شهردار تهران با اشاره به انتقاد برخی از نمایندگان از واردات واگن مترو و اتوبوس، گفت: ما نمی‌توانیم مردم را در زندان بیاندازیم و معطل تولید داخلی کنیم، بگوییم بشینید تا تولید کننده داخلی شاید تا پایان سال دو دستگاه اتوبوس تولید کرد و تحویل شهر داد.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین؛ علیرضا زاکانی شهردار تهران در یکصد و هشتاد وهشتمین جلسه علنی شورای شهر، در پاسخ به منتقدان مبنی بر اینکه سفر مدیریت شهری بی‌اعتنایی به تولیدکنندگان داخلی است، توضیح داد: برخی مطرح کردند این سفر مدیران شهری به چین پشت پا به تولید داخل است؛ در واقع اصلا اینطور نیست عزیزانی که در این باره صحبت کردند نشان از بی اطلاعی‌شان دادند، ادعا کردند فلان شرکت بوژی می‌سازد درحالی که اینطور نیست.

او ادامه داد: ما ۳ هزار تفاهم نامه با تولیدکنندگان داخلی بستیم و هرچه قدر در داخل امکان تامین داشته باشیم، شهرداری تهران پذیرا است چراکه نیاز پایتخت فوق العاده است، ما نمی‌توانیم مردم را در زندان بیاندازیم و معطل تولید داخلی کنیم، بگوییم بشینید تا تولید کننده داخلی شاید تا پایان سال دو دستگاه اتوبوس تولید کرد و تحویل شهر داد.

زاکانی ادامه داد: این موضوع را رییس جمهور بارها تاکید کردند که نباید به اقتضا محدودیت‌ها، واردات نداشته باشیم، همانند کاری که در کرونا شد در ابتدا واکسن وارد کردند و مردم معطل تولید داخل نشد، درحال حاضر هم همین است اولویت اول ما تولید داخلی است اما تولید داخلی باید بتواند پشتیبانی کند، ما در چین هر قراردادی را که پیش بردیم علاوه بر خرید، گفتیم انتقال تکنولوژی را هم می‌خواهیم.

او با اشاره به کیفیت و قیمت خودروها در ایران،‌ توضیح داد: ما وقتی به چین سفر کردیم، نوع نگاهمان به قیمت ها و کیفیتی که خودروسازهای داخلی تحویل می‌دهند، عوض شد. آنها باید مسیر خود را تغییر دهند، ما فهمیدیم که هم گران و هم با کیفیت پایین تحویل می‌دهند. ما یک شرکت داخلی قرارداد بسته‌ایم اما گفتند که امسال ۲ ماشین تحویل میدهند، در حالیکه آنجا روزانه در یک شیفت ۵۰۰ اتوبوس تحیول می‌دادند،‌الان مسئله این است که یا باید مشکل مردم حل شود یا خودروسازها.

مهدی چمران رئیس شورای شهر در واکنش به این صحبت‌های زاکانی گفت: آنها(شرکت‌های داخلی) می‌خواهند سر ما کلاه بگذارند.

شهردار تهران با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان مجلس در رابطه با استفاده نکردن از تولید داخل، تأکید کرد: ما با دوستان خودروساز داخلی هم جلسه گذاشته‌ایم و به آنها گفتیم که خودتان را با شرایط همراه کنید. برخی از شرکت‌هایی که برخی افراد نام بردند و از آنها بازدید هم کردند،‌ به درستی فعالیت نکردند. این شرکت‌ها قرار بود در مهرماه یک رام کامل به ما بدهند اما هیچ نشد. هر چقدر که تولید شود،‌ما نیاز داریم.

به گزارش همشهری آنلاین، مصطفی میرسلیم نماینده مجلس روز گذشته در گفتگو با خبرآنلاین به انتقاد از واردات اتوبوس و مترو پرداخته بود:«دانش فنی ساخت بومی با بهترین کیفیت برای لکوموتیو قطار و واگن مترو در کشور وجود دارد و همین الان تولید می‌شود وارد کردن چنان محصولاتی نه افتخار است و نه مایه مباهات بلکه باعث شرمندگی است»، پیش از این نیز محمد آصفری نماینده اراک در مجلس با انتشار توئیتی مدعی شده بود که«واگن پارس و دیگر شرکت‌های داخلی توان تولید سالانه هزار دستگاه واگن را دارند.»

کد خبر 803187
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha