سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه شهری: لایحه دستورالعمل کمک به ساماندهی تاکسیرانی شهر تهران به کمیسیون عمران بازگشت.

به گزارش همشهری، شورای شهر تهران اواخر سال گذشته مصوبه‌ای را به تصویب رساند که در قالب آن 5میلیارد تومان کمک به تاکسیرانی شهر تهران اختصاص یافت و لایحه دیروزبه نحوه استفاده از این مبلغ مربوط بود که به پیشنهاد حسن بیادی نایب رئیس شورای شهربه‌دلیل نیازبه بررسی بیشتر، تصویب آن به بعد موکول شد.

دیروز همچنین مرتضی طلایی عضو شورای اسلامی شهرتهران درهنگام بررسی مفاد این لایحه گفت: 4سرفصل ازاین لایحه جزء وظایف قانونی تاکسیرانی است.

از سوی دیگرمبلغ سرفصل‌های یک و 2 و 3 هم بسیار ناچیز است؛ بنابراین بهتراست به جای آن یک صندوق سرمایه‌گذاری برای تاکسیرانان تهران بازکنیم که به‌عنوان مخزن و پشتوانه سرمایه‌ای قوی برای آنها ماندگار بماند تا از ناحیه آن تسهیلات وام‌ مسکن، تبدیل خودروهای فرسوده، هزینه‌های درمان، حوادث، بازنشستگی، خدمات رفاهی، خصوصی‌سازی
‌ و... ازطریق همین صندوق تامین شود ضمن اینکه به مرورزمینه خودکفایی تاکسیرانی نیزفراهم می‌شود.

بیادی نیزخواستارآن شد تا با اصلاح وساماندهی مدیریت تعاونی تاکسیرانی که میلیاردها تومان سرمایه دارد کاری برای تامین آینده تاکسیرانان کرد.

مهدی چمران رئیس شورای شهرنیزخواستارتامین تسهیلاتی نظیرمعاینه فنی رایگان برای تاکسیرانان واختصاص وام ازسوی مدیریت سوخت کشوروبانک‌ها برای تعویض تاکسی‌های فرسوده شد که صاحبان آن اغلب توان مالی محدودی برای این کاردارند.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر نیز در اظهار نظری گفت: بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به توزیع و نصب برچسب‌های نرخ‌ها اقدام شود زیرا بسیاری از تاکسی‌ها نرخ‌های جدید را اعمال کرده‌اند بدون اینکه مسافران ازچندوچون آن آگاه باشند.

مرتضی طلایی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: بسیاری از بندهای این لایحه جزء وظایف اصلی تاکسیرانی است و نباید باز هم پولی جداگانه برای آنها تعریف کنیم.

4هزارتاکسی درانتظارنوسازی

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران هم به ضرورت ارائه آموزش‌های متعدد به رانندگان تاکسی اشاره کرد و گفت: رانندگان تاکسی نیازمند آموزش درزمینه تعمیرات فوری خودرو، ‌کمک‌های اولیه، حقوق شهروندی و رفتار مناسب شهروندی هستند.

در ادامه این جلسه حسین تیموری مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در توضیحاتی به اعضای شورای شهر تهران گفت: سال گذشته متأسفانه به‌دلیل عدم‌همکاری ستاد مدیریت سوخت برای ارائه تسهیلات وام و عدم‌پایبندی خودروسازان به تعهدات خودشان از حدود 11هزار خودروی فرسوده تنها 7200 دستگاه واجد شرایط نوسازی شد و هنوز 4هزار نفر در نوبت تحویل خودرو مانده‌اند.

تیموری همچنین به معضل دیگر رانندگان تاکسی اشاره کرد و افزود: سازمان تامین اجتماعی، رانندگان تاکسی بالای سن 50 سال را تحت پوشش قرار نمی‌دهد و مذاکرات ما که حتی تا مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رفته به نتیجه نرسید و در حال حاضر 7 هزار راننده تاکسی بالای 50 سال شهر تهران از بیمه تامین اجتماعی محروم هستند و ما پیگیر آن هستیم که در قالب این لایحه نسبت به بیمه کردن آنها اقدام کنیم.

تشکیل ستاد هماهنگی توسعه و ساماندهی جایگاه‌های سوخت‌رسانی در تهران

با تصویب شورای شهر تهران، ستاد هماهنگی توسعه و ساماندهی جایگاه‌های سوخت رسانی در شهر تهران تشکیل شد.

جایگاه سوخت درمجموعه‌های مسکونی

در یکصد و هشتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران مقرر شد تا ضوابط و دستورالعمل‌های مشخص برای ایجاد جایگاه‌های سوخت رسانی با حداقل خدمات یک تلمبه در شهرک‌ها و مجموعه‌های مسکونی مناسب و پارکینگ نهادهای دولتی، انتظامی و عمومی واجد شرایط که به لحاظ کمی دارای جامعه هدف قابل توجهی هستند تهیه و تدوین شود.

همچنین شناسایی و جانمایی کامل اراضی مناسب و دارای کاربری تجهیزات شهری و سایر کاربری‌های مرتبط در چارچوب ضوابط طرح‌های تفصیلی مناطق و همچنین اولویت مندی اراضی مذکور براساس نیازسنجی توسعه جایگاه‌های سوخت رسانی در شهر تهران با استفاده از سیستم از جمله وظایف ستاد است.

اتخاذ راهکارهایی برای تسریع و تسهیل استفاده از تسهیلات بانکی موجود در توسعه ایستگاه‌های سوخت رسانی، همچنین تهیه و تدوین پیشنهادهای حمایتی الزام و ارائه به مراجع ذی‌صلاح در این خصوص از دیگر وظایف ستاد است.

محمد عیدیان قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران نیزدراین باره گفت: در 40 جایگاه سوخت رسانی تهران، 50 درصد نازل‌ها کار نمی‌کنند بنابراین آنها فقط با نیمی از ظرفیت سوخت رسانی خود مشغولند.

وی با اشاره به اینکه 12 تا 13 سال است که این تبصره‌ها و قوانین اجرا نشده است، تاکید کرد: هزینه احداث ایستگاه سوخت رسانی در زمینی به مساحت 1200 متر و با 12 نازل ظرف 5/1 سال برگشت داده می‌شود؛ضمن اینکه صرفه‌جویی حاصل از تبدیل بنزین به سی ان جی، 59 میلیارد ریال است.

عیدیان ادامه داد: امروز وزارت نفت 874 میلیارد تومان به‌دلیل عدم‌تبدیل سوخت مایع به گاز متضرر می‌شود و این در حالی است که ما متهم هستیم که زمین برای احداث جایگاه نداریم.

وی خاطرنشان کرد: باید 71 جایگاه در تهران احداث شود که اگر همت کنیم ظرف 2 تا 3 ماه می‌توانیم این جایگاه‌ها را احداث کنیم.

الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه اصلاح الگوی مصرف

دیروز در نخستین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران همچنین یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه برنامه اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی و بهره برداری بهینه از منابع در کلانشهر تهران به تصویب رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در زمان بررسی یک فوریت این طرح با اشاره به مصوبه سال گذشته شورای شهر، درخصوص صرفه جویی در شهرداری و سازمان‌های تابع و ابلاغ آن اظهار کرد: با پیام مقام معظم رهبری وظیفه ما سنگین‌تر شده و امیدواریم بتوانیم با کمک مردم اصلاح الگوی مصرف را در شهر و شهرداری پیاده کنیم و الگویی نیز برای دیگر سازمان‌ها باشیم، چون شهرداری وظیفه بیشتری در این زمینه دارد.

مهدی چمران صرفه جویی را بحث دقیق اجتماعی، دینی و سنتی ایرانیان دانست و افزود: در مورد آب، برق، نان و پروژه‌های عمرانی با مسئله الگوی نادرست مصرف مواجه هستیم، چنانچه عمر مفید آسفالت به جای 12 سال 2سال و عمر مفید ساختمان در تهران به جای 50 سال، 22 سال است.

به گزارش همشهری برهمین اساس مقررشد شورای شهربا دعوت ازمعاون شهرسازی ومعماری شهرداری تهران دریک هم اندیشی با شورای شهر، اصلاح الگوی مصرف، شناسنامه فنی ساختمان، موضوع نمای ساختمان‌ها ومسائل هویتی معماری شهری به بحث گذاشته شود.

قانون دولت سبزنادیده گرفته شده است

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر در جلسه شورا، با اشاره به قانون دولت سبز گفت: اصلاح الگوی مصرف در زمینه آب، انرژی و کاغذ از سال 82 به دولت ابلاغ شد اما بعد از گذشت 6سال هنوز گزارشی از اجرای آن ارائه نشده است.

ابتکار اظهار داشت: دولت و شهرداری بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی، سوخت کاغذ و غیره هستند درحالی که بحث انرژی مورد توجه دستگاه‌های دولتی نیست، دولت حتی خودروهایش را برای معاینه فنی نمی‌فرستد.

کد خبر 78459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز