نوزادان و نونهالان به دلیل اینکه تشخیص علائم کم آبی در کودکان دشوارتر از بزرگسالان است، بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر کم آبی هستند.

نوزاد

همشهری آنلاین – آزش نهاوندی: در طول روز، بچه‌های کوچک هنگام گریه، ادرار کردن و مدفوع، آب خود را از دست می‌دهند و زمانی که شیر می‌خورند، دوباره کمبود آب بدنشان را جبران می‌کنند. به نوشته روزنامه سان، اگر نوزاد شما بیشتر از مایعاتی که دریافت می کند آب از دست بدهد، ممکن است بدنش دچار کم آبی شود. اگرچه درمان این عارضه آسان است، اما اگر به سرعت با آن مقابله نشود، این وضعیت می‌تواند حاد شود.

به گفته دکتر نیکی جورکاتز از Tiny Hearts Education، کم آبی بدن می تواند نشانه این باشد که کودک شما به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد. اما بر خلاف بزرگسالان و کودکان بزرگتر، علائم کم آبی در نوزادان می تواند ظریف تر و تشخیص آن دشوارتر باشد.

علائم کم آبی در کودکان | از کجا بفهمیم بدن نوزاد کم آب شده است؟ ؛ این هشدار را جدی بگیرید

این پزشک بازنشسته در پست اخیر خود در صفحه آموزش کمک‌های اولیه نوزاد و کودک نوشت: اگر کودک شما کمتر شیر می‌خورد و متوجه شدید که تعداد پوشک‌های خیس وی کمتر از حد معمول است، باید بیشتر به او توجه کنید.

به گفته این پزشک سابق، کمتر خیس بودن پوشک به این معنی است که کمتر ادرار می کند که می‌تواند نشانه کم آبی بدن باشد. مهم است که والدین عارضه کم آبی را در نوزادان خود جدی بگیرند، زیرا کودکان ممکن است خیلی سریع‌تر از بزرگسالان دچار کم آبی بدن شوند. این چیزی است که باید هنگام بیماری کوچولوی شما بیشتر به آن توجه کنید.

او ادامه داد: در حالی که طبیعی است کودک شما وقتی بیمار است نخواهد زیاد غذا بخورد، گاهی اوقات ممکن است به اندازه معمول نیز نوشیدنی (شیر و آب) ننوشد.

علائم کم آبی نوزاد

علائم کم آبی در کودکان | از کجا بفهمیم بدن نوزاد کم آب شده است؟ ؛ این هشدار را جدی بگیرید

  • خشکی لب، زبان، دهان و گلو
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • ادرار تیره‌تر یا بدبوتر
  • هنگام گریه کردن، اشک از چشمان کودک کم می‌آید یا نوزاد اصلا اشک نمی ریزد
  • تنفس سریعتر

سرویس بهداشت ملی بریتانیا نیز درباره کم آبی نوزاد در سایت خود نوشته است: خواب آلودگی یا تحریک پذیری نوزاد نشانه کم آبی بدن نوزاد است. دکتر سارا جارویس نیز می‌گوید: دست‌ها و پاهای سرد یکی دیگر از علائم کلیدی کم آبی است که باید مراقب آن بود. به این دلیل که گردش خون ممکن است از اندام جانبی شما ( دست‌ها و پاها) منحرف شود تا بتواند خون مورد نیاز اندام حیاتی شما را هنگام کم آبی تامین کند. سرویس بهداشت ملی برتانیا نیز اعلام کرده که اگر بدن کودک شما این علائم هشدار دهنده را نشان می‌دهد، باید فورا به پزشک عمومی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 803325
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha