همشهری آنلاین: اداره نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای به بانک‌های کشور، آنها را مکلف کرد دلایل عدم پرداخت وجوه در روز موعد چک را توضیح و گواهی کنند.

به گزارش اطلاع رسانی بانک مرکزی، در این بخشنامه آمده است: در مواردی بسیار نادر که چک‌های واگذاری پس از ارسال به بانک محال‌علیه، گاهی به علت قطع برق، اشکال در سیستم یا حتی بعضا تعطیلی برخی از شعب به علت حوادث قهری، صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت در همان روز میسر نباشد و انجام این تکلیف به روز بعد موکول گردد، بانک مکلف است به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مشتری مراتب را در ذیل گواهی‌نامه عدم پرداخت توضیح و گواهی کند.

در این بخشنامه اضافه شده است: هیچ عذری در خصوص تکلیف قانونی و فوری مبنی بر وصول یا صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت چک‌های واگذاری یا ارائه شده به بانک پذیرفته نخواهد شد و مسوولیت اجرای آن مستقیما متوجه بانک و روسای شعب خواهد بود.

بر اساس ماده 4 قانون صدور چک مصوب سال 1355 و اصلاحیه‌های بعدی، هرگاه وجه چک به علتی از علل مندرج در ماده 3 قانون مذکور پرداخت نشود، بانک موظف است در برگ مخصوصی که مشخصات چک و هویت و نشانی کامل صادر کننده در آن ذکر شده باشد، علت یا علل عدم پرداخت را صریحا قید و آن را امضا و مهر نموده و به دارنده چک تسلیم کند.

کد خبر 84979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز