چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

مردم کوچه و بازار به کوچه‌های تنگ و ترش «کوچه آشتی‌کنان» می‌گفتند. آنها بر این باور بودند که این کوچه‌ها کدورت‌ها را از بین می‌برند. می‌گفتند دو نفر که با هم قهر هستند هنگام عبور از این کوچه‌های باریک به یکدیگر برخورد می‌کنند و آنوقت کار به خنده و سپس آشتی می‌کشد.

کوچه آشتی

همشهری آنلاین- حسن حسن‌زاده: بافت سنتی تهران قدیم پر بود از همین کوچه‌های آشتی‌کنان؛ از کوچه‌های حوالی بازار تهران تا آبادی‌های کن و شمیران. ساکنان تهران و آبادی‌های اطرافش هم بر این باور بودند که بعضی کوچه‌ها واقعا زمینه آشتی همسایه‌ها را فراهم می‌کنند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

آنها مثل دیگر نقاط کشور به کوچه‌های تنگ و ترشی که به سختی دو نفر می‌توانستد کنار هم از دل آن عبور کنند، کوچه آشتی‌کنان می‌گفتند. این روزها یکی از معروف‌ترین کوچه‌های آشتی‌کنان تهران را باید در محله حصاربوعلی شمیران جست‌وجو کرد. در روزگاری که خیابان‌ها و بزرگراه‌ها جای کوچه‌های آشتی‌کنان با دیوارهای کاهگی‌شان را گرفته‌اند، پیدا کردن یک کوچه آشتی‌کنان آنهم در یکی از محله‌های شمال شهر غنیمت است.

هرچند که از عمر این کوچه تنها ۵ سال گذشته باشد. شهرداری منطقه یک در سال ۱۳۹۷ با بازسازی یکی از کوچه‌های محله قدیمی حصاربوعلی، کوچه‌ای با معماری متفاوت و با الهام از کوچه‌های آشتی‌کنان یزد ساخت که اکنون به پاتوق گردشگران تبدیل شده است. کافی‌است چند دقیقه روی نیمکت بوستان مجاور این کوچه بنشینید تا حس خوبی که از تماشای کوچه و شهروندانی که برای گرفتن عکس یادگاری به آن سر می‌زنند به شما منتقل شود. حتی بعضی‌ها به هوای گذر از این کوچه، مسیر هر روز خود از خانه تا محل کار را طولانی‌تر می‌کنند تا حس خوب قدم زدن در آن نصیب‌شان شود. بهترین مسیر دسترسی به کوچه آشتی‌کنان محله حصاربوعلی، خیابان شریعتی، خیابان تنگستان دوم، خیابان عسگریان است.

این کوچه همه را  آشتی می‌دهد

این کوچه همه را  آشتی می‌دهد

این کوچه همه را  آشتی می‌دهد

کد خبر 799555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    چقدر زیبا