مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
۳ نفر

قوانین مربوط به ارثیه و انحصار وراثت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، مثلا جالب است بدانیم در قانون وراثت حتی"جنین" هم در شرایطی مثل سایر اعضای خانواده حق و حقوقی دارد و از متوفی ارث می‌برد.

امیرمهدی صالحی مقدم

همشهری آنلاین؛ سرنخ _ رضا نیکنام: دکتر امیرمهدی صالحی مقدم، مدرس دانشگاه حقوق در این باره به همشهری می‌گوید: «به موجب قانون، اموال، حقوق و دیون هر شخصی در صورت فوت او به وراث منتقل می‌شود. در واقع ارث به موجب حکم قانون بوده و به محض فوت کسی محقق می‌شود، اموال متوفی پس از مرگ به افرادی که به موجب ارتباط نسبی یعنی ارتباط فامیلی یا سببی به نوعی با شخص متوفی مرتبط باشند ارث می‌رسد.»

صالحی مقدم، دکترای فقه و حقوق گرایش حقوق خصوصی، در این باره ادامه می‌دهد: «مطابق قانون مدنی تنها شرطی که برای وراثت وجود دارد، زنده بودن وارث در زمان فوت مورث _متوفی یا شخصی که از او ارث می‌بریم_ است. البته اگر در این بین وراث، جنین باشد درصورتی ارث می‌بردکه ۲ شرط را توأمان داشته باشد: اول اینکه نطفه او در زمان حیات مورث منعقد شده باشد و دومین شرط این است که زنده متولد شود. بدین معنا که قبل از فوت مورث نطفه جنین شکل گرفته باشد که در این زمینه باید آزمایش‌های لازم انجام و مورد تایید پزشک مربوطه باشد.»

او به شروط دیگری که در قانون وراثت آمده اشاره می‌کند و می‌گوید: «چنانچه جنین قبل از تولد سقط یا اینکه مرده متولد شود دیگر وارث محسوب نمی‌شود. اما درصورتی که زنده متولد شود اگر چه بعد از تولد بمیرد و این موضوع از طریق و شواهد و آزمایشات پزشکی ثابت شود، در این شرایط جنین فوت شده وارث تلقی می‌شود و سهم الارث جنین تعلق می‌گیرد. » 

صالحی مقدم اضافه می‌کند: «زمانی‌که زنی حامله و دارای جنین درشکم خود باشد و پس از وضع حمل شک کنیم که جنین او از ابتدا زنده بوده و سپس فوت کرده یا از ابتدا مرده به دنیا آمده است. در این صورت اگر شک کنیم که جنین زنده به دنیا آمده و بعد از تولد فوت کرده یا آنکه از ابتدا مرده به دنیا آمده، طبق قانون اصل بر عدم حیات است یعنی جنین مرده به دنیا آمده و وارث محسوب نمی‌شود. »

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که چه موقع "جنین" مانع از ارث بری تمام یا بعضی از ورثه دیگر می‌شود؟ می‌گوید: «اگر مورث یا «متوفی» پدر و مادر و یا فرزندی دیگری نداشته باشد، ترکه_ همه اموال و دارایی های متوفی یا مورث_ به برادران و خواهران او می رسد، اما در صورتی که متوفی_مادر_ جنینی داشته باشد و زنده به دنیا بیاید چیزی به برادران و خواهران متوفی نمی‌رسد، در این حالت از تقسیم ترکه متوفی امتناع می‌کنیم تا تکلیف "جنین "طبق قانون و موارد یاد شده قبل مشخص شود.»

کد خبر 803153
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    1 0
    ارث مال قدیما بود الان کسی فوت میکنه فقط بدهی و قسط و قرض بالا میاره وجا میگذاره اینو به جنین بگین عمرا پاشو به دنیا بذاره