دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهدی چمران در نشست خبری به مناسبت سالروز شروع به کار شوراها توضیحاتی در رابطه با فعالیت این نهاد در کل کشور و شهر تهران ارائه کرد

به گزارش ایسنا، چمران با اشاره به فعالیت 110 هزار عضو شورا در کل کشور، افزود: علیرغم این که موضوع مشورت و نظام شورایی مبحثی کهن در فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست، اما نهاد شورا تنها یک دهه سابقه فعالیت دارد.

وی با اشاره به فرمان امام خمینی (ره) در رابطه با ضرورت استقرار حکومت مردم بر سرنوشت خود و تدوین آیین‌نامه‌ اجرایی شوراها برای اداره امور محله، روستا و شهر و اقدام بلافاصله دولت در این زمینه، تصریح کرد: متاسفانه تاخیر قابل توجه در استقرار نظام شورایی به وجود آمد و در سال 61 موضوع تشکیل شوراها برای اولین بار مطرح شد و پس از تشکیل شوراها در سال 77 تا سال 87 قانون شوراها پنج بار اصلاح شد.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: متاسفانه در هر مرحله اصلاح قانون شوراها، بخش قابل توجهی از اختیارات شوراها کاسته شد و نه تنها زمینه تقویت این نهاد فراهم نشد، بلکه اختیارات قابل توجهی از آن کم شد و روح اصلی قانون شوراها فاصله قابل توجهی از فرمان امام خمینی (ره) گرفت.

وی اظهار امیدواری کرد که موضوع اختیارات شوراها از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی مجدد قرار گیرد و سیاست‌های لازم جهت فعالیت بهتر شوراها تدوین شود.

چمران در ادامه صحبت‌های خود در تشریح اقدامات شورای شهر تهران در یک سال گذشته، یادآور شد: تدوین طرح جامع شهر تهران و طرح‌های تفصیلی آن و الزام شهرداری تهران به ارائه نقشه‌های یک دوهزارم برای شهرداری‌های مناطق، استفاده دقیق اطلاعات برای مردم، جلوگیری از رانت‌خواری و فساد در زیرمجموعه‌های شهرداری، کاهش مراجعات مردم به شهرداری‌ها، تهیه برنامه پنج‌ساله شهرداری در راستای اهداف چشم انداز 20 ساله شهر تهران و تهیه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران از جمله اقدامات مفید شورای شهر تهران بوده است.

وی تاکید کرد: تا نهم اردیبهشت امسال شورای شهر تهران 184 جلسه رسمی و فوق‌العاده داشته است و طی یک سال گذشته، 190 مصوبه نیز به تصویب رسیده که بدون محاسبه مصوبات مربوط به باغات و نامگذاری خیابان‌ها و معابر است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: تعداد مصوبات برای ما مهم نیست و به نتایج کار و حل شدن چند مشکل اصلی در شهر تهران فکر می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت تهیه طرح‌های جامع برای شهر تهران به زودی تهیه طرح جامع فرهنگی، بهداشتی و ورزشی شهر تهران را هم در دستور کار قرار می‌دهیم و به این ترتیب دستگاه‌های مرتبط با شورای شهر تهران می‌توانند، وظایف و جایگاه خود را در اجرای برنامه‌های شهری از قبل اطلاع داشته باشند.

چمران عنوان کرد: تهیه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مربوط به یک یا دو سال اخیر نیست و از دوره دوم شورای شهر تهران در سال 84 مطالعات کارشناسی این طرح آغاز شده بود که اردیبهشت ماه سال قبل بررسی آن به پایان رسید و خرداد ماه نیز تصویب و بلافاصله برای فرمانداری تهران ارسال شد. اما پس از مدتی، متوجه تاخیر فرمانداری در ارسال این طرح شورای عالی ترافیک شدیم و در نهایت طرح را به صورت مستقل و مستقیم برای شورای عالی ترافیک ارسال کردیم.

وی عنوان کرد: این طرح در حال حاضر و پس از جلسات مشترک زیاد با دولت به تصویب رسیده و پیشنهادها و اصلاحاتی را نیز بر آن اضافه کردند و تفاوت‌هایی را با آنچه شورا برای شورای عالی ترافیک ارسال کرده بود، پیدا کرده است که باید در شورا مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس شورای شهر تهران همچنین در بخشی از صحبت‌های خود به اقدامات موثر شورا در راستای کاهش مصرف در سال گذشته اشاره و بیان کرد: با اجرای برنامه‌های شورا در راستای بهینه‌سازی مصرف، نتایج مثبتی به دست آمد که نمونه آن رشد مصرف یک درصدی تهران در مقابل رشد مصرف شش درصدی شهرهای دیگر در مصرف برق بود.

وی همچنین به کمبود منابع آب در تهران همچون سال قبل اشاره کرد و یادآور شد: پیشنهادی را به دولت ارائه داده‌ایم تا با پیش‌بینی منابع اعتباری مناسب برای پروژه‌های آب و فاضلاب این پروژه‌ها با سرعت مناسب پیش رود. به عنوان مثال در حال حاضر سد ماملو آماده بهره‌برداری است، اما لوله انتقال آب ندارد.

چمران اضافه کرد: همچنین امسال نیز همانند سال گذشته، 40 میلیارد تومان برای پروژه فاضلاب شهر تهران اعتبار اختصاص یافته است، در حالی که این میزان اعتبار تا قبل از دو سال گذشته تنها یک میلیارد تومان بود و چنانچه اختصاص 40 میلیارد تومان با توجه به تورم در سال‌های بعد نیز ادامه یابد، حداقل تا 12 سال دیگر پروژه فاضلاب طول می‌کشد.

وی در ادامه تعیین و تکلیف برای شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران را نیز تحولی مهم در روند شفاف‌سازی مالی شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: تا پایان اردیبهشت ماه بخش قابل توجهی از شرکت‌ها و سازمان‌ها، ادغام، منحل و یا به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران اعم مشکلات مرتبط با فعالیت شورای شهر تهران را مسایل مرتبط با حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت، وجود نداشتن مدیریت یکپارچه شهری، کمبود اعتبارات برای اصلاح شبکه حمل و نقل به خصوص در شبکه مترو و اتوبوس و نیز کمبودهای قانونی در شورا و شهرداری عنوان کرد.

وی ادامه داد: شورا و شهرداری می‌توانند، بازوی اجرایی دستگاه‌های دولتی باشند و در این راه نیازمند همکاری قوه قضاییه در مورد احکام قضایی و مجلس شورای اسلامی برای به روز رسانی و شفاف کردن قانون شهرداری‌ها هستیم.

چمران در ادامه این نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در سوال اول در رابطه با تمایل وی برای ادامه ریاست شورای شهر تهران و برداشتش از رای ممتنع از برخی از اعضای شورا در انتخابات روز گذشته ( یکشنبیه 6 اردیبهشت)هیئت رییسه مورد سوال قرار گرفت و گفت: شخصا می‌خواهم که مسئولیت ریاست شورای شهر تهران را نداشته باشم، چرا که زحمت بسیار شاقی است و به خصوص در زمینه‌ نزدیک کردن دولت و شهرداری به یکدیگر بسیار زحمت دارد.

وی اظهار کرد: شخصا برای ریاست شورا کاندیدا نشدم و دوستان من را معرفی کردند. در عین حال اگر دوستان تصمیم بگیرند که من را انتخاب نکنند، رئیس شورا تغییر خواهد کرد و من هم از تصمیم دوستان استقبال می‌کنم.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با تعداد مصوبات اجرایی شده از کل مصوبات توسط شهرداری تهران گفت: اکثر مصوبات اجرایی شده و تعداد محدودی از مصوبات اجرا نشده است و برخی دیگر نیز در حوزه اجرا، آن گونه که باید اجرایی نشده است. به عنوان مثال مصوبه شورای شهر تهران در مورد تاکسیرانی‌های خصوصی اجرایی نشده و هنوز کار زیادی دارد، همچنین مصوبه تهیه شناسنامه فنی ساختمان نیز آن طور که باید هنوز اجرایی نشده است. 

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با مصوبه شورا در مورد بافت‌های فرسوده و همکاری ضعیف شهرداری تهران در این حوزه‌، توضیح داد: معضل بافت‌های فرسوده در شهر تهران مساله‌ای نیست که کسی بخواهد آن را نادیده بگیرد و شورای شهر تهران نیز در این رابطه لایحه مربوطه را داشته است، اما اگر بخواهیم شهرداری را در این زمینه تنها مسوول مرتبط قرار دهیم، وضعیت همان چیزی می‌شود که امروز است و بیشتر از این شهرداری تهران نمی‌تواند جلو برود.

چمران ادامه داد: با توجه به سه ملاک اصلی در مورد بافت‌های فرسوده در حال حاضر بیش از سه هزار هکتار بافت‌های فرسوده در تهران وجود دارد و برای نوسازی آن‌ها با توجه به تورم سال گذشته، 50 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که قطعا این میزان اعتبار را دولت و شهرداری در اختیار نداشته و مردم نیز توان پرداخت مبالغ زیاد را ندارند.

وی با اشاره به اقدام شورای شهر تهران در دادن یک طبقه تراکم تشویقی به منازل واقع در بافت‌های فرسوده و نیز تسهیلات دیگر در این زمینه، خاطر نشان کرد: متاسفانه وزارت مسکن به عنوان یکی از متولیان این حوزه به تنهایی فعالیت می‌کند و تاکنون نیز نتوانسته کاری از پیش ببرد.

رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: شهرداری تهران نیز تنها در چند محله از جمله محله اتابک موفق به نوسازی تعداد محدودی از بافت‌های فرسوده شده که آن هم به دلیل واقع شدن این محلات در محدوده پروژه امام علی (ع) بوده است.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران برای جلوگیری از مواجه شدن مردم با پول نقد و نوسان آن در خرید مجدد خانه، طرح کلید به کلید را در بافت‌های فرسوده اجرا کرد و تاکنون نیز بخش‌های مرتبط با مشارکت مردم بسیار موفق بوده است.

چمران در پاسخ به سوالی در رابطه با خروج پادگان‌های نظامی از شهر تهران، توضیح داد: از نظر من وجود پادگان‌های نظامی در شهرها فرصت خوبی است، چرا که اگر آن‌ها نبودند قطعا کارخانه‌های صنعتی جایشان را پر می‌کردند.

وی به مصوبه شورا در مورد خروج پادگان‌های نظامی از تهران اشاره کرد و ادامه داد: چنانچه قرار باشد در زمین پادگان به جای کاربری نظامی، کاربری مسکونی جایگزین شود، کاملا به ضرر شهر است و باید از فضای اختصاص یافته از محل خروج پادگان‌ها برای جبران کمبود خدمات در آن مناطق استفاده شود.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: این که خانه‌های سازمانی در محل پادگان‌ها ساخته شود، قطعا به ضرر شهر است و ما با این موضوع مخالف هستیم و باید در این مکان‌ها، فضای سبز و کاربری‌های تفریحی ـ فرهنگی جایگزین شود.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با برخی اظهارات اعضای شورای شهر تهران در مورد نامگذاری خیابانی به نام «مصدق» در شهر تهران، تاکید کرد: تعیین و تکلیف در مورد نامگذاری چنین خیابانی فقط مربوط به شورا نمی‌شود، ضمن این که در حال حاضر چنین موضوعی در دستور کار نیست.

چمران پاسخ به سوالی در مورد علت استعفای احمد مسجد جامعی ـ رئیس کمیسیون و فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ـ از ریاست ستاد شورایاری‌ها شهر تهران، گفت: هنوز این نامه را ندیده‌ام و قطعا با آن موافقت نخواهم کرد.

وی در توضیح علت این نارضایتی، گفت: علت این نارضایتی مربوط به برخی مسایل مرتبط با کمبود منابع مالی در زمان برگزاری دوره سوم انتخابات شورایاری‌ها و پرداخت اعتبارات آن بوده است.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با ادامه چالش بین دولت و شوراها، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی مواقع زمینه بروز و ظهور اختلاف و چالش زیاد می‌شود، به عنوان مثال معرفی یک شهردار و تایید حکم آن باید ظرف سه ماه نهایی شود، اما متاسفانه بارها اتفاق افتاده که حکم شهردار معطل می‌ماند و شهردار روی هواست.

وی ادامه داد: همچنین زمان ارائه بودجه شوراها به فرمانداری‌ها اسفند ماه هر سال است و بیشتر شوراها بنابر منفعت خودشان به موقع لایحه بودجه را ارائه می‌دهند، اما متاسفانه بررسی آن همواره بیش از زمان مقرر طول می‌کشد. همچنین در قانون چندین دهه گذشته شهرداری‌ها، انعقاد قراردادهای بالای 100 هزار تومان برای شهرداری‌ها مجاز نبوده است و متاسفانه تا چندی پیش هم این قانون وجود داشته و اخیرا بر اساس تورم هر سال اصلاح شده است.

چمران در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال رودربایستی شورای شهر تهران با دولت و معطل ماندن برخی از پروژه‌ها از جمله پروژه مونوریل صادقیه و این که آیا شورا تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قصد تعیین و تکلیف در مورد این پروژه را ندارد؟ تصریح کرد: شورا بعد از انتخابات ریاست جمهوری هم، چنین قصدی ندارد، چرا که اصلا وظیفه‌ای در این رابطه برای شورا وجود ندارد.

وی عنوان کرد: وظیفه دستگاه وظیفه قضایی است که دعواهای حقوقی بین شهرداری و سرمایه‌گذار که تخلفاتی را هم داشته برطرف کند و بعد برای این پروژه تعیین و تکلیف صورت گیرد.

رئیس شورای شهر تهران افزود: شورای شهر تهران چند سال پیش پروژه مونوریل صادقیه را تصویب و بعد وزارت کشور وقت آن را ابطال کرد و از آن پس نیز دیگر شورا مصوبه‌ای در این زمینه نداشته که بخواهد پیگیری کند. در عین حال کمیسیون‌های مرتبط با این موضوع در شورای شهر تهران بارها این موضوع را بررسی کرده‌اند و قرار بوده شهرداری و سرمایه‌گذار با هم به نتیجه برسند.

وی در ادامه سوال خبرنگار که پرسید چرا باید برای طرحی که به اذعان اعضای شورا دو صفحه مطالعه هم نداشته حالا برای جمع‌آوری بقایای آن از شهر باید این همه مطالعه صورت گیرد، پاسخ داد: شورای شهر تهران در زمان مشخص برای مترو و منوریل مصوبه مشخصی داشته و پس از ابطال این مصوبه در مورد مونوریل از سوی وزارت کشور دیگر مسئولیتی در قبال آن ندارد.

چمران در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت بررسی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران که اخیرا در شورای عالی ترافیک با تغییراتی روبرو بوده است، گفت: شورا و شهرداری تهران برنامه عملیاتی خود را با توجه به طرح جامع مصوب خود در حوزه حمل و نقل عمومی برای رسیدن به سهم 70 درصد حمل و نقل عمومی آغاز کرده و آیتم‌های اصلی آن را نیز در حال اجرا دارند.

وی با بیان این که اختلاف فعلی در مورد طرح جامع حمل و نقل و ترافیک مربوط به اضافه کردن دو خط مونوریل است، تاکید کرد: نباید با این موضوع برخورد سیاسی شود و تاکید داریم که باید با مطالعات علمی در این مورد صحبت و عمل کنیم.

رئیس شورای شهر تهران افزود: قطعا در مسیری که روزانه 40 هزار نفر ظرفیت جابجایی مسافر دارد، نمی‌توان با قاطر، گاری، اتوبوس و یا هر سیستم دیگری اقدام به جابجایی مسافر کرد و تاکید داریم که استفاده سیستم حمل و نقل در هر کریدوری باید بر اساس جمعیت آن منطقه باشد و چنانچه استدلال طرف مقابلمان در مورد خطوط و سیستم حمل و نقل با روش‌های علمی و کارشناسی باشد، ما هم این سیستم را در جای مناسب آن قبول می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرح جامع حمل و نقل در کمیسیون عمران در حال بررسی است و شورای شهر تهران نظر منطقی خود را در مورد آن به زودی ارائه می‌کند، در عین حال کار اجرایی خطوط مورد اختلاف هنوز آغاز نشده و زمان برای بحث بیشتر در مورد آن وجود دارد.

کد خبر 80003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز