رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: آخرین آمار دفتری در مورد مطالبات معوق بانک‌ها 38 هزار و 400‌میلیارد تومان است.

محمود بهمنی درخصوص حجم کلی مطالبات معوق سیستم بانکی، اظهار داشت: در حال حاضر آخرین آمار دفتری در مورد مطالبات معوق بانک‌ها 384 هزار‌میلیارد ریال است. وی همچنین در مورد راهکارهای بانک مرکزی برای دریافت مطالبات معوق از بانک‌ها، خاطرنشان کرد: مطالبات معوق سیستم بانکی گروه‌بندی می‌شود و با هر طبقه با توجه به شرایط خاص خود برخورد می‌شود.

بهمنی گفت: به‌عنوان مثال به واحد‌های تولیدی قطعا کمک می‌شود زیرا این واحدها با بخش بازرگانی یا کسانی که پول را در جای دیگر مصرف کرده‌اند، تفاوت دارند. رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: افرادی که در بخش بازرگانی تسهیلات دریافت کرده‌اند و در جای دیگری مصرف کرده‌اند، قطعاً باید مطالبات را بپردازند و واحد‌های تولیدی نیز با یک برنامه زمان‌بندی که از محل درآمد‌های تولیدی خواهد بود، بدهی خود را پرداخت خواهند کرد.

بهمنی درخصوص تشکیل شورای پول و اعتبار در بانک مرکزی، اظهار داشت: نخستین جلسه شورای پول و اعتبار بعد از مدتی در 16 تیر ماه 1388 ساعت 15 در بانک مرکزی تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه موارد متعددی در این جلسه مطرح خواهد شد، تصریح کرد: نخستین و مهم‌ترین موردی که در این جلسه طرح می‌شود، تحولات پولی و اعتباری کشور در سال 1387 است.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه درخصوص اعضای شورای پول و اعتبار گفت: این شورا متشکل از حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، برقعی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، محرابیان وزیر صنایع، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات، سید مسعود میر کاظمی‌وزیر بازرگانی، دری نجف آبادی دادستان کل کشور، کاظم دلخوش و ‌هادی قوامی نمایندگان مجلس، محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی و رحمانی نیا رئیس اتاق تعاون مرکزی است.

بهمنی درخصوص خط اعتباری که برای اعطای تسهیلات به صنایع در نظر گرفته شده بود، افزود: تسهیلات به بخش صنعت پرداخت شده و در حال حاضر این بخش هیچ مشکلی برای سرمایه در گردش و واحد‌های نیمه کاره ندارد.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی سرمایه‌گذاران در بخش صنعت به راحتی می‌توانند به بانک‌های مربوط  مراجعه کنند. بهمنی در ادامه تصریح کرد: به صنایعی که زیر 20‌میلیارد ریال بدهی داشته باشند به‌دلیل گزارش ارائه شده از سوی وزارت صنایع، یکسال مهلت داده شده تا بتوانند، وضعیت خود را بازسازی کنند.

کد خبر 84626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز