شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

باورکردنی نیست محلی که مثل نگینی سبز در دل محله می‌درخشد و از هر گوشه‌ آن صدای خنده و بازی کودکان به گوش می‌رسد روزگاری یکی از گورستان‌های قدیمی پایتخت بود.

فرهنگسرای خاوران

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: فرهنگسرای خاوران را می‌گوییم؛ مجموعه ای که روی نخستین گورستان پایتخت ساخته شد و اکنون پاتوق فعالیت‌های فرهنگی نوجوانان و جوانان جنوب شهر است. فرهنگسرای خاوران بر بستر نخستین گورستان پایتخت بنا شد؛ گورستان گلچین یا همان گورستان مسگرآباد که هسته قدیمی آن به بوستان فداییان اسلام و بخش جدیدتر آن به فرهنگسرای خاوران تبدیل شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

ماجرا از این قرار بود که در سال ۱۳۰۴ شهرداری تهران گورستان گلچین را در محدوده خارج از شهر ساخت تا تهرانی‌ها اموات خود را در این گورستان تازه‌ تاسیس دفن کنند. وقتی بهشت زهرا(س) در سال ۱۳۴۹ ساخته شد، گورستان گلچین را با لودر زیر و رو کردند و زمین‌های گورستان نیز تا مدت‌ها بدون استفاده رها شده بود.

زمین‌های رها شده گورستان به تدریج به محلی برای آسیب‌های اجتماعی تبدیل می‌شد که شهرداری تهران در سال ۱۳۶۹ تصمیم گرفت بخشی از آن را به توسعه فضاهای فرهنگی اختصاص دهد. کلنگ ساخت فرهنگسرای خاوران سال ۱۳۷۲ بر زمین ‌خورد و پس از یک سال در محلی که روزگاری گورستانی متروک بود، مجموعه‌ای فرهنگی با امکانات متعدد بنا شد.

داستان یک گورستان قدیمی که فرهنگسرا شد

اکنون فرهنگسرای خاوران با ۸۳ هزار متر مربع مساحت و با معماری تلفیقی اسلامی – ایرانی و با امکاناتی چون نگارخانه، کتابخانه، سال آمفی تئاتر و... به پاتوق فعالیت‌های فرهنگی کودکان، نوجوانان و جوانان جنوب شرق شهر تبدیل شده است.

در این مجموعه فرهنگی عظیم، در چهار گروه هنری، آموزشی، اجتماعی و فرهنگی به افراد علاقه‌مند خدمات ارائه می‌شود. وجود نگارخانه‌ای با ظرفیت ۲۰۰ تابلو در رشته نقاشی، خوشنویسی، عکاسی و...، چند سالن اجتماعات، کتابخانه‌ای غنی و فضای مناسب برای برگزاری کلاس‌های هنری، هنرهای دستی، ورزشی، قرآن و... تنها بخشی از امکانات این مجموعه فرهنگی است.

داستان یک گورستان قدیمی که فرهنگسرا شد

نام قبلی: گورستان مسگرآباد (گلچین)

نام فعلی: فرهنگسرای خاوران

منطقه: ۱۵

نشانی: خیابان خاوران، میدان مالک اشتر، خیابان دهم فروردین

کد خبر 804251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha