نمونه اولیه کاوشگر ماه جدید ناسا یک مسیر آزمایشی با مانع را که سطح ناهموار ماه را شبیه‌سازی می‌کرد، با موفقیت طی کرد.

وایپر

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس، ماه‌نورد وایپر VIPER یا Volatiles Investigating Polar Exploration Rover قرار است در نوامبر ۲۰۲۴ با موشک فالکون هوی اسپیس ایکس به سمت قطب جنوب ماه پرتاب شود. مهندسان مرکز تحقیقات گلن ناسا در کلیولند برای آزمایش قدرت مانور ماه‌نورد، با سنگ‌های بزرگ، شیب‌های تند و گودال‌های عمیق یک محیط شبیه‌سازی شده از سطح ماه ایجاد کردند.

وایپر قرار است روی «Mons Mouton»، کوهی در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود آید. این محل در نزدیکی لبه غربی دهانه نوبیل است و وایپر وظیفه تعیین ویژگی‌های محیطی ماه برای کمک به انتخاب مکان‌های فرود برنامه آرتمیس در طول ماموریت تقریبا ۱۰۰ روزه‌اش را بر عهده خواهد داشت.

ویدئوی این ماه‌نورد را در زیر مشاهده فرمایید:

ناسا ویدئویی از آزمایش‌های اخیر این ماه‌نورد را به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد می‌تواند بر چالش‌های بالقوه‌ای که در سطح ماه با آن روبه‌رو خواهد بود، غلبه کند. به عنوان بخشی از آزمایش‌ها، ماه‌نورد از روی صخره‌های بزرگ غلتید و هنگام بالا رفتن از شیب‌های تند و دهانه‌ها مجبور شد در خاکی شبیه شن‌های روان مانور دهد.

بخشی از برنامه آرتمیس ناسا، ایجاد یک سکونتگاه دائمی در قطب جنوبی ماه است. وایپر نقشی کلیدی در کمک به تعیین مکان‌هایی دارد که در آن انسان بتواند برای اقامت طولانی مدت، به آب و سایر منابع دسترسی داشته باشد. 

ببینید | موفقیت ماه‌نورد وایپر | شرایط اقامت انسان در ماه بررسی شد

مهندسان مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون نیز اخیرا ابزار علمی نهاییوایپر را نیز آزمایش کردند: مته‌ای به نام TRIDENT که مخفف The Regolith Ice Drill است و برای کاوش در زمین‌های جدید طراحی شده است.

مته چهارمین و آخرین ابزار علمی است که به اتاق تمیز، جایی که وایپر در حال ساخت است، می‌رسد. تیم ناسا به همراه مهندسان شرکت «Honeybee Robotics» در آلتادنا، کالیفرنیا، مجموعه‌ای از بازرسی‌های پیش از ادغام مته را انجام داده‌اند که برای برداشتن خاک از عمق سه فوتی زیر سطح ماه استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

TRIDENT یک مته ضربه‌ای دوار است، به این معنی که می‌چرخد تا زمین را بشکافد و همزمان مثل چکش ضربه می‌زند تا مواد سخت را خرد کند. بر اساس بیانیه ناسا، این مته قادر به اندازه‌گیری استحکام و فشردگی خاک ماه و همچنین اندازه‌گیری دمای زیر سطح خواهد بود.

کد خبر 799596
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha