همشهری آنلاین: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از سوی بانک مرکزی منطقی است و این امر موجب رونق هرچه بیشتر بازار سرمایه در سال جاری خواهد شد.

فرید ضیاءالملکی - عضو سابق هیات مدیره بانک سامان - این جملات را در حالی که به روند نزولی نرخ تورم در ماه‌های گذشته اشاره می‌کرد، بیان کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری باتوجه به کاهش نرخ تورم، نرخ سود تسهیلات بانکی را کاهش داده و با این اقدام کنترل انظباطی خود را بر عملیات بانکداری بیشتر کرده است.

وی با اشاره به این نکته که سیاست بانک مرکزی با وجود تغیرات لحاظ شده در بسته سیاستی - نظارتی، در برخی قسمت‌ها همچنان به صورت انقباضی است، ادامه داد: همین امر باعث رکود مسکن در سال جاری و عدم ارائه تسهیلات بیشتر به متقاضیان این بخش خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به نظر می رسد با این اقدام میزان منابع نقدینگی سپرده‌ها نیز نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند.

به گفته ضیاءالملکی با ابلاغ بسته سیاستی - نظارتی سال جاری اقدامات نظارتی بانک مرکزی و همچنین اعطاء تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی با اشاره به کاهش نرخ سپرده قانونی در سال جاری و افزایش قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها، گفت: با این اقدام منابع جدیدی در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت و همین امر باعث می‌شود تسهیلات بیشتری به مردم ارائه شود که نتیجه این امر افزایش درآمد بانک‌ها و منابع مردم است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: از مواد درج شده در بسته سال جاری اینطور به نظر می رسد که بانک مرکزی در سال جاری بانک‌ها را با وصول مطالبات، فروش دارایی‌های مازاد و افزایش میزان تسهیلات‌دهی از طریق کاهش نرخ سپرده قانونی مشغول می‌کند.
به گفته وی با انجام مواد فوق دیگر بانک‌ها به فعالیت‌های شرکت‌داری و سرمایه‌گذاری مشغول نخواهند شد و به امور بانکی می‌پردازند.

ضیاءالملکی در خصوص سیاست‌های بسته سال جاری گفت: سیستم بانکی در سال 1388 با کاهش نرخ سپرده قانونی به سمت سیاست های انبساطی حرکت کرده اما بانک‌ها فقط در راستای سیاست‌های بسته باید به این سمت حرکت کنند و خارج از مواد مندرج این بسته نمی‌توانند به ارائه تسهیلات بپردازند.

به گفته این کارشناس اقتصادی سیاست‌های بسته در سال جاری سیاست انبساطی کنترل شده است.

ضیاءالملکی در خصوص کاهش نرخ سود سپرده‌ها در سال جاری، بیان کرد: معمولا نرخ سود تسهیلات بانکی با توجه به نرخ تورم، نرخ رسیک و نرخ بهره محاسبه می‌شود.
وی ادامه داد: زمانیکه تورم کاهش پیدا کرده و از 29 درصد مهر ماه به 17 درصد در پایان اسفند سال گذشته رسیده است، بیانگر این موضوع است که آهنگ تورم رو به کاهش بوده به همین دلیل کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی طبیعی بوده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: همین امر باعث خواهد شد با توجه به رونق بازار، سپرده ها به سمت بازار سرمایه حرکت کنند.

به گفته ضیاءالملکی باتوجه به کاهش نرخ سود از میزان سپرده‌گذاری در بانک‌ها کاسته خواهد شد و به سمت بازار سرمایه جهش پیدا می‌کند.

کد خبر 80320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز