فضاپیمای هندی چاندرایان-۳ (Chandrayaan-3) که در حال نزدیک شدن به قطب جنوبی ماه است، اخیراً تصاویری از سطح آن گرفته است.

چاندریان 3

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیجیتال تندز، این تصاویر که توسط آژانس فضایی هند (ISRO) به اشتراک گذاشته شده است، نمای نزدیک از این فضاپیما را مدت کوتاهی پس از ورود به مدار اطراف ماه نشان می‌دهد.

این ماموریت که ماه گذشته آغاز شد، با هدف قرار دادن یک فرودگر بدون سرنشین در نزدیکی قطب جنوبی ماه به انجام می‌رسد؛ منطقه‌ای که پیش‌تر هیچ وسیله‌ای فرود نیامده است.

با این حال، تعدادی از آژانس‌های فضایی از جمله ناسا قصد دارند در سال‌های آینده در این خصوص بیشتر کاوش کنند.

همچنین ماموریت هندی‌ها، توجه عمومی را به خود جلب کرده است، زیرا به نظر می‌رسد در حال مسابقه رودررو با یک ماموریت روسی در ماه به نام لونا-۲۵ است که اوایل این ماه به فضا پرتاب شد.

تصاویر ارسالی فضاپیمای هندی | چاندرایان-۳ پیش از فرود، از سطح ماه عکس و فیلم گرفت

روز جمعه، ۱۸ آگوست، ISRO تصاویری را به اشتراک گذاشت که از ماموریت چاندرایان-۳ توسط دو دوربین فضاپیما با نام‌های

 Lander Imager Camera-1

 Lander Position Detection Camera

گرفته شده است. این تصاویر باید به تلاش برای فرود که هفته آینده انجام می‌شود، کمک کند.

این تصاویر حفره‌های مختلفی را بر روی سطح ماه نشان می‌دهد؛ مانند دهانه‌ای که به نام جوردانو برونو، فیلسوف ایتالیایی و دهانه برخوردی به نام هارکبی نامگذاری شده است. زمین نیز دقیقاً در گوشه یکی از تصاویر قابل مشاهده است.

این فضاپیما شامل یک فرودگر به نام ویکرام و یک ماه‌نورد به نام پراگیان است که ماژول پیشران سفینه در مدار اطراف ماه باقی می‌ماند تا به‌عنوان یک مدارگرد عمل کند. این ماموریت پس از ماموریت چاندرایان-۲ انجام می‌شود که در سال ۲۰۱۹ پرتاب شد و منجر به حضور یک فضاپیمای مدارگرد موفق و یک تلاش فرود ناموفق شد.

طرح این ماموریت رسیدن ایمن به سطح و حرکت ماه‌نورد برای بررسی منطقه نزدیک به محل فرود، به ویژه برای درک ترکیبات ماهف با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله طیف‌سنج است. ماه‌نورد به مدت ۲ هفته کار خواهد کرد و آزمایش‌های مختلفی را انجام خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

دانشمندان به قطب جنوبی ماه علاقه‌مند هستند، زیرا تصور می‌شود که می‌تواند میزبان ذخایر یخ آب باشد که برای مأموریت‌های خدمه‌دار آتی به ماه برای درازمدت مهم است.

کد خبر 781824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha