شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

گروه سلامت: رئیس اداره اورژانس بیمارستانی وزارت بهداشت، از تدوین پیش نویس اصلاح استانداردهای ارزشیابی بیمارستان‌ها توسط مرکز نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت خبر داد

این درحالی است که سال گذشته دستورالعمل جدید ارزشیابی بیمارستان‌ها بر مبنای میزان جلب رضایت بیماران به جای توجه به ساختار و منابع فیزیکی، تدوین شده و قرار بود پس از طی دوره آزمایشی نیمه اول سال‌جاری به‌صورت کشوری اجرایی ‌شود!

دکتر نادر توکلی، گفت: با هماهنگی به عمل آمده با اداره اورژانس بیمارستانی،  نظرات اصلاحی از دیدگاه تخصصی در بخش اورژانس ارائه شد که عاملی برای ارتقای سطح خدمت رسانی مراکز درمانی به شمار می‌رود. توکلی همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی فرایندهای اورژانس بیمارستانی (تریاژ و...) و  کارگاه مدیریت بخش اورژانس برای متصدیان مراکز درمانی را از دیگر برنامه‌های این مرکز در سال 88 عنوان کرد.

مژده رمضانی، رئیس اداره امور بیمارستان‌های وزارت بهداشت و درمان، پیش از این به همشهری گفته بود: ارزشیابی بیمارستان‌های کشور در زمان حاضر براساس چک لیست‌هایی انجام می‌شود که بیشتر به منابع فیزیکی، تجهیزات و منابع انسانی توجه دارد، اما در روش جدید ارزشیابی بیمارستان‌ها شاخص اصلی ارزشیابی بیمارستان‌ها، جلب رضایت بیماران و مراجعه‌کنندگان خواهد بود و رتبه بیمارستان نیز بر همین اساس تعیین می‌شود.

این درحالی است که دکتر مسعود مسلمی فرد، نایب‌رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران، با تاکید بر کیفیت پایین خدماتی که در بیمارستان‌های دولتی ارائه می‌شود، به همشهری گفت: بحث تکریم ارباب رجوع یکی از مباحث مهم در ارائه هر نوع خدمتی است اما اینکه ملاک ارزیابی بیمارستان‌ها قرار بگیرد توجیه علمی و منطقی ندارد چرا که مردم درخصوص اینکه وضعیت تجهیزات بیمارستان چگونه است یا  از وضعیت کیت‌های آزمایشگاهی یا کیفیت داروها، اتاق عمل استاندارد، ساختار فیزیکی بیمارستان و کادر جراحی و...اطلاعی ندارند.

دکتر مسلمی فرد، با اعلام اینکه منبع اصلی درآمد بیمارستان‌های دولتی بودجه‌ای است که به آنها اختصاص می‌یابد، از این قبیل مراکز درمانی به‌عنوان بیمارستان‌های بدهکار نام برد و مردم را به‌عنوان گیرندگان خدمات، طلبکار واقعی دانست.

او با اشاره به طرح خودگردانی بیمارستان‌های دولتی که باعث کاهش بودجه آنها شد، افزود: با اجرای این طرح، فشار بسیار سنگینی بر مردم تحمیل شد.

او با استفاده از کاربرد سیاست مشتری‌مداری، تصریح کرد: متأسفانه چنین سیاستی در بیمارستان‌های دولتی وجود ندارد و جلب رضایت مردم در این بخش بسیار کمرنگ است.
وی ادامه داد: این وضعیت به جهت روان‌شناسی، شرایطی را پیش می‌آورد که بیمار دچار اضطراب‌های مکرر شده و در نتیجه باعث تاخیر در روند درمان بیماری او می‌شود.

وی از نبودنظارت کافی بر کار درمان بیماران در بیمارستان‌های دولتی انتقاد کرد و گفت: بعضا مشاهده شده که هر چند روز یک درمان روی بیمار صورت می‌گیرد و پس از آن یکباره با نظر پزشک این روند تغییر می‌کند.

این روند علاوه براینکه سلامت بیماران را دچار مخاطره می‌کند، ضربه شدید اقتصادی نیز بر پیکره نظام سلامت کشور می‌زند.

او با اشاره به پایین بودن سطح امکانات لجستیک در بیمارستان‌های دولتی یادآور شد: وضعیت اتاق، تخت، آمبولانس و سایر امکانات در این قبیل بیمارستان‌ها بسیار فرسوده است.

براساس این گزارش،  دکتر رمضانی، رئیس اداره نظارت بر بیمارستان‌های وزارت بهداشت درخصوص وضعیت تجهیزات پزشکی درارزشیابی بیمارستان‌ها به فارس گفت: نظارت بر وضعیت تجهیزات پزشکی و منابع فیزیکی و انسانی بیمارستان‌ها در طول سال از طریق ادارات دیگری در وزارت بهداشت پیگیری می‌شود اما ارزیابی سالانه بیمارستان‌های کشور که معیار تعیین رتبه بیمارستان است از سال‌جاری به شیوه جدید انجام خواهد شد.

آموزش پرسنل از نظر مهارت حرفه‌ای و مهارت رفتار و ارتباط با مراجعان، ایمنی بیمار، وضعیت مراقبت از بیماران، بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی، دسترسی بیمار به خدمات مورد نیاز، ارزیابی خود بیمار از کیفیت خدمات بیمارستان از جمله مواردی است که حتما در روش جدید ارزشیابی بیمارستان‌ها به آن توجه می‌شود البته موارد دیگری هم هست که هنوز نهایی نشده است.

در کنار این برنامه مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، پروتکل و روش درمان بیماری‌ها را تدوین می‌کند که ملاک عمل همه مراکز بهداشتی- درمانی کشور در درمان بیماری‌هاست؛  این کار برای بیماری‌های شایع که اهمیت بیشتری دارند و بار بیشتری را به جامعه تحمیل می‌کنند، شروع شده است و به مرور زمان پروتکل درمان سایر بیماری‌های کمتر شایع و با اهمیت کمتر نیز تدوین می‌شود.

 ارزشیابی بیمارستان‌ها

مهم‌ترین شاخص‌هایی که در رتبه بندی و ارزشیابی بیمارستان‌ها در نظر گرفته می‌شود شامل رعایت حقوق بیماران، رضایتمندی بیماران، نحوه ارائه خدمات در اورژانس‌های بیمارستانی، نحوه دفع زباله‌های عفونی، توجه به تعرفه‌های قانونی و وضعیت تجهیزات پزشکی و بیمارستانی و میزان آمار فوتی بیمارستان‌ها‌ست.

درحال حاضر 60درصد تخت‌های بیمارستانی فرسوده‌اند و از 700بیمارستان موجود در کشور 108 بیمارستان باید جایگزین شود. روز گذشته نیز خبر از اخطار به 10 بیمارستان دولتی که موازین بهداشتی را رعایت نکرده‌اند، داده شد.

به گفته مسلمی فرد، کسری بودجه وزارت بهداشت و پایین بودن کیفیت خدمات به بیماران، بیمارستان‌های دولتی را به ساختمانی تبدیل کرده که فقط اسمش بیمارستان است. این در حالی است که 80درصد خدمات درمان بستری، در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود.

کد خبر 80385

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز