به‌طور طبیعی می‌توان دریافت که استراحتگاه‌های «ب» برای کسانی است که با جیب‌های پرتری به نمایشگاه آمده‌اند. این افراد می‌توانند در 4 استراحتگاه که حتما خیلی هم باکلاسند و کاپوچینو سرو می‌کنند، بنشینند.

البته موسوی می‌گوید که در گروه «ب» هم در مسیر عبور بازدیدکنندگان سایه‌بان‌هایی نصب می‌شود که عموم بتوانند برای مدت کوتاهی زیر آنها به استراحت بپردازند.یعنی برای استفاده از این سایه‌بان‌ها، پولی دریافت نمی‌شود، به شرطی که زود خستگی‌تان درشود.

با خیال راحت بچرخید

اینها که چیزی نیست. شما می‌توانید با خیال راحت در نمایشگاه امسال گم شوید، به شرطی که یکی از نقشه‌های کامل نمایشگاه 22 را تهیه‌ کرده باشید.

شما می‌توانید با این نقشه به راحتی قسمت‌های مختلف نمایشگاه را شناسایی کنید و مثل همیشه برای پیدا کردن یک ناشر، یک ساعت و نیم دور خودتان نچرخید. (هرچند که امسال با توضیحاتی که در بند قبلی داده شد، زیاد هم چرخیدن مهم نیست چون می‌توان در استراحتگاه‌ها، هرکدام هم در 2 نوع مختلف، خستگی درکرد و دوباره چرخید.)

در این نقشه هر یک از سالن‌ها با رنگ خاصی مشخص شده‌اند که آن را از دیگر بخش‌ها جدا می‌کند. همچنین به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که از محل پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، غرفه امانات، استراحتگاه‌ها، محل اشیای گمشده، نمازخانه، پست، غرفه‌های مواد غذایی، اورژانس و ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی اطلاع یابند.

از همه اینها مهم‌تر، امسال تمامی غرفه‌داران مجبورند در غرفه‌شان، علاوه بر کتاب، کپسول آتش‌نشانی هم داشته باشند.

بنابراین اگر از دیدن قیمت‌ها - یا هر دیدنی دیگری که اتفاقا در نمایشگاه فراوان است - آتش گرفتید، باکتان نباشد. غرفه‌داران هستند.

ورود  ممنوع!

نمایشگاه کتاب هر سال یک پدیده جدید رو می‌کند که امسال، جلوگیری از حضور برخی ناشران، از همین حالا در صدر پدیده‌هاست. به نوشته ایسنا، تاکنون آگه، آگاه، دیگر و جامه‌دران از جمله این ناشران ممنوع‌النمایشگاه هستند که مدیر کمیته‌ ناشران داخلی از علتش، اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

محمود سالاری می‌گوید: هر سال ناشرانی هستند که یکسری تخلفاتی داشته‌اند و به آنها تذکر داده می‌شود که دیگر آن‌ تخلفات را تکرار نکنند و درصورت تکرار، از حضور آنها جلوگیری می‌شود. این تخلفات لزوما فقط در نمایشگاه کتاب اتفاق نمی‌افتد، بلکه به عملکرد سالانه ناشران نیز بازمی‌گردد و ما از جزئیات این موضوع بی‌اطلاعیم.

کد خبر 80499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز