سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه شهری: ستاد اصلاح الگوی مصرف در شورای شهر تشکیل شد

در یکصد و نود و هشتمین جلسه شورای شهر تهران، طرح الزام شهرداری به تهیه و ارائه برنامه الگوی مصرف و صرفه جویی و بهره برداری بهینه از منابع در کلانشهر تهران به تصویب رسید.

رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر هنگام بررسی این طرح گفت: شهرداری تهران برنامه 5 ساله دارد که اصلاح الگوی مصرف باید در قالب همین برنامه اتفاق بیفتد زیرا در این برنامه 5 ساله تمام مباحث مربوط به اصلاح الگوی مصرف دیده شده است

بنابراین می‌توان ماده واحده‌ای تدوین کرد که در قالب 96 بند برنامه 5 ساله شهرداری نسبت به تعیین راهکار الگوی مصرف و تعیین شاخص‌ها اقدام شود. این پیشنهاد خادم مبنی بر اصلاح ماده، تشکیل ستاد هماهنگی و نظارت بر شهر و مسئله اصلاح الگوی مصرف در دستورکار قرار گرفت.

براساس این مصوبه، شهرداری موظف به اصلاح الگوی مصرف در زمینه منابع آب، برق، سوخت، مواد غذایی و سایر منابع اعم از زمان، نیروی انسانی و مالی و برنامه‌های عمرانی و خدماتی در سطح کلانشهر تهران و شهرداری تهران با هماهنگی و همکاری و مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی شد.

ازجمله محورهای مهم این ستاد اقدام در زمینه کوتاه کردن و بهینه‌سازی‌ فرایند اداری مراجعات مردم درزمینه صدور پایان‌کار و پروانه و کاهش کاغذبازی‌ها، برون‌سپاری و واگذاری تصدیگری‌های اجرایی قابل واگذاری شهرداری به مردم و بخش خصوصی، توسعه دفاتر الکترونیک، کاهش سفرهای درون شهری از طریق توزیع عادلانه اماکن و فضاهای خدماتی و رفاهی و...است.

انتقاد از طراحی فضاهای ورزشی و فرهنگی

دیروز در جریان بررسی طرح چگونگی طراحی و مدیریت بهره‌برداری از فضاهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تهران، هادی ساعی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران از نحوه طراحی فضاهای فرهنگی و ورزشی انتقاد کرد و گفت: 3سال پیش در هنگام افتتاح یک مجموعه ورزشی متوجه 70 ایراد فنی شدم.

ساعی افزود: بسیاری از فضاهای فرهنگی و ورزشی بدون مطالعه احداث می‌شود به‌طوری‌که در وسط سالن کشتی یا رزمی کاری ستون وجود دارد.  

چمران و طلایی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در این باره بر لزوم استفاده از صاحب‌نظران و کارشناسان در طراحی و اجرای این فضاها تاکید کردند و افزودند: احداث هرگونه فضای هنری، ورزشی و فرهنگی باید پیوست مطالعاتی داشته باشد.

درهرحال، طرح چگونگی طراحی و مدیریت بهره‌برداری از فضاهای فرهنگی، ‌اجتماعی و ورزشی شهرداری تهران جهت بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر ارجاع داده شد.

بررسی مبحث ترافیک برنامه 5ساله شهرداری تهران

دیروز حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی مجلس را که از ابتدای سال 92 سهم 25 درصدی برای اتوبوس، 20درصدی برای تاکسی و30 درصدی را برای ناوگان ریلی درنظر گرفته، غیرقابل تحقق دانست و در عوض طرح جامع حمل‌ونقل مصوب شورای شهر را که همین میزان سهم‌ها را تا افق 1404 دانسته، ‌شدنی‌تر خواند.

وی ضمن درخواست کاهش سهم تاکسی‌ها از22 به 20 درصد بر افزایش سهم مترو در ناوگان حمل‌ونقل عمومی تاکید کرد و گفت: نمایندگان باید دقت داشته باشند که دستیابی به هدف 460 کیلومتر حمل‌ونقل ریلی تا ابتدای سال 92 آن هم با بودجه‌ای که دولت اختصاص می‌دهد، شدنی نیست زیرا این به معنی افزایش مترو از 106 کیلومتر فعلی به 430 کیلومتر درعرض 4 سال آینده است.

به گفته شکیب، شهرداری تهران در نهایت می‌تواند تا سال 1391، 217 کیلومتر خطوط حمل و نقل ریلی در تهران احداث کند که در این صورت سهم حمل‌ونقل ریلی در تهران از 6درصد کنونی به 13 درصد خواهد رسید. 

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران ادامه داد:‌هم‌اکنون سهم اتوبوس‌ها از حمل‌ونقل عمومی 21 درصد و تاکسی‌ها 22 درصد است. در مجموع 59 درصد حمل‌ونقل در تهران توسط بخش عمومی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه باید تا سال 1391، 11 هزار اتوبوس در تهران مشغول فعالیت شود، گفت: برای رسیدن به نقطه قابل‌قبول در حمل‌ونقل عمومی باید سهم حمل‌ونقل ریلی را افزایش دهیم و از تعداد سرویس‌های بی‌هویت در تهران بکاهیم.

همچنین افزایش تعداد فضای پارکینگ غیرحاشیه‌ای تا 12 سال آینده به 340 هزارفضای پارکینگ ازجمله دیگر اهداف برنامه 5 ساله شهرداری با محوریت ترافیک است که دیروز اعضای شورا تاکید داشتند به‌منظور دستیابی به این مهم ‌باید سیاست‌های تشویقی اتخاذ شود.

در این باره معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز باتوجه به دغدغه‌های زیست‌محیطی خود خواستار آن شد تا بحث هوشمند‌سازی‌ سامانه اتوبوسرانی(GPS) به‌طور جدی دنبال شده و سیستم ناکارآمد و سنتی فعلی کنارگذاشته شود.

ثبت و احیای محور تاریخی فرهنگی خیابان ولیعصر

طرح ثبت و احیای محور تاریخی – فرهنگی و طبیعی خیابان ولیعصر در جلسه دیروز شورای شهر تهران بررسی شد و به تصویب رسید.

بر این اساس، شهرداری موظف شد تا بررسی صیانت از هویت و فرهنگ اسلامی- ایرانی، طرح ثبت ملی و احیای محور تاریخی- فرهنگی- طبیعی خیابان ولیعصر را پیگیری کند.

برخی از این اقدامات عبارتند از: ساماندهی محورهای پیاده، میدان‌ها و میدانچه‌ها، گذرها، پیاده‌روها، بهسازی، مرمت، نوسازی و بازسازی مبلمان و منظرهای شهری، پایش، حمایت و نجات بخشی از درختان چنار و شناسنامه‌دارکردن آنها و... .

کد خبر 82758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز